Blackwater

Blackwater

Blackwater prøver å revolusjonere skytespillsjangeren, men det lykkes ikke med annet enn å irritere oss. Vi har slått på Kinect-en, tatt på oss våre skuddsikre vester og kastet oss ut i kampens hete...

Blackwater er et ambisiøst prosjekt. Uviklerne hos Zombie Studios har med dette spillet gjort et forsøk på å gjøre håndkontrolleren overflødig når det kommer til førstepersons skytespill. Målet er å gi spilleren et dypdykk i en elitesoldats liv via Xbox Kinect, men dessverre går ikke ting like feilfritt som man skulle håpe.

Dette er en skinneskyter, og så fort man får kontroll over en elitesoldat, merker man akkurat hvor begrenset opplevelsen er. Man kan nemlig ikke bevege seg fritt rundt. Det går an å dukke, bevege seg til sidene og skyte, men det er også stort sett alt. I kampens hete blir man alltid plassert trygt bak dekning, og herfra kan spilleren trygt skyte motstanderne.

Blackwater

Når motstanderene er overvunnet, beveger soldaten seg automatisk til neste punkt. Her har utviklerne lagt inn noen kule triks spilleren kan utføre. Disse inkluderer blant annet å sparke inn en dør eller hoppe gjennom et vindu. Dette er morsomt, men man merker fort at dette er den eneste form for variasjon spillet tilbyr, og det er trist. Faktumet at man ikke kan gjøre mer enn å gå i dekningen og skyte, gir spillet et ensformig preg.

Kontrolloppsettet i Blackwater er enkel. Man bøyer på knærne for å dukke bak dekningen, man lener seg enten til høyre eller venstre for å titte rundt dekningen, og man peker med armen for å skyte. Dessuten kan man fylle på ammunisjon ved å enten flytte hånden du skyter med ut av skjermen, eller bøye armen og klaske til albuen med den andre hånden.

Blackwater

Alt dette fungerer overraskende bra, men at det er så få valg er skuffende. Videre kan man velge å spille med en vanlig håndkontroll, selv om det ødelegger opplevelsen totalt. At spillet er laget for å spilles med Kinect hersker det ingen tvil om.

Kampanjedelen er det ingenting å si om. Man inntar rollen som lederskikkelsen til en gruppe elitesoldater som utfører forskjellige oppdrag. Alle gutta i soldatgruppen har sine spesialiteter. Den ene kan for eksempel bruke snikskytterrifle, mens den andre kan bruke en hagle. Dette har dog ingenting å si for spilleren, ettersom spilleren automatisk velger hvem man skal spille som.

Blackwater

Videre kan man velge alternative ruter i hvert brett, noe som i teorien skal få spilleren til å tenke strategisk. Det er dog ikke mye strategi involvert, ettersom man fort skjønner at det er best å velge en vei som gir spilleren litt høyde. Dialogen og historien er , ikke overraskende, svært tynn. Halvdårlige ordspill ("Look, I'm riding shotgun with a shotgun!") preger dialogen, og historiedelen gjør heller ingenting for å bygge et forhold mellom spilleren og figurene.

Det er vanskelig å like Blackwater, selv om ambisjonen til utviklerene er tydelig. Å revolusjonere skytespillsjangeren krever nytenking, og et on-rails skytespill med Kinect holder dessverre ikke. Selv om spillcoveret sier at spillet bruker 40 forskjellige Kinect-bevegelser, er det i realiteten svært få grunnbevegelser. Dette er synd, med tanke på at kontrollen egentlig flyter ganske bra. Et begrenset kontrolloppsett, tynn og uengasjerende kampanjedel og flaue dialoger er nok til å gjøre Blackwater til et dårlig spill.

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+