Bernie

Bernie

Moroklumpen Jack Black gjør comeback som overpositiv gravferdskonsulent i Bernie. Er det nok en miss, eller en aldri så liten fulltreffer?

Jack Black er både elsket og hatet av mange. Jeg befinner meg på gjerdet. Jeg elsket ham i High Fidelity, hatet ham i Be Kind, Rewind, elsket ham i School of Rock, hatet ham i Shallow Hal, og så videre og så videre. Black har et såpass oppmerksomhetskrevende nærvær at han enten treffer eller misser, og i de siste årene har det dessverre helt mest mot den negative enden av skalaen. Det var vel ingen av oss som trengte Gulliver's Travels eller Year One?

I Bernie er han tilbake i god form, og klarer (for første gang i sitt liv?) å levere en morsom opptreden i en dempet rolle - ja, til og med i en dempet og litt morsom film.

Vi møter gravferdskonsulenten Bernie Tiede (Jack Black). Solstrålen Bernie er på fornavn med hele bygda, leder i speidergruppa og aktiv i veldedighetsmiljøet, og ser det beste i alle. Derfor kommer det som et sjokk på både innbyggerne og seeren når han havner i et vennlig partnerskap med rikingen Marjorie Nugent (Shirley McLaine), best kjent for sin fiendtlige innstilling til alt som kryper og går. En god start ender i en vond slutt, da Marjorie blir drept og Bernie beskyldt grunnet høyt pengebruk i perioden før dødsfallet.

Bernie
- Altså, jeg sitter og ser på peishyllen nå, og jeg har IKKE fått den utstoppede geita jeg bestilte...

Bernie er basert på en ekte drapssak fra Carthage, Texas i 1996, dokumentert av journalist Skip Hollandsworth i Texas Monthly samme år. Ved å samarbeide med regissør Richard Linklater har de laget en ganske god film, som blander både fakta og fiksjon uten at seeren biter seg merke i det.

Filmen låner mye fra dokumentarsjangeren, og bygges i hovedsak opp av intervjuer med byens ekte og uekte innbyggere. Vi hører deres mistanker og refleksjoner over Bernie, som selv etter Marjories dødsfall mottar støtte fra de fleste i bygda. Inklusjonen av ekte innbyggere fra Carthage, som kjente Bernie og Marjorie mens de bodde der, er et sjakktrekk. Blandingen av skuespillere og ekte personer er imponerende umerkbar, da hvert eneste intervju oppleves som en ekte samtale. Noen ganger blir det litt for mange detaljer rundt observasjonene på bygda, men det ødelegger ikke stemningen.

Resten av Bernie bruker skuespillere, der Bernie, Marjorie og distriktsadvokat Danny Buck Davidson (Matthew McConnaughey) får mest skjermtid. Danny sikter seg inn på Bernie fra starten, tvilende til at noen kan være så tvers gjennom god som den overpositive gravferdskonsulenten. Mistanken leder til en rettssak, og blir etter hvert en stor bygdediskusjon.

Bernie
- Halla, søta... Si meg... Hva er det du egentlig skjuler under håndkleet ditt?

Både MacLaine og McConnaughey er sterke i sine roller. MacLaine er overbevisende hurpete som rikmannskjerringa Marjorie, mens McConnaughey er en energisk og oppstemt motpart til Bernie. Blacks opptreden er overraskende nyansert, og formidler den ensomme, snille og evig hjelpsomme ånden til karakteren.

Selv om traileren vitner mest om en komedie, er det faktisk snakk om et doku-drama. Bernie er derfor ikke en åpenbar morsom film. Linklater kunne nok gitt noen av hendelsene en ekstra dytt for et mer humoristisk resultat, uten å ødelegge tonen i filmen. Deler av Bernie er nemlig for dokumentarisk, og føles ofte som en observatorisk historie fortalt fra en journalists standpunkt - som det til dels er. Likevel hadde litt mer humor ikke vært å forakte, om enn bare for å lette stemningen.

Jeg var positivt innstilt til Bernie, som jeg så sjelden er med Jack Black-titler den seneste tiden. Førsteinntrykket viste seg å være rett. Bernie viser hvor god Black er når han får strammere tøyler å forholde seg til, fremfor den stereotypiske overdrevne figuren vi er vant til.

Bernie er til syvende og sist en relativt morsom komedie, som er et par millimeter unna den komiske høyden den kanskje burde hatt. Se den - om enn bare for å bevitne Jack Black i en morsom, lavmælt rolle.

7 / 10
+
Fin blanding av fiksjon og fakta, behandler historien med respekt, gode skuespillerprestasjoner over hele fjøla, noe overdetaljert, kunne tatt seg råd til flere morsomheter