I kjølvannet av Battlefield: Hardline-lansering har det kommet frem at det nye spillet benytter seg av en ny type DRM (kopisperreløsning) som får spillerne til å se rødt. Som rapportert av Guru3D overvåker nemlig spillet maskinvaren til PCen din, og hvis du bytter maskinvare mer enn fem ganger (eller installerer spillet på mer enn fem maskiner) på kort tid, blir tilgang til spillet midlertidig stengt:
- EA don't just verify the number of PCs you work on/use, they dare to monitor hardware changes inside your PC now. [...] So once we insert new hardware (CPU / mobo or graphics cards) the hardware id # hash changes and if that happens a couple of times they are rendering your activation invalid. From what we now have learned, you get to have 5 hardware changes per license. Use them up and access to the game will be blocked for 24 hours per activation, skriver Guru3D.
Hensikten med ordningen er å hindre at én kopi av spillet distribueres og brukes av en rekke spillere, og det er naturligvis vanskelig å se for seg at noen skal ha behov for å installere spillet fem steder, eller å bytte maskinvare fem ganger, i løpet av bare ett døgn. Rent praktisk er derfor ikke ordningen noe problem, og det er heller praksisen med å overvåke spillernes maskiner mange har reagert på.
Er du enig i at dette er over streken, eller burde EA har lov til å innføre tiltak for å hindre piratkopiering og deling av spillene deres?