Battlefield: Bad Company

Battlefield: Bad Company

Battlefield-serien er mest kjent for sine online-opplevelser, men nå har svenske Dice fokusert mer om enspillerdelen enn noen gang tidligere. Bli med på en vanvittig berg-og-dalbanetur i Øst-Europa på jakt etter gull!

God moral og æren av å kjempe for sitt fedreland. En viktig holdning og en viktig innstilling for enhver soldat. I tillegg kommer selvsagt menneskerettighetene, rettferdighet, samvittighet og så videre. Nasjonen er evig takknemlig. Blah blah blah blaaaah! Det driter vi i! Velkommen til Bad Company.

Kompani B, eller Bad Company som det kalles, er nederst på rangstigen i bataljonen. Nei, i hele hæren. Det består av bråkmakere, fengselsfugler og de mest inkompetente soldatene som har fått den tvilsomme æren av å tjene nasjonen som kanonføde. Jeg befinner meg på lasteplanet til en bil på vei mot fronten. Apache-helikoptrene, tanksene og alle andre stridsenheter kjører andre veien. Som nykommer i dette dårlige selskapet er jeg i ferd med å erfare nøyaktig hva slags oppdrag vi jobber med. Troppen vår på fire mann skal inn bak fiendens linjer. Alene. Jeg rekker ikke høre at det smeller engang, før alt blir svart.

- Er han død?, spør den ene medsoldaten.
- Allerede? Jeg som holdt på å lære meg navnet hans, sier den andre.
- Jeg tror det var Joe. Det pleier i alle fall å være det.
- Han er ikke død. Han lever, og han heter Preston Marlowe. Sersjant Redford roer ned de to andre mens jeg kommer meg på beina og får klarnet hodet.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har startet på lasteplanet til en bil som har blitt truffet av en granat. Eneste som manglet var at sidemannen fikk en kule gjennom hjelmen, liksom. Men denne friske dialogen er bare begynnelsen på et krigseventyr som skiller seg fra en milliard andre spill i denne sjangeren.

Manuset i Bad Company er nemlig helt glimrende. Sterkt inspirert av Quentin Tarantinos filmer, er denne gjengen både store i kjeften, hysterisk morsomme, og helt opplagt ikke særlig interessert i å adlyde ordre. For det som skulle vært en enkel og lavmælt inn-ut-operasjon, ender som en heseblesende jakt på edelt metall dypt inne bak fiendens linjer, med hundrevis av illsinte russere i hælene.

Battlefield: Bad Company er et av de mest eksplosive spillene jeg har spilt. Alt kan ødelegges. Hus, kjøretøy, trær, bunkere, alt mulig. Det er en fantastisk følelse å lobbe avsted en granat, blåse bort en hel husvegg og enkelt ta ut to-tre forskrekkede fiender som gjemmer seg på innsiden. I tillegg er kartene enorme, og man beveger seg over virkelig lange avstander i løpet av et oppdrag. Ofte vil det ta helt umenneskelig lang tid å gå, så det gjelder å finne seg et av de mange ulike kjøretøyene.

Det er nemlig et godt utvalg av motoriserte doninger her. Armerte personellkjøretøy, tankser, helikoptre, båter og så videre. Med enkel og fin fysikk er det tilfredsstillende å kjøre raskeste veien fra A til B gjennom en tett skog med en tanks. Trærne braker i bakken mens blader og gresstuster spruter til alle kanter. Idet du når en fiendtlig forskansing ute på en landevei og avgjør hvordan du skal angipe - skal du gå inn luftveien, skal du løpe inn til fots, skal du ligge i skogkanten og prøve deg som snikskytter, eller bare rulle inn med tanksen - det er da Bad Company er på sitt beste. For det er virkelig deg som avgjør hvordan du vil krige. Til enhver tid.

Mitt aller største aber er en enkel og veldig konkret ting: Det har ingenting å si om jeg dør ute på denne landeveien. Eller om lagkameratene mine dør her. Spillet straffer meg ikke på noen måte. Jeg kan fortsette akkurat der jeg slapp. Fiender jeg rakk å drepe før Gamle-Erik kom for å hente meg er fortsatt døde. Dermed er det heller ingen vits i å planlegge smarte angrep, gjøre taktiske manøvrer eller beskytte laget sitt. I praksis er det bare å løpe hodeløst mot det forskansede huset, med en gønner i den ene hånda og en kubjelle i den andre, og prøve å dra med seg noen slemminger i døden. Gjør du det mange nok ganger, så vinner du uansett. Og når livet ikke har noen verdi i et krigsspill, hva sitter man igjen med da? Ja, det lurer jeg også på...

Det vil si, livet har ingen verdi helt til du går online. Battlefield er jo mest kjent som et onlinespill, og selv om Dice og EA har hypet opp Bad Company som en solid enspilleropplevelse betyr det ikke at de har oversett flerspillerdelen helt. Her kan opptil 24 spillere brake sammen på de enorme kartene i et par ulike moduser, og det er nettopp her Bad Company nok slår ut i full blomst. For selv om enspilleropplevelen "bare" er bra, kan flerspillerdelen bli en aldri så liten juvel når resten av verden melder seg på.

Oppsummert er Battlefield: Bad Company et velfungerende actionspill som har en habil enspillerdel, og som kommer til å bli helt fantastisk online. Plottet er festlig, manuset er fremragende og spekket med sort humor. Det har noen dumme gameplay-løsninger her og der, som en litt klønete kontroll, et tungvint helsesystem og en kjip følelse av at livet ikke har noen verdi, men det er likevel stor moro å leke krig på Dice's enorme lekeplass.

Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
7 / 10
+