Hades

Hades

Hvor mange dødsfall skal til for å unnslippe helvete? Svaret er i Supergiant Games ny utgivelse.

Etter en lang reise gjennom tidlig tilgang, er Hades endelig tilgjengelig på PC og Switch, og introduserer Supergiant Games tilnærming til roguelite-sjangeren. Skaperne av Bastion, Transistor og Pyre har denne gangen reist til underverdenen av gresk mytologi, og tryllet frem en rik historie muliggjort av spillets veldesignede struktur.

Zagreus, sønn av Hades, er hovedpersonen i dette eventyret, og han er lei av å leve i sin egen fars helvete. Zagreus er imidlertid ikke en fortapt sjel som vanlige dødelige, da han har en fysisk form, eksepsjonelle evner og bor i et palass fullt av luksus. Likevel er det Zagreus' ønske å nå overflaten og legge underverdenen bak seg, selv mot farens vilje. Å oppfylle dette ønsket er imidlertid ingen enkel oppgave, siden det vil være nødvendig å krysse utallige rom fulle av fiender.

Heldigvis vil Zagreus ha støtte fra flere andre guder og figurer fra gresk mytologi, inkludert Poseidon, Athene, Afrodite, Ares og til og med Zevs selv. Disse gudene kan ikke direkte hjelpe Zagreus, da deres makt er begrenset i Hades rike, men de kan gi ham spesielle evner og effekter. Hovedpersonen vil også kunne samhandle med flere karakterer i Hades palass, for eksempel den trehodede hunden Cérebrus, heksen Nyx og den ertende Hypnos.

Selv om det er et roguelite-spill, har Hades en sterk narrativ komponent, som i ekte Supergiant Games-stil er beriket av utmerket dialog som har blitt levendegjort av noen fantastiske forestillinger fra skuespillerne. For å avdekke hele historien må du komme deg ut av helvete flere ganger, men vi vil ikke avsløre lenger, for ellers ville vi gått inn i spoiler-territorium.

Det er umulig å skjule det faktum at Hades er et Supergiant-spill, da det inneholder flere av de definerende egenskapene til studioets tidligere spill. Den svært dristige og fargerike 2D-kunststilen, det isometriske perspektivet, den finjusterte spillingen og det livlige lydsporet er elementer som er felles for praktisk talt alle spill i studioet, og Hades er intet unntak.

Hades

Dette er imidlertid studioets første roguelite, som med andre ord betyr at Hades har permanent død, tilfeldig genererte nivåer og myk progresjon mellom forsøkene. Disse elementene er imidlertid veldig godt knyttet til historien, og fungerer på en måte som ikke er like frustrerende for spilleren som i andre roguelites siden følelsen av fremgang - selv med permanent død - er stor.

Når Zagreus dør, gjenoppstår han i det blodige bassenget i Hades palass, alltid villig til å prøve igjen, men dette gjenkjennes av historien og karakterene, som kommenterer fremdriften hans og hendelser som kan ha skjedd under hans siste forsøk - som å beseire en sjef. Zagreus beholder også en rekke gjenstander som han kan bruke i palasset, noe som vil hjelpe deg å bli sterkere for ditt neste forsøk.

Mørke er et element du vil plukke opp under eventyret, og det lar deg låse opp attributter som er mest nyttige for å overleve, for eksempel muligheten til å bli gjenfødt en gang når du dør eller for å få litt helse når du bytter rom. Nøkler er en annen type gjenstand, som kan brukes til å låse opp flere mørkeattributter eller få tilgang til forskjellige typer våpen. Det er også en hel del bygninger som du kan besøke, for å låse opp spesielle områder i helvete og palasset, møblere Zagreus 'rom, og til og med endre fargevalg.

Det som ikke holdes med hvert forsøk er gudenes krefter, som må gjenvinnes når en ny passasje gjennom helvete begynner. Mynter er et annet element som forsvinner ved døden, men de kan brukes under hvert forsøk på å skaffe seg gjenstander eller ferdigheter fra selgeren Charon.

Når det gjelder gameplay, fungerer Hades som et typisk action-RPG. Hvert våpen har et primært og spesielt angrep, men du vil også ha tilgang til en dash og et variert angrep. Langtrekkende angrep brukes gjennom en spesiell krystall, men etter å ha kastet krystallet, må du gjenopprette det for å bruke det igjen. Hvis du treffer en fiende, vil krystallen bli "fanget" i målet, og kan bare hentes etter at du har eliminert dem.

Disse fire handlingene er grunnlaget for spillingen, men kan endres på flere måter. Det mest åpenbare er våpen - sverdet er ideelt for hånd-til-hånd-kamp, mens buen er ideell for varierte angrep, for eksempel. Når det er sagt, garanterer gudenes ofringer også visse effekter som kan endre spillingen litt. Du kan øke direkte skade fra angrep eller over tid kan du skade effekter. Du kan til og med forbedre eller endre spesialangrep, og legge til en reflekterende effekt på dashbordet, eller ytterligere skade på det, og til og med langdistanseangrepet kan forsterkes eller endres helt.

Hvert offer fra gudene kommer i tre alternativer, og det er opp til spilleren å velge hvilken som passer best til deres spillestil. Du kan velge å være mer offensiv eller defensiv, gå for frontal- eller flankeangrep, og til og med bli mer smidig eller motstandsdyktig. Det er mange muligheter, og det vil være mange muligheter til å utforske når du gjentar reisen gjennom helvete.

Dette er kanskje Hades' største problem – gjentagelsen som ligger i roguelitesjangeren. Selv om rommene endres, ender det faktum at spillingen er så fokusert på kamp opp med å gjøre opplevelsen litt repeterende. Vi tror at litt variasjon i spillingen ville ha bidratt til å gjøre opplevelsen mindre repeterende, for eksempel et og annet puslespill, hemmeligheter eller til og med plattformseksjoner, men spillet handler om kamp.

Heldigvis er det et veldig godt kampsystem, med finjustert spill, flere typer fiender og utsøkt natur. Hvis du liker roguelite-sjangeren, er Hades et utmerket forslag, og selvfølgelig, hvis du er en fan av Supergiant Games, er det obligatorisk - så lenge du er forberedt på den repeterende strukturen i sjangeren.

8 / 10
+
Suveren visuell stil. Kompakt spilling med heftig action. En av de beste roguelitestrukturene. Fengslende karakterer. Stor dybde og gjenspillingsverdi.