Spillindustriens største årlige evenement lot seg ikke begrense av messelokalets fire vegger, men bredde seg ut over hele Los Angeles med reklameplakater og skilt over hele byen.
Mens innbyggerne var forundret, føltes beleiringen som en stor seier for alle oss gamere. Til tross for at pressekonferansene inneholdt bidrag som var både blink og skivebom, kunne messegulvet fortsatt skilte med mange imponerende godbiter.
Los Angeles under beleiring
Med reklameplakater som ble stadig større jo nærmere vi kom LA Convention Centre. Det var med andre ord vanskelig å gå seg vill eller overse messen over hodet. Dette er en annonse:
Elder Scrolls Online dominerte i høyden der reklamen dekket de tre høye tårnene til hotellet Figueroa - strategisk plassert på veien til og fra nærmeste T-banestasjon. Utsiden av messelokalet
World of Warplanes stilte opp et ekte kampfly utenfor en av inngangene (venstre), og ble sist sett med røyk kommende ut av halen. Likevel ble den overskygget av logoen til Sony Playstation (høyre), som beviste at de ikke trenger et ansikt for å selge merkevaren sin. LA Convention Centre var fullstendig innpakket i reklame. Assassin's Creed III hadde den største, men prisen for den morsomste gikk til South Park. Dette er en annonse:
Innsiden av messelokalet
Vi snek oss inn i lokalet dagen før E3 startet, og ikke en eneste liten flekk var uberørt av utviklerne - selv trappene var pyntet med gamer-vennlig dekorasjon (høyre). E3 hadde sin egen effektbutikk (venstre) med t-skjorter, kopper og praktiske varer som skuldervesker og lignende. I korridorene mellom hallene kunne man ikke unngå å legge merke til de store plakatene med det nye slåssespillet fra DC, Injustice (høyre). Konferansene:
Microsoft
Microsoft lot det ikke være noe tvil om hvem som skulle gjøre sitt stor comeback i år, og viste frem imponerende konseptbilder fra Halo 4(venstre) og en tilbakevendende Master Chief (midten og høyre). Resident Evil 6 hadde fått plass på utsiden av korridorene, et sted svært få faktisk beveget seg (brennhete fortau fristet nok mindre enn luftavkjølt inneklima). Capcom kunne dog friste med et bilde fra en viktig hendelse i historien - Chris Redfield og Leon S Kennedy med pistolene rettet mot hverandre. Konferansen til Microsoft var en svingende affære: En sterk start med Halo 4 ble rask avløst av Smartglass-annonseringen. Selv om tanken er god, kan det bli vanskelig å utnytte potensialet til det fulle. Spillerne vil bli nødt til å synkronisere og håndtere flere apparater, og utviklerne må lage ekstra innhold som ikke alle spillerne vil benytte seg av. Det spørs om vi får se noe mer avansert enn for eksempel Arkham Citys debut på Wii U Gamepad. Presentasjonen av Tomb Raider fikk mange til å vri seg stolen der den nye Lara virkelig fikk gjennomgå (venstre), mens Kinect-spillet Wreckateer stod for et litt koseligere innhold. Applausen etter Black Ops II ble toppet av en overraskende opptreden fra South Park-skaperne Matt Stone og Trey Parker. De droppet manus og sparket litt i retning Smartglass til publikums store glede. Hvem andre enn Usher introduserer seg selv i en egen video? Ingen. Her viser han et par minutter med dansetrinn for å promotere Dance Central 3. EA
Til sammenligning var EAs pressekonferanse mer direkte - ikke noe tomprat, bare spill. Likevel hadde de noen gjesteopptredener fra Peter Moore og UFCs Dana White (som klarte å se ganske blyg ut der Andrew Wilson ga ham masse skryt). Ubisoft
Til tross for kleine øyeblikk mellom vertene, leverte Ubisoft en solid pressekonferanse. De viste frem den beste bruken av Wii U med både ZombiU og Rayman Legends, og avsluttet hele showet med overraskelsen Watch Dogs - en presentasjon som sørget før E3s mest høylytte mottagelse. Sony
Sonys pressekonferanse skulle ikke bli det samme uten Kaz Hirai. Han tok likevel en tur ut på gulvet for å motta hyllest i starten av showet. I likhet med EA brukte Sony mest tid på å fremheve spillene. Demoen for Beyond fikk publikum til å lene seg fremover, mens Nathan Drake i All Stars Battle Royale sørget for annerkjennende nikking. Selv om Sony fulgte etter Ubisoft hadde de likevel to store annonseringer vedrørende Assassin's Creed III: De første detaljene om PS Vitas Liberation og dets kryssplattformfunksjonalitet, samt en glimt av sjøslagene vi vil få oppleve i ACIII. Wonderbook var et annerledes innslag på konferansen. Gøy å se at selskapet satser for å treffe et bredere publikum, men det kom tydelig fram at den trenger noen justeringer da spilleren i demonstrasjonen brukte mange forsøk på å få en trylleformel til å sitte med Move. Nintendo
Nintendo startet upåklagelig med Myamoto og Pikmin 3. To nye New Super Mario Bros.-spill ble vist frem: Ett til 3DS og ett til Wii U. Ellers ble de fleste 3DS-titlene vist frem i en video etter pressekonferansen, og med tanke på den lunkne mottakelsen alle porteringene fikk kunne Nintendo balansert innholdet sitt på en bedre måte. Nintendoland: Den store forbokstaven har hentet inspirasjon fra Disney, men mangler det meste av magi og sjarm en slik attraksjon bør ha. Presentasjonen tok ut det lille som var av luft i Nintendo-ballongen, og etter en brå slutt satt publikum med en overrasket og skuffet stemning. E3: Messegulvet
Alt skulle ses på og testes på messegulvet. Både Resident Evil 6 (venstre) og Namcos Star Trek (høyre) sørget for lange køer. Sistnevnte hadde visning i en kinosal med 3D. Foruten traileren var det kun en enkel bås som promoterte Lords of Shadow 2. Vi fikk uansett snakket med Dave Cox, og intervjuet kommer snart her på Gamereactor. Det fantes også noen (nesten) interaktive utstillinger som bød på ufroglemmelige Kodak-øyeblikk. Aliens: Colonial Marines var én av dem. Et steinkast unna messelokalene fant vi Halo 4-festen den andre kvelden. Spartan Ops og flerspilleren stod klar til testing. Forhåndstitten vil publiseres inne kort tid. Biler og atter biler. Lekkerbiskener på fire hjul var overalt, det være seg utenfor med Forza... ...eller innendørs hos Microsoft, Namco eller selveste fartsbøllen Sonic. Bildemulighetene bød seg hele tiden - enten med profesjonelle fotografer og offisielle modeller... ...eller med vanlige raringer som vandret rundt på gulvet. Activision og Ubisoft dominerte både gulvet og lydbildet med sine massive skjermer som sendte trailere kontinuerlig. Mindre selskaper ble forvist til små avlukk i avsidesliggende hjørner, mens de tre stor tok opp mesteparten av gulvet. Nintendo brukte bare en tredjedel av sin bås. De fleste utstillingene brukte hele takhøyden med enorme kunstverk. Statuene måtte også tåle sin del av blitzregnet... ...men Borderlands 2-statuen ble nesten ødelagt av overivrige fans (venstre). Warner på sin side hadde bygd store versjoner av Lego-figurene sine. Noen valgte også oppblåsbart - enkelt og greit. Alt fra gamle klassikere til de nyeste titlene - E3 hadde noe for enhver smak. Gamereactor kommer til å fortsette dekningen av E3 selv om showet er over, og utviklerne har reist hjem til sine respektive studioer. Den neste uken vil være full av inntrykk fra spillene og intervjuer, så det er ingen grunn til å legge E3 bak seg riktig ennå.