Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield: Bad Company 2

Battlefield: Bad Company 2

Per har kost seg på slagmarken med kjente og kjære våpen, samt noen nye og fiffige, i online-betaen til DICEs kommende krigsspill Battlefield: Bad Company 2. Les førsteinntrykkene her.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

November måned er i år som det har vært så ofte før, de store spilltitlene slippes en etter en, og vi spillere klager over at tiden ikke lenger strekker til. Dette luksusproblemet har i år blitt enda litt større for spilljournalister verden over, da de oppi alt annet også må sette seg ned med betaversjonen av Battlefield: Bad Company 2 (BC2). Det er en tøff jobb, men noen må gjøre den.

Spillet kommer på markedet i mars neste år, og her er hva den svenske utvikleren DICE har gitt oss å leke med frem til da:
Betaversjonen av BC2 består av et stort online-brett delt inn i fire deler. Det forsvarende laget skal passe på to såkalte M-COM-stasjoner, mens angriperne skal sprenge dem. Hvis begge stasjonene blir sprengt, trekker forsvarerne seg tilbake til neste del av kartet, hvor de skal forsvare to nye stasjoner. De første stasjonene befinner seg midt i en liten militærbase, i enden av en lang motorvei omkranset av høye åskammer. Den relativt åpne banen gjør det ideelt for kjøretøyer å dundre inn i basen via motorveien, mens åskammene inntas av skarpskyttere.

De neste stasjonene befinner seg inne i en liten by full av trange gater og flate hustak. Her blir kampene fort mer intense og uoversiktelige, og den gode, gamle suksessoppskriften med kjøretøy og skarpskyttere fungerer ikke like bra lenger. Her kan det lønne seg å ha noe som fungerer bra på korte avstander, som en sub machine gun eller en assault rifle. Og hvis du i tillegg har en RPG over skulderen kan du fint legge deg i bakhold og vente på at en eller annen cowboy prøver å kjøre gjennom byen med en stridsvogn.

Når disse stasjonene også er tatt ut, trekker forsvarerne seg tilbake til en jernbanebro, hvor banen igjen åpner seg opp. Her blir kampene fort litt stillestående, med folk på hver sin side av broen som venter på at det andre laget skal gjøre noe dumt. Heldigvis er det også mulig å snike seg under broen, og dermed komme opp bak fienden på den andre siden. De siste stasjonene befinner seg på en containerkai på den andre siden av jernbanebroa. Kaia er en blanding mellom hus, containere og åpne veier, som gjør kampene veldig varierende og spennende. Og dersom angriperne klarer å ødelegge også disse stasjonene, har de vunnet. Forsvarerne vinner dersom angriperne ikke klarer dette før de har brukt opp alle livene sine.

Dette er en annonse:

I spillet kan man velge mellom fire ulike klasser; assault, engineer, medic og recon. Hver klasse har sine egne spesialiteter, og ettersom banen varierer så mye er det ofte lurt å bytte klasse underveis. Jo mer poeng du oppnår mens du spiller en klasse, jo flere våpen, hjelpemidler og spesialiteter kan du velge mellom. Dette gjør at du kan spesialtilpasse hver klasse etter eget ønske etter hvert som du blir bedre. Spillet vil selvsagt også være proppfullt av kjøretøy å boltre seg med, men i betaversjonen var dette dessverre litt begrenset.

Stridsvogner, Humvee'er og firehjulinger var alt vi fikk, pluss muligheten til å styre ubemannede droner. I den fulle versjonen av spillet vil det jo også finnes mange baner med mulighet til å fly både helikopter og jagerfly, men dessverre ikke i betaversjonen.

BC2 vil ha flere nyheter på våpenfronten, og den kanskje mest spennende er dartpistolen som skyter tracer-piler. Dette er små piler som fester seg på kjøretøyene, og virker som en sprengstoffmagnet. Treffer man en stridsvogn med en slik dart, vil RPG-skudd styres inn mot og treffe kjøretøyet uansett om man har siktet godt eller ikke. Dette er med på å jevne ut oddsen litt mellom fotsoldater og kjøretøy.

Etter min mening er selve varemerket til Battlefield-serien spillbarheten. Det går fort å komme inn i det, det er intens moro fra første sekund, og du kan legge det fra deg og plukke det opp akkurat når du vil. Det er ingen oppbygning eller forspill her, det er ren spillglede fra første trykk på kontrollen. Og det virker som det er samme oppskrift folkene i Dice har tatt i bruk her. Så er du en Battlefield-fan, tror jeg ikke du blir skuffet.

Dette er en annonse:

Et annet kjennetegn ved det første Bad Company-spillet var at omtrent alt kunne sprenges i fillebiter. Alt fra biler, trær og containere til vegger og tak. Dette er også situasjonen i BC2. Ingen steder er trygge veldig lenge, så det gjelder å holde seg i bevegelse.
Lydeffektene i BC2 virker rett og slett utrolig bra. Betaens lydeffekter er stort sett begrenset til lyden av folk som skyter og kjøretøy som ruller, men disse lydene er til gjengjeld blant de mest virkelighetstro jeg noen gang har hørt i et spill.

Kjapt oppsummert: 4. Mars 2010 er det bare for alle spillere med respekt for seg selv å merke av på kalenderen sin, for dette kan fort bli en av vårens store spilltitler. Er du allerede fan, blir du ikke skuffet. Er Battlefield-universet ukjent for deg, anbefaler jeg likevel at du tar en titt. Jeg ser uansett veldig frem til å sprenge dere alle i luften når våren kommer.

HQ
Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2
Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2
Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2
Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2
Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2Battlefield: Bad Company 2

Relaterte tekster



Loading next content