Battle Engine Aquila

Battle Engine Aquila

Battle Engine Aquila kan virke som ennå en monoton og meningsløs shooter, men heldigvis blir disse antagelsene gjort til skamme.

Spill hvor man blir utsatt for store maskiner med masseødeleggende våpen og et fjell av fiender, har vi blitt bombardert med i de siste årene. Dessverre har de fleste spillene i denne genren vært av ekstrem dårlig kvalitet ettersom dårlige utviklere nærmest flokkes som gribber omkring dette temaet. Fra tid til annen dukker det allikevel opp en god tittel som lyser opp den mørke tilværelsen. Sett ut fra screenshots alene kunne Battle Engine Aquila virke som ennå en monoton og meningsløs shooter, men heldigvis blir disse antagelsene gjort til skamme. Spillet er bygd ut fra en solid formel og tilføyer til og med noen helt nye og innovative elementer. Lost Toys vil nok ikke høres kjent for mange, ettersom utvikleren er helt ny på markedet. Firmaet ble etablert i 1999 av Glenn Corpes, Jeremy Longley og Darran Thomas - alle tidligere Bullfrog-ansatte (Syndicate, Dungeon Keeper mfl.). Forventningene til Battle Engine Aquila (BEA) har derfor vært høye og de lærde herrers erfaringer er iøynefallende.

Historien tar form i en fjern galakse kalt Porrum-systemet, hvor planeten Allium befinner seg. Allium har gjennom de siste årtiene vært plaget av dramatiske miljø-katastrofer og hele planetens klima har endret seg drastisk. På beste Waterworld-maner har dette resultert i at klodens poler er smeltet. Planeten er blitt splittet i to fraksjoner, Muspell og Forseti, som begge kjemper iherdig om de faste landområdene. Hovedpersonen i denne sagaen tilhører rasen Forseti og han går fra å være en simpel mekaniker med en sikker jobb, til å bli kastet ut i et episk eventyr. Helten i spillet heter Hawk, og han får i oppgave å utfylle rollen som pilot av den splitternye Battle Engine Aquila.

Aquila er en såkalt mech. Det vil si en hybrid mellom et fly og en robot som har to forskjellige former å transformere seg til. Hver form har naturligvis sine styrker og svakheter og spilleren må lære å mestre disse for å overleve på slagmarken. Gjennom en lang rekke oppdrag foregår en gjennomtenkt og interessant historie med flere sidesprang og uventede begivenheter, akkurat slik vi vil ha det. De forskjellige oppdragene er avvekslende og innbydende og som spiller får man følelsen av å være del av en større helhet - ikke minst pga. den store innflytelsen dine handlinger har. På den visuelle fronten er det ikke spart på fargerrike scener. Utviklerne har gått etter kvantitet i stedet for kvalitet mht. til enhetene og det er absolutt ikke et dårlig valg. Sant nok er hverken textures eller polygonene spesielt detaljerte, men med store mengder enheter på skjermen kompenserer det for denne mangelen. Med en fornuftig framerate pøses det på med fiendtlige fly, tanks, fotfolk osv. og det med en uhyggelig evne til å samarbeide og koordinere sine angrep.

Den kunstige intelligensen er for en gangs skyld veldig godt laget slik at motstanderne oppfører seg meget overbevisende. Bortsett fra noen få skriptede hendelser føles de enkelte oppdragene totalt ulike og det er noe av det mest ønskverdige i denne genren. Etter hvert oppdrag hedres spilleren med en oppdragsrang som har direkte innvirkning på senere oppdrag. Klarer du oppdragene med pomp og prakt, åpner dette helt nye dører som gjør at du kan velge stilige spesialoppdrag. Dette gjør at BEA ikke blir alt for lineært og singleplayer-opplevelsen kan være vidt forskjellig hver gang den gjennomføres. Multiplayer moden lar deg kjempe mot -eller med en venn og dermed blir levetiden markant forlenget. Dessverre får splitscreenen spillet til å virke litt uoversiktlig, men på ingen måte mindre fornøyelig å spille.

Battle Engine Aquila har mange gode elementer fra både Mechwarrior -og Freespace-seriene, og tilføyer samtidig noe helt nytt til genren. En fortreffelig følelse av å være med og ikke være fremmedgjort av motstandere. Den dynamiske slagmarken og ikke minst en kampanje med masse muligheter, får Aquila til å virke som en helstøpt tittel. Denne genren er hovedsakelig blitt representert på en meget overfladisk måte på konsollene og det har PC-folket hatt stor glede av. Med Battle Engine Aquila får PS2-eierne (og Xbox for den saks skyld) en stor bit av denne berømte kaken - spillet er dypt, gjennomført og ganske enkelt underholdende.

8 / 10
+
Bunnsolid mech-opplevelse med en del nye elementer. Virkelig god underholdning.