Baja: Edge of Control

Baja: Edge of Control

Baja: Edge of Control kjører en helt annen vei enn Motorstorm og Pure, og byr på en seriøs og superambisiøs offroad-simulator. Carl Thomas har satt karakter!

Baja. Det er ikke bare et morsomt ord, det er også en støvete halvøy i Mexico. Vest i Mexico, sør for California. En halvøy som hver høst er åstedet for Baja 1000, et offroad race med en rekke forskjellige kjøretøy. Alt fra motorsykler og buggys til amerikanske muskelmonster og ombygde folkevognbobler deltar, og dette løpet har 2XL Games laget spillunderholdning av.

Skjønt, å uforbeholdent kalle dette underholdning er å ta munnen for full. For når man kommer rett fra superspillet Pure så er dette som å gå fem skritt tilbake. Der Pure er en energieksplosjon av et racingspill, er Baja en særdelse tungtrådd spillopplevelse.

For det første er styringen her er forferdelig. Hjulene låser seg hele tiden, og selv om jeg peker aldri så mye til venstre, så går kjerra mi rett i høyre grøft. Den svinger mot andre kjøretøy, og låser seg fast i en slags dytteduell med motstandere selv om jeg prøver å komme meg løs. Doningene vingler som bare det, og din jobb er like mye å etterjustere og rette opp, som å faktisk styre. Det er et kaos av over- og understyring, og resultatet er et racingspill som føles lite responsivt.

Dessuten ser ikke Baja særlig bra ut. Brune og blasse omgivelser med teksturer som mangler dybde og detaljer. Og selv om du kan kjøre det i 1080p, betyr det bare at den dårlige grafikken synes enda dårligere.. Det er ikke helt PS2-nivå, men det er heller ikke så langt unna. I tillegg kommer uoversiktlige menyer og en kjedelig presentasjon som ikke gir meg noen følelse av å være med i Baja 1000 i det hele tatt.

Men Baja har også flere positive trekk. 2XL Games skal ha ros for å prøve å lage et dypt og simulerende spill. Det er kjempevanskelig, det tok sikkert to timer før jeg vant mitt første løp. Nøkkelen er å oppgradere vitale parter i kjøretøyet ditt, samtidig som du må kjøre hver bane noen ganger for å bli kjent med hver eneste lille dump, kurve og sving. Det har en forholdsvis realistisk kjørefysikk, og en skademodell som fungerer litt i rykk og napp.

Det ekte Baja-racet kan vare i over 20 timer. Du kan riktig nok ikke spille så lange race i spillet, men du kan likevel kjøre lenger etapper enn ordinære racingspill. De lengste racene kan vare over tre timer, og det krever både konsentrasjon og utholdenhet. I lengre race må du også følge med på en rekke detaljer. Oljenivå, lufttrykk, bremser og så videre. Hvis du skulle punktere, må du stoppe og skifte hjul, og skulle det være mer kritisk kan du kalle inn assistanse fra et følgehelikopter.

Baja: Edge of Control byr også på fire spillere på delt skjerm, samt ti spillere online. Dette er kanskje spillets store styrke, uten at det egentlig løfter en ellers laber spillopplevelse særlig mye.

Baja er ingen overdrevet crazyracer med spektakulære hopp og hissig rockemusikk, som båre Pure og Motorstorm. Det er brutalt vanskelig, utilgivende og kompromisstløst - gjør du én feil kommer du sist over målstreken. Det er et ambisiøst forsøk på å lage en realistisk simulering av racingsporten, men dessverre er resultatet en ganske kjedelig og fargeløs racingopplevelse.

Baja: Edge of ControlBaja: Edge of ControlBaja: Edge of ControlBaja: Edge of Control
04 Gamereactor Norge
4 / 10