Norsk
Gamereactor
artikler
Blade & Soul

Blade & Soul: Spillet som krysser verden

Vi tok turen til eksotiske Sør-Korea for en nærmere titt på Blade & Soul. Nå kommer nemlig storsuksessen til vår del av verden...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Her i vesten er NCsoft først og fremst kjent for Wildstar og Guild Wars-serien, men hjemme i Sør-Korea er selskapet en av de største aktørene i spillmarkedet. Den siste tiden har deres største spill i Asia vært det actionrettede nettrollespillet Blade & Soul, og nå skal suksessen eksporteres til resten av kloden. Vi ble derfor invitert til NCsofts hovedkvarter i Seoul, for å være blant de første vestlige spillmediene som testet ut spillet.

Blade & Soul
NCsofts hovedkontor i Seoul-forstaden Pangyo, Sør-Koreas egen Silicon Valley.

Man må riktig nok reise et lite stykke utenfor Seoul, til forstaden Pangyo, for å finne Sør-Korea egen Silicon Valley. Med hjelp fra myndighetene har et teknologisk mekka blitt bygget opp i forstaden, full av høyhus som blant annet huser en rekke spillselskaper. Det er i et av de største av disse tårnene vi finner NCsofts hovedkvarter.

Blade & Soul
Maskotene til NC Dinos, NCsofts eget baseballag.
Dette er en annonse:

NCsoft er kanskje ikke et navn alle her i Vesten er så kjent med, men i Sør-Korea har de blitt profilerte takket være spillserien Lineage. Faktisk er de store nok til å eie sitt eget baseballag! Selskapet fokuserer mye på spill, og mottoet deres har vært å bringe glede til folket gjennom det nyeste av teknologi. I de senere årene har de også fokusert mye på å slå gjennom i det vestlige markedet, og spill som Guild Wars 2 og Wildstar har vært viktige ledd i denne planen.

Blade & Soul
Jobben med den vestlige versjonen er forlengst igang.

Ved siden av baseballaget har NCsoft også investert mye i hovedkvarteret sitt. I den tolv etasjer høye bygningen har de bibliotek, legekontor, "universitet", basketballbane, treningssenter, spa med sauna, en diger kantine og et eget rom folk kan gifte seg i. Det er god plass til alle de 1300 ansatte som kaller huset sin arbeidsplass, og ved siden av alle fasilitetene er det selvsagt masse kontorer. Utviklingen av Blade & Soul foregår over to etasjer, og siden spillet allerede er ute i Asia jobber de fleste nå med den vestlige utgaven.

Blade & Soul
Ikke alle selskaper kan skilte med et privat spa for de ansatte.
Dette er en annonse:

Så hva er Blade & Soul? Det korte svaret er "et online rollespill". Det som derimot skiller Blade & Soul fra hordene av alternativer er det actionrettede fokuset. Kampene går ut på å bygge opp kombinasjoner, fremfor å bare vente til egenskapene dine er klare til bruk igjen. Dette fører til at kampene er mye mer visuelt tiltalende enn i andre spill i sjangeren, og man ser tydelig inspirasjonen fra kampsport-filmer.

Blade & Soul
Søte, små figurer er et must i alle asiatiske spill.

Det er tydelig at disse kampene har blitt den viktigste delen av spillet, og det var deilig å prøve noe som føltes friskt og annerledes. Her trenger man ikke følge den samme, gamle oppskriften, der man må bruke ferdigheter i riktig rekkefølge og deretter vente på en timer før man kan gjenta prosessen. I stedet må man hele tiden følge med på hva fienden gjør. Bør jeg blokkere? Er det verdt å bygge opp en stor kombo her? Skal jeg kaste fienden i luften, eller vil det ødelegge for de andre på laget?

Blade & Soul
Det finnes en rekke angrep som kun kan utføres når man tvinger motstanderen opp i luften.

Kanskje det mest interessante aspektet utover dette, er fraværet av healere. Dette gjør det svært viktig å unngå for mye skade, da det aldri finnes en prest eller en annen medhjelper i bakgrunnen som kan gi deg et løft. Uansett hvilken klasse du velger er faktisk oppgaven mer eller mindre den samme. Du skal ta livet av fiendene.

Blade & Soul
Alle klassene i spillet har et skjold eller noe tilsvarende å beskytte seg med.

