Norsk
Gamereactor
forspill
Blazing Angels: Squadrons of WWII

Blazing Angels: Squadrons of WWII

Nå får vi muligheten til å se Andre Verdenskrig fra fugleperspektiv. Joachim har satt på seg flygebrillene og er klar for take off.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Blazing Angels: Squadrons of WWII var opprinnelig kun tiltenkt den første Xbox konsollen. Nå har derimot det rumenske Ubisoft teamet bestemt seg for også å gi ut spillet til Xbox 360. Vi har fått teste en demo, og har vært med på flyraid over London og Peral Harbor.

Blazing Angels forsøker å gjenskape de store flyangrepene under den andre verdenskrig. Dette er en forfriskende ny vri på det velbrukte og etter hvert forslitt tema. I tillegg forsøker Blazing Angels å være mer enn et rent flyspill. Ubisoft lover å servere en fengende historie som trekker inn et variert persongalleri, ulikt det meste av det vi tidligere har sett i denne sjangeren. Ved vingene har du tre andre flygere som har i oppgave å hjelpe deg ut av vanskelige situasjoner. Gjennom å gi beskjeder over radioen, vil du kunne kommandere din skvadron til å angripe de målene du peker ut, samt å avskjære fly som er på jakt etter deg. I tillegg vil dine allierte piloter gi deg nyttige tips i kampens hete. Pilotene har forskjellig personlighet, og dette viser seg gjennom deres flygning. En flyger vil for eksempel beskytte deg for en hver pris, og i en hver situasjon, mens en annen mer er reinkarnasjonen av Rambo, denne gangen med pilotbriller.

Ikke forvent deg en realistisk flysimulator her. Sammenliknbare spill er Crimson Skies og Star Wars: Rogue Squadron. Spillestilen Blazing Angels er svært arkadeaktig, og her kan du for eksempel fly i en evighet med to brennende propellmotorer. Ikke noe problem. Meningen er at det skal være enkelt å sette seg inn i spillet, og ikke minst morsomt og actionfylt å fly. Dessverre mislykkes foreløpig Blazing Angels på dette området. Kontrