Batman: Vengeance

Batman: Vengeance

Batman kommer til PlayStation 2, og spilllet er ufattelig bra og gjennomført!

Etter å ha herjet flere andre konsoller kan PlayStation 2 folket nå stifte bekjentskap med Gotham City’s håndlanger nummer en - Batman mørkets hersker. Ubi Soft har pustet liv i tegneserie flaggermusen og atter bragt ham på banen under tittelen Batman: Vengeance. Software produsenter har gjennom tiden brent fingrene på Batman karakteren, da spillene sjeldent er blitt mottatt med lovord hos anmeldere og gamere. Tilsynelatende er ikke miraklenes tid forbi, for dette spillet har mer å by på enn sine forgjengere.

Batman: Vengeance (BV) tar utgangspunkt i tegnefilm serien, som er tegnet og skrevet av Paul Dini og Bruce Timm. Dette viser sig visuelt ved, at grafikken har fått et meget kantete utseende, som passer skikkelig bra til spillet, siden det får det riktige tegneserie utseendet. Historien til spillet er skrevet i samarbeid med Warner Bros, og plottet byr da også på noen overraskelser underveis. Som så ofte før spiller Jokeren en vesentlig rolle i spillet, men også Mr. Freeze, Poison Ivy og Harley Quinn gir en hjelpende hånd, for å få knust Batman.

Lekkert avvekslende
Gameplayet er ganske vekslende. Det meste av tiden spilles BV i et 3. persons perspektiv á la Tomb Raider, Soul Reaver osv. Her går det i første omgang ut på å ta hånd om bøller og andre motstandere, som bare er til sjenanse for Gotham City’s innbyggere. Når man kommer tett på en fiende skifter vinklen til en slags kampsport-mode, hvorr Batman bruker bl.a. x og firkant tastene og deler henholdsvis ut spark og slag til modstanderen. Man har også mulighet for selv å parere fiendens angrep, og man kan til og med utføre en lang rekke super moves. Disse moves blir låst opp etter hvert som man kommer seg lengre inn i spillet.

Det behøver likevel ikke alltid ende i en masseslagsmål, for Batman er jo ikke er Hr. hvem-som-helst. Batman kan avfyre Batarangs, net, 10.000 volt og mye annet mot fiendene. Det er et spørsmål om temperament om man vil treffe fienden, fange ham i et nett, så han ligger og vrir seg og banner og sverger, som bare f**n. Det er mange måter, å uskadeliggjøre bandittene på. Nettet er derimot min personlige favoritt. Når de først ligger og roter rundt på bakken, behøver man ikke bruke mer krutt på dem. Hvis man kun slår dem ned, dør de ikke, de blir bare slått bevistløse, hvoretter man må ofre et sett håndjern på dem. Ellers reiser de seg opp kort tid etter og er klare til en ny omgang juling, og det blir langtekkelig i lengden å slå ned den samme apen igjen og igjen.

8 / 10
+
Det er Batman. Anderledes grafikk, lekkert gameplay og masse eventyr