Battalion Wars 2

Battalion Wars 2

Nintendo byr på en riktig sjarmerende krig, med hysteriske offiserer, pastellfargede soldater og søte tankser. Battalion Wars 2 disker opp med et solid spill til Wii'en, med sin blanding av action og strategi.

Jeg skal innrømme det med en gang. Jeg syns ikke Battalion Wars på GameCube var det helt store. Det var klønete, rett og slett. Kontrollen og kommandosystemet var langt ifra så intuitivt som man hadde trengt. Jeg ønsket meg noe mer effektivt. Noe jeg liksom kunne... PEKE på skjermen med. Og en nunchuck. Den som enda hadde hatt det. Det hadde vært noe, det... Eureka!

Battalion Wars er som en blanding av det turbaserte strategispillet Advance Wars, sanntidsstrategi som Command & Conquer, og det kommandobaserte actionspillet Brothers in Arms. En ganske unik sammensetning med andre ord. Du utkjemper store slag, og kommanderer enheter rundt - samtidig som du selv har kontrollen over en fotsoldat, en tanks, en båt, eller hva det måtte være - midt i kampens hete. Selv om krigingen foregår i sanntid, kan du fint pause det hele, og få en totaloversikt over slagmarken i ro og mak. Se hvor de ulike enhetene befinner seg, hvilke som bør forflyttes, og kanskje det er noen som trenger litt ekstra backup. Dermed er det duket for møysommelig planlegging og omsorgsfull kjæling med strategi-organet ditt.

Hele spillet dreier seg vel til syvende og sist om at alle enheter har styrker og svakheter. Din jobb blir å utnytte dette på best mulig måte. Infanteri er effektivt mot bazooka-tropper, men svakt mot flammekastere. Tanksen er uunnværlig om man møter annet pansret kjøretøy eller en barrikade, men ubrukelig mot slemme bazooka-korps - og møter du luftbåren motstand, kommer du selvsagt ingen vei uten luftvernartilleri. Og listen bare fortsetter. Dette er selvsagt tilfellet i de aller fleste strategispill, men det er lagt mye mer vekt på det her enn i mange andre spill i sjangeren.

Battalion Wars har en mer aktiv fortellerstil enn mange andre strategispill. Hele veien er det noen som forteller deg hvor du skal gå, hva som skjer, hva du må gjøre, og fyller deg inn på den øvrige storyen. Dette syns jeg personlig kan være litt irriterende, for jeg får følelsen av at noen holder meg i hånden hele tiden, pluss at spillet stopper opp hele tiden for å fortelle meg dølle ting jeg har skjønt for lenge siden uansett. For storyen sin del er det imidlertid med på å skape en god fremdrift og kontinuitet hele veien.

Designet er sjarmerende og innbydende, og parodierer og karikerer krig med glimt i øyet. Grafikken er også overraskende bra. Selv om det ikke er kvantesprang fra originalen, forkler den tegneserieaktige stilen noen av de tekniske begrensningene i Wii'en. Resultatet er et fargerikt og appelerende univers med masse varme, humor og hardkokt krigføring.

Enspillerdelen er ikke så grådig lang - kanskje seks-sju timer. I tillegg kommer en onlinedel hvor du kan spille mot én annen kompis. I utgangspunktet veldig positivt, men på grunn av Wii'ens katastrofale onlinestøtte, som begrenser spillingen til venner du utveksler vennekoder med, blir det liksom litt begrenset. Men det Wii'en sin feil - ikke spillet.

Den største forskjellen fra originalen, er Wii-kontrollen. Den fungerer helt umerket. Intuitiv, enkel og effektiv. Den "gjør" på en måte hele spillet. Alt fra å kommandere tropper rundt, veksle mellom ulike enheter, og krutte rundt i en Jeep i 100 km/t er like enkelt som å pelle seg i nesa. Okay, kanskje ikke så enkelt... Det er like enkelt som å pelle seg i nesa med en trommestikke. Litt uvant i starten, men det sitter såpass godt at dette kan man godt venne seg til.

Jeg ligger og vipper mellom en syver og en åtter i min vurdering, men ender på en litt svak åtter. Det er et bedre spill enn originalen, helt klart. Enspillerdelen er kanskje litt for kort, og onlinstøtten litt begrenset, men totalt sett er det et gjennomarbeidet produkt som føles solid hele veien. Absolutt ikke et spill for alle, men kan du like litt lett strategi blandet med hyggelig action, er dette spillet du må kjøpe deg.

Battalion Wars 2Battalion Wars 2Battalion Wars 2Battalion Wars 2
8 / 10
+