Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

I morgen starter den neste betaen til Battlefield: Hardline, men vi har vært hjemme hos EA en tur for å få en forsmak. Her er vårt inntrykk av "nye" Hardline...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En samlet europeisk spillpresse loses inn i EAs kontorer i Guildford. Til tross for at vi er noen steinkast utenfor London hører jeg knapt en eneste brite, og amerikanske ord og uttrykk skjærer gjennom støymuren som for å si at Visceral Games også er på plass. Hva innebærer den amerikanske innflytelsen når det kommer til arbeidsprosessen og valgene tatt i utviklingen av Battlefield: Hardline?

Ian Milham, creative director, snakker om «speed» som en av grunnpilarene i utviklingen av spillet. Det skal gå mye raskere å komme seg dit man vil enn tidligere. Det er slutt på de lange vandringene over fjell og dalføre før du kan se fienden i kikkertsiktet. Dette innebærer også at forandringene i kampene blir mer intensive og uberegnlige. Kartene er tettere, frontlinjen beveger seg frem og tilbake og farene er alltid overhengende.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA.

Milham er samtidig nøye med å påpeke at Battlefield alltid har betydd bredde for ham personlig og at dette kapitlet ikke skal være noe unntak. Stridsområdene vil variere i størrelse, og det vil finnes et bredt utvalg av både kjøretøy og våpen. Hans fokus på bredde, eller spennvidde som han selv sier, får meg til å tenke på sommerens åpne beta. Den gjorde alt for å tilfredsstille Battlefield-spillerne, men manglet samtidig en egen identitet. Der jeg kjørte rundt i panservogner og skjøt raketter mot motstanderen i rollen som en raner grenset til det absurde.

Dette er en annonse:

Visceral Games har lyttet til kritikken etter den forrige betaen, og Milham ramser opp de største forandringene som har fulgt i kjøvannet av en utvidet utviklingstid. Mindre og mer troverdige våpen. Jeg nikker anerkjennende. En mer subtil bruk av Levolution. Jeg nikker igjen. En ny fordeling av spillbare klasser for å balansere brukervennligheten (og gjøre Assault litt mindre det opplagte valget). Jeg takker og bukker. Et pengesystem som lar deg kjøpe det du trenger uten å måtte stige i rang. Godt gjort.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA.

Etter denne introduksjonen vender vi blikket mot skjermen. Først ut i denne betaversjonen er modusen Hotwire på det nye kartet Dustbowl. I en liten ørkenby utenfor allfarvei stjeler jeg og mine medspillere kjøretøyer (vi er jo kjeltringer). Jo lengre tid vi tilbringer i disse, jo mer poeng tikker inn. Samtidig skal selvfølgelig politiet forsøke å stoppe oss.

Dette var en modus jeg ikke syntes var spesielt underholdende til å begynne med, men som vokste på meg etter hvert. Hotwire tilfører i sine beste stunder knallsterk underholdning i øyeblikk for øyeblikk, og den belyser lekne sider av Battlefield som vi ikke har sett tidligere. Dustbowl kjennes som et kart viet til spillemåten - med sin runde struktur og store åpne flater er det perfekt for ville biljakter, og jeg har det gøy både som sjåfør og sidemann.

Dette er en annonse:

Etter en time og en matpause er det på tide å vende tilbake til det velkjente Downtown Los Angeles-kartet vi kunne spille i den første betaen. Her begynner de andre journalistene å bli varme i trøya og klatrer stadig nærmere på resultatlisten. Jeg merker at mange har spilt dette tidligere, for kampene utspiller seg med litt mer list og kløkt enn før matpausen. Politiet jobber mer effektivt, og ranerne lærer seg å holde hodet lavt når det trengs. Med et snikskyttergevær i i hendene plukker jeg heldige hodeskudd på uvitende sjåfører, og jeg hører italienske journalister skrike i frustrasjon på den andre siden av rommet.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA.

All ære til Hotwire, men det er i Heist jeg ser mest potesial - først og fremst på grunn av smart brettdesign som oppmuntrer til lagspill. Kartet «Bank Heist» har sannelig en gjennomtenkt og inspirert utforming. Tenk deg en klassisk bankranerfilm, og du ser sannsynligvis et stort bygg med et hvelv i midten. De ulike seksjonene skaper en labyrintaktig utforming, og utenfor veggene venter trange bakgater som både kan være til hjelp og til bry. Det er mer kompakt enn hva serien har levert tidligere, og det er nå jeg merker at spillet tvinger meg til å tenke annerledes enn jeg før har gjort i Battlefield. Hvor er inngangene og utveiene? Vil mine kamerater kunne flykte fra neste rom hvis jeg vokter dette? Flere scenarier dukker opp i hodet og jeg føler meg som en større del av spillomgangens utvikling. Mitt mål er viktigere enn å bare forsvare et punkt på kartet - jeg vil stoppe motstanderlaget, og jeg vil gjøre det effektivt.

Jeg er fortsatt skuffet over mangelen på sivile å ta hensyn til, og jeg savner et tydeligere skille i politiet og ranernes bevæpning. Samtidig er det enkelt å slå fast at Battlefield: Hardline nå føles som et eget kapittel i serien takket være en mer kompakt og fokusert spillfølelse. Den utvidede utviklingstiden har hjulpet. Detaljfokuset blir også tydelig i den klassiske modusen Conquest som nå er mindre og mer intenst, i hvert fall i min spillrunde. De lettere våpnene og den endrede strukturen gjør at modusen føles annerledes selv om den ikke skiller seg ut på samme måte som Hotwire eller Heist.

I morgen starter den nye betaen på samtlige plattformer, og da kan du selv finne ut hva du synes om forandringene. Den mest spennende delen med spillet er fortsatt enspillerdelen, men dessverre fikk vi ikke muligheten til å teste denne. Det er på dette punktet Hardline kan utfordre seg selv skikkelig, og vi gleder oss veldig til å se hva Visceral har funnet på.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA.
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Relaterte tekster

8
Battlefield: HardlineScore

Battlefield: Hardline

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Visceral Games har tolket Battlefield-serien med politi og røvere fremfor krigshissige nasjoner, og vi har testet om dette faktisk fungerer...

0
Gratis nattkart til Battlefield: Hardline

Gratis nattkart til Battlefield: Hardline

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den nyeste tilleggspakken til Battlefield: Hardline heter Blackout, og den ble nettopp sluppet løs. I pakken finner du to nattversjoner av av kartene Bank Job og...



Loading next content