Heldigvis er klassene likevel tilstrekkelig forskjellige, så selv om de fyller samme nesten samme rolle føles det aldri kjedelig når du prøver en ny figur. En fin liten bonus er at du kan se hvordan det vil bli å spille med de forskjellige klassene allerede under figurskaperen. Selv om de fleste er tatt direkte fra gamle kampsportklisjeer, slik som Kung Fu Master og Blade Dancer, finnes det også noen klasser som fokuserer avstandsangrep, deriblant Summoner og Force Master. Det er disse klassene som skaper et av spillets større problemer, nemlig balansen.

Balansen mellom klassene er nemlig utrolig viktig i Blade & Soul, enda mer enn i andre online-spill. Først og fremst fordi PvP må ansees som spillets viktigste del. Det er kombinasjonen av PvP-fokuset og det unike kampsystemet som fortjener mesteparten av takken for spillets popularitet på den asiatiske esportsscenen. Samtidig er det nettopp blant de profesjonelle spillerne at ubalansen er mest merkbar. Blant de absolutte beste utøverne er det knapt noen som bruker en klasse utviklet primært for nærkamp. Det er rett og slett for lett å holde andre spillere på avstand.

Blade & Soul
Kamper mellom spillere på høyere nivå består ofte av et par "standoffs", før noen bestemmer seg for å kjøre på.

Figurskaperen er svært lik de fleste andre av de mer asiatiske nettrollespillene på markedet. Det er fire raser å velge mellom: Gon, Jin, Lyn og Yun. Hvis du går for Jin eller Yun ender stort sett sluttresultatet opp som en person fra et boyband eller en pornostjerne. Hvis du ønsker å lage en litt mer unik karakter er derfor gigantene som tilhører Gon-rasen, eller de søte, små Lyn-vesenene (med kaninører) å foretrekke.

Blade & Soul
Størrelsen er ikke alltid det viktigste.

Som i alle andre nettrollespill bruker man lang tid på nå det høyeste nivået, slik at man kan bruke det beste utstyret. Det er heller ikke mange nye unike oppdragstyper her, da de fleste er av typen "gå og drep et visst antall fiender" eller "samle inn disse gjenstandene". De mest underholdende oppdragene jeg opplevde var de der jeg møtte treneren min, som lærte meg nye ferdigheter i kampsport. Alt fra enkle slag til kraftige angrep som sendte fiendene høyt opp i luften, ble enkelt forklart av mentoren min.

Blade & Soul
Røykmaskiner er et must under Blade & Soul-turneringer.

En stor forskjell fra andre spill i sjangeren er at det ikke finnes noen "mounts" å ta i bruk for å forflytte seg raskere. Hverken hester eller noe annet. Du er nødt til å løpe, eller å bruke fast travel-funksjonen. Denne lar deg teleportere til et sted du har besøkt tidligere, men du må betale en mynt for det. Heldigvis har du også en tredje mulighet, som er å sveve. Som i filmer som Crouching Tiger, Hidden Dragon, kan du holde musepekeren over tretopper og liknende, og flyte av sted. Det eneste som er nødvendig for å kunne sveve langt er at du begynner fra et litt høytliggende sted, slik at du ikke mister høyden for raskt.

Når det gjelder handlingen i spillet er den som hentet rett ut av en Hong Kong-film. Det hele starter i et fredelig kampsporttempel, som blir invadert av en bitter tidligere student. På tross av et fall på et par hundre meter overlever du angrepet, og nå er du på jakt etter hevn samtidig som du skal gjøre verden til et bedre sted. Det er en klisje, men det er brukbart gjennomført. Historien er ikke alltid så viktig i nettrollespill, men NCsoft har i hvert fall forsøkt å skape en rød en tråd som er verdt å følge gjennom reisen. Samtidig kan ikke kvaliteten sidestilles med plottet i spill som Biowares Star Wars: The Old Republic. Ikke i nærheten engang.

Blade & SoulBlade & Soul
Et show som kunne vært den olympiske åpningsseremonien verdig, for et dataspill!

Jeg nevnte tidligere at Blade & Soul er en stort tittel på den koreanske esportsscenen, så hva ville da et besøk vært uten å måle stemningen fra tribunene? Heldigvis foregikkVM i Blade & Soul under besøket hos NCsoft (neppe tilfeldig) slik at vi fikk muligheten til å se alt oppstyret. Det er veldig interessant å sitte blant en folkemengde på flere tusen mennesker, som såvidt klarte å overdøve den mest høylytte kommentator som har levd på denne jord. Årets "VM" var for øvrig dominert av hjemmefavorittene. Spillerne fra Japan, Kina, Taiwan og Sør-Korea hadde vært med tidligere, men i semifinalene var det bare én japansk deltager mot tre koreanere. Til neste års VM har NCsoft lovet at spillere fra Nord-Amerika og Europa skal inviteres, så får vi se om de er dyktige nok til å hevde seg. På spørsmål om vi fra vesten vil ha noen sjanse mot de koreanske spillerne, var svaret at verdens beste World of Warcraft-spiller faktisk er svensk. Derfor bør det finnes muligheter.

Blade & SoulBlade & Soul
Klimaet i Sør-Korea tillater turneringer utendørs, selv på høsten.

Til årets VM hadde naturligvis de aller beste Blade & Soul-spillerne stilt opp, og de beviste fort at balanseringen fortsatt skaper problemer. Av de fire aktørene i toppen, var det bare japaneren som brukte en melee-figur. De ble raskt tydelig at veien til suksess var lettere for avstandskrigerne, men i pausen fikk vi se mer nærkamp. En oppvisningsmatch mellom to melee-mestere ble vist frem, og jeg har aldri sett en mer actionpakket duell i et nettrollespill noen gang!

Blade & Soul
Finalistene i årets Blade & Soul-verdensmesterskap.

Noe av det mest unike med arrangementet var åpningsseremonien, som besto av en musikal som fortalte bakgrunnshistorien til spillets hovedskurk. Hele produksjonen var som en litt mindre versjon av seremoniene vi vanligvis kun ser når OL arrangeres. Alt fra fyrverkeri til opera musikk blandet med elektriske gitarer, var innom scenen før showet var over. Så begynte selve spillingen.

Blade & Soul
Hvis du har sett noen esport-sendinger vet du hva shoutcasters er. Mannen i midten har de sterkeste lungene jeg har noen gang har hørt.

Blade & Soul er et nettrollespill som er verdt å følge med på. Spillet tilbyr helt klart en av de beste visuelle opplevelsene for de som liker esport. I stedet for en masse heltene i isometrisk perspektiv, får man noe som minner mer om en MMA-match. Når det er sagt blir nok enkelte skremt bort av at spillet er free-to-play. Det finnes alltid en mistanke om at gratisspill lar deg betale for å bli bedre, men i løpet av min tid med spillet la jeg ikke merke til noen tegn på dette i Blade & Soul. NCsoft selv har lovet at spillets mikrotransaksjoner kun skal være en raskere måte å stige i nivå på, uten at man noen gang kan kjøpe seg bedre våpen ikke-betalende spillere ikke får tak i.

Blade & Soul
En førstepremie på gode 300 000 kroner!

Hvis du er interessert i å prøve noe nytt i en litt fastlåst sjanger, bør du derfor gi Blade & Soul en sjanse når det ankommer vår verdensdel. Det pågår for tiden en beta, og den 19. januar er det tid for vestlig lansering. Hvis du er god nok kan du kanskje representere Europa under neste års VM?

Blade & Soul
Ifølge kilder hos NCsoft skal pokalen være av ekte gull!

Relaterte tekster

0
Blade & Soul passerer 2 millioner spillere

Blade & Soul passerer 2 millioner spillere

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Dere som spiller nettrollespillet Blade & Soul kan nå glede seg over at spillet har fått nytt innhold, og samtidig forteller utgiveren at den vestlige versjonen har...

0
To timer med Blade & Soul

To timer med Blade & Soul

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

GRTVs MMO-ekspert Petter Mårtensson likte seg i det nylig lanserte Blade & Soul, og tok derfor turen tilbake sammen med en million andre spillere her i vesten. Se de to...

0
GR Live spiller Blade & Soul

GR Live spiller Blade & Soul

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Petter likte det suksessfulle nettrollespillet Blade & Soul under de tidligere testrundene, så i dagens sending av Gamereactor Live gir han det en ny sjanse. Det bør du...



Loading next content