Norsk
Gamereactor
forspill
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Kan Irrational Games holde alt de lover? Vi dro til London for å teste de første timene av Bioshock Infinite...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Bioshock Infinite har blitt mottatt med gjentagende skepsis helt siden spillet ble avslørt på Gamescom for to år siden. Hver gang de har vist mer fra spillet har det blitt møtt av mer skepsis. Kritikere har sagt at det kun er for å tjene penger på navnet, at grafikken ikke kan være så god som det ser ut og det virker altfor regissert. Den slags.

Skepsisen har representert en bekymring for at Irrational Games kanskje har lovet mer enn de kan holde. Men denne desemberdagen blir det tydelig at studioet med Ken Levine i spissen har bestemt seg for å begrave all skepsis.

Bioshock Infinite

Før vi setter oss ned med demoen, får vi en kort presentasjon. Den skal ta mellom to og seks timer å spille gjennom - avhengig av hvor mye man har lyst til å utforske (vi brukte omtrent fem). Levine forklarer litt om hvordan responsen på Elizabeth-figuren har vært god, og at utviklerne har brukt mye av det siste året for å gjøre henne til en viktigere brikke i spillet, med mer samhandling mellom henne og spilleren.

Dette er en annonse:

Deretter følger en gjennomspilling av den hektiske kampen vi fikk se på Spike TV's Game Awards tidligere denne måneden. Levine sier at vi kan få teste den selv om vi vil få juling. Vanligvis er slike demoer forbeholdt utviklerne, men ikke denne gangen.

Bioshock Infinite

Etter det skulle vi som sagt få spille de første fem timene av Bioshock Infinite, og på bakgrunn av den og VGA-demoen ser det ut til at Irrational Games vil holde det de lover. Vi var vel egentlig aldri i tvil, men det er deilig å kunne konstatere dette med egne øyne.

Demoen starter med et fyrtårn.

Dette er en annonse:

Akkurat som det første Bioshock åpner Infinite med et bilde av et fyrtårn som reiser seg i nattemørket, og fungerer som en inngang til den spektakulære verdenen hvor spillet foregår. Vi skal ikke diskutere symbolikken, men det fungerer som et bindeledd mellom Bioshock og Bioshock Infinite.

Bioshock Infinite

For selv om Infinite på mange punkter går i helt andre retninger enn sin forgjenger - nytt univers, ny plassering, innbyggere som ikke alle er psykopatiske mordere, en snakkende hovedperson - så føles det på mange måter som en helt naturlig oppfølger.

Columbia - den flyvende byen hvor spillet foregår - er et vakkert sted. I starten virker det fredelig og innbydende, om ikke idyllisk. Idet vi går ut av kapselen som har fraktet oss hit, møtes vi av marmor, salmer og hundrevis av stearinlys. Velkommen til menigheten. I Columbia dyrker ikke folk bare gud, men også deres profet og leder Fader Comstock (kan sammenlignes med statusen USA-grunnleggerne Washington, Jefferson og Franklin har fått).

Bioshock Infinite

Man får raskt følelsen av at noe lurer under overflaten, og det understrekes den første gangen vi går ut av kirken og ut i Columbias gater. De omkringliggende bygningene begrenser utsikten, men de svaier på en måte som gjør meg usikker på om jeg beveger meg eller står stille. Det er faktisk nok til å gjøre meg litt svimmel.

Mens vi utforsker byen møter vi på uttrykk som 'den falske hyrde' og 'Sodoma under oss' (det vil si resten av verden) - helvete bryter løs da Columbias innbyggere viser seg som rasister, og vi blir vitne til en lynsjing. Det kan godt hende at byen svever oppe i skyene, men Columbia er minst like forskrudd som Rapture var.

Bioshock Infinite

Og det er i det øyeblikket hvor kulene begynner å fly at jeg forstår at Bioshock Infinite er laget av det samme materialet som sine forgjengere. Vanlige skytevåpen blandes med såkalte Vigors - overnaturlige evner som muligheten til å kaste ildkuler, sende en flokk med sultne fugler i fjeset til motstanderen, eller midlertidig omvende fiender til å kjempe på din side før de begår selvmord. Disse får selskap av passive egenskaper i form av Gear. Det gjør at man for eksempel lader våpenet automatisk hver gang man hopper av eller på en Skyline (svevebanene som snirkler seg mellom hus og øyer i Columbia), eller setter fyr på fienden hver gang man slår dem.

Kampene føles hektiske, kaotiske og med høyt tempo. Vi løper rundt, flanker, setter ut feller, improviserer og bytter mellom egenskaper og våpen, angriper folk fra luften og kapper av hodene deres med Skyline-kroken vår.

Bioshock Infinite

Små detaljer som hvordan man ransaker fiender og gjennomsøker omgivelser for penger og nyttige gjenstander, eller salgsautomatene som tilbyr alt fra helsepakker til våpenoppgraderinger vekker også minner om de forrige Bioshock-spillene.

Det er først når vi møter Elizabeth at bioshock Infinite skifter gir, og det blir tydelig at dette er et langt sprang fra forgjengeren. Hun tilfører en dynamikk med hovedpersonen, Booker, som kan sette Columbias verden i perspektiv. Den beste sammenligningen må være Alyx' bidrag i Half-Life 2.

Jenta er forståelig nok nysgjerrig - hun har tross alt vært innesperret hele sitt liv - og der spillet foreløpig kun har handlet om action, opplever vi nå lange perioder hvor vi kan slappe av som gjester i Columbia.

Bioshock Infinite

Kulene begynner snart å fly på nytt, og heldigvis viser Elizabeth seg som nyttig idet alt bryter løs igjen. Hun deltar ikke i kampene, men søker i stedet rundt etter nyttige hjelpemidler som ammunisjon, helsepakker og saltkilder (drivestoffet som forbrukes av Vigors) som hun kaster til meg når jeg ber om det. Ellers holder hun seg i bakgrunnen, og hun trenger ikke beskyttelse - takk og lov for at Bioshock Infinite ikke er et eneste langt eskorteoppdrag.

Vår demo slutter like før vi skal i gang med noe som ser ut til å være en bosskamp, og i stedet kaster vi oss over VGA-demoen. Den foregår et stykke inn i spillet. Her har vi et nesten fullt arsenal av Vigors, og det viser hvor intenst og kaotisk Infinites kamper kan være. Området er en slags arena med et halvt tak over midten, og balkonger langs veggene. De sørger for rikelig med vertikal action og potensielle gjemmesteder. Det går også en Skyhook-bane gjennom og under området, og den kan brukes til å komme seg raskt vekk eller få en høydefordel.

Endelig er området fullt av tears, som er revner til andre alternative universer. Det er Elizabeth som kan åpne disse for en kort stund, og her kan hun tilkalle ting som øljesøl og vannpytter (som blir dødelige feller når man bruker ild- eller elektriske vigors), et svevende maskingevær, kasser med ammunisjon og mye mer.

Bioshock Infinite

Vi suser langs Skyhook-banen, hopper på fiender og dreper dem, kaster ildkuler og vind i alle retninger og sender avgårde så mange raketter som mulig i retning Handyman - en Big Daddy-aktig figur som er kvart menneske, tre kvart robot og fullstendig besatt av å ta oss. Han følger oss over alt, sender strøm gjennom Skyhook-banen og hopper enkelt mellom etasjene. Et luftskip fullt av opprørssoldater kommer inn fra siden og begynner å skyte på både oss og Handyman. Han svarer med å angripe skipet, drepe soldatene og så kaste dem mot oss.

Bioshock Infinite

Etter en lang og intens kamp hvor vi rekker å dø flere ganger (som i de andre Bioshock-spillene forblir drepte fiende døde når man selv gjenopplives), klarer vi endelig å drepe Handyman og demoen er ferdig. Det er en kamp som ikke minner om noe annet vi har spilt. Det ligger milevis fra militærskytespill som Call of Duty, og det samme gjelder andre spill som Far Cry 3, Borderlands 2 og Half-Life. Bioshock Infinite er noe helt for seg selv.

Etter omtrent seks timer med spillet, lever Bioshock Infinite opp til alle sine store løfter. Det ser ut til å bli akkurat det vi hadde håpet på, og jeg ble faktisk irritert over at vi ikke fikk spille videre. Det må være et godt teg. Infinite er en særdeles god kandidat til å bli det beste spillet i neste års første kvartal.

Bioshock Infinite

Relaterte tekster

1
Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2Score

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Irrational er i full gang med å legge ned spillstudioet, og den avsluttende delen av Burial at Sea blir deres siste bidrag til spillverden. Avslutter de Bioshock-sagaen på en god måte?

1
Bioshock Infinite: Burial at SeaScore

Bioshock Infinite: Burial at Sea

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Vi har tatt turen tilbake til Rapture sammen med Booker og Elizabeth i Irrationals siste nedlastbare utvidelsen til Bioshock Infinite...

0
Bioshock-utviklerne skifter navn

Bioshock-utviklerne skifter navn

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Da Irrational Games ble ferdig med utviklingen av Bioshock Infinite og Burial at Sea-utvidelsen annonserte de at store deler av studioet ville oppløses. Alt som var igjen...

1
2K hinter om Bioshock-nytt...igjen

2K hinter om Bioshock-nytt...igjen

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De som administrerer Twitterkontoen til 2K UK må virkelig begynne å evaluere hva de legger ut. I 2014 ertet de oss med nytt fra Bioshock-universet. Det viste seg raskt å...

0
Bioshock-skaperne trenger flere folk

Bioshock-skaperne trenger flere folk

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Irrational Games, spillstudioet som har levert så mange gode spillopplevelser (System Shock 2, Bioshock og Bioshock Infinite), er tilsynelatende i ferd med å ruste opp...

2
Take-Two lover mer Bioshock

Take-Two lover mer Bioshock

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi har allerede fått høre at spillserien Bioshock fortsatt er veldig viktig for 2K Games og Take-Two, og nå har dette blitt bekreftet i en uttalelse fra Take-Two-sjef...

3
Bioshock-samling avslørt?

Bioshock-samling avslørt?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En sør-afrikansk nettbutikk kalt Raru kan meget vel ha avslørt at en Bioshock-samling kan være på vei til Playstation 4 og Xbox One. Ifølge annonsen som du kan se på...



Loading next content