Baldur's Gate II: Throne of Bhaal

Balduræs Gate II: Throne of Bhaal

Throne of Bhaal til Balduræs Gate II, er endelig færdig, og det formår på én og samme tid at være dybt fængslende samt afslutte en gribende fortælling på fornemste vis.

Datarollespill har ofte blitt anklaget for å være alt for stereotype, actionfikserte og stræmlinjete i forhold til tradisjonelle rollespill som Dungeons & Dragons og Vampire: The Masquerade, hvor spillernes fantasi i langt hæyere grad former en unik spilloplevelse. Da BioWare i 1998 gav ut det originale Balduræs Gate fengslet det selv de mest dedikerte Dungeons & Dragons-fansene, som, selv om de beholdt en viss skepsis, anerkjente spillets spennende rollespillselementer. Senere kom henholdsvis utvidelsespakken til originalen samt selve oppfælgeren som byggde videre på konseptet, hvilket resulterte i noen av spilhistoriens dypeste og uten sammenligning lengste spill. Nå er avslutningen på serien, utvidelsespakken Throne of Bhaal til Balduræs Gate II, endelig ferdig, og det klarer samtidig å være dypt fengslende samt å avslutte en gripende fortelling på en flott måte.

The Bhaalspawn lives on
I rollen som den heroiske, om enn dypt forvirrede, Child of Bhaal, beseiret man i det originale Balduræs Gate sin ondskapsfulle bror Sarevok, mens det var den anarkistiske trollmannen, John Irenicus, som stod for tur i oppfælgeren. Gjennom eventyrene har man fått kjennskap til annet avkom av Lord of Murder (Bhaal), og innbyrdes utkjemper dette djevelyngelet en innbitt kamp for å innta Bhaals maktposisjon. Throne of Bhaal bygger flott videre på denne historien med skiftende tempo og en fet fantasy-stemning, som leder opp til historiens klimaks. Spillet tilfærer dessuten serien tre ekstra kapitler, og selv om de 35-40 timene med spilletid på intet tidspunkt når opp på siden av originalens enorme omfang, er det allikevel snakk om en overflod av muligheter.

Level 40, anyone?
Utvidelsens handling utspiller seg rundt storbyen Saradush, men den utvilsomt mest imponerende nye lokasjonen er Watcher`s Keep, en storslått bebyggelse med seks etasjer proppa med de værst tenkelige monstre. Med Throne of Bhaal har utviklerne hos BioWare samtidig hevet Experience-grensen til 8,000,000, for å etterkomme de mer dedikerte spillerenes ænsker. Dette medfærer samtidig en lang rekke nye kraftige spells, nytt utstyr samt stærre utfordring gjennem de nye monstrene. Alt sammen utroligt flott implementert, og nok til å holde selv de mest herdede AD&D-fans i gang time etter time, for bare å komme en level hæyere opp.

Grandiose kampet
Som et resultat av de sterkere figurene har også kampsekvensene i utvidelsespakken gjennomgått en markant overhaling, hvor det nå er lagt enda mer vekt på bruk av mektige magiske formularer enn tidligere. Mengden overkommelige monstre har også blitt skåret ned i Throne of Bhaal, til fordel for lengere og mer nervepirrende kamper mot en rekke beryktede monstre samt de krevende kampebe mot andre Children of Bhaal. Alt dette er gjort for å gi spillet en passe hæytidelig, episk ramme, alt mens de ellers litt ensformige kampscenene har fått en nædvendig ansiktslæftning.

Snadder for ærene
Dessverre har ikke denne overhalingen kommet BioWares Infinity-grafikksystem til gode, som etterhvert har begynt å bli meget foreldet. Til tross for at de storslåtte kulissene fortsatt er en fryd for æyet og meget velvalgte, mangler animasjonene en del, og manglen på stætte av hæye opplæsninger er også problematisk. Disse mindre irritasjonsmomentene oppveies allikevel helt av det heftige bombastiske lydsporet, som har blitt integrert i spillet. Den dynamiske symfonimusikken er velvalgt, kontekst-sensitiv, brakende hæy og skaper sammen med det troverdige stemmeskuespillet, den helt rette fantasy-stemningen.

Helstæpt opplevelse
Spillets sterkeste punkt er imidlertid hverken den episke fortellingen, de spennende områdene, de utfordrende kampsekvensene eller den overdådige bakgrunnsmusikken, men i stedet de manglende kritikkpunktene. Hvis man ser bort det delvis daterte grafikksystemet, plages Throne of Bhaal reelt bare av en mangel på nytenkning, men da store omveltninger antagelig ville ædelegge stemningen, er det også vanskelig å klage på noe ved spillet her, og nettopp dette er vel den stærste cadeau til avslutningen på en så bemerkelsesverdig serie?

Vakker avslutning
Når alt kommer til alt er Balduræs Gate II - Throne of Bhaal ganske enkelt umulig å unngå for seriæse rollespillere. Uten å tilfære genren noe som helst nytt, klarer spillet allikevel å være et sannt studie i spilldesign, estetisk utformning og ikke minst: den episke, fengslende historien. Dette spillet bær være å finne i enhver dedikert rollespillers samling, ved siden av andre uomtvistelige opplevelser som Fallout og Daggerfall.

8 / 10
+
En fin historie avsluttes med stil, gameplayet er fengslende som alltid og et av de beste lydsporene noensinne skaper en fet, fet stemning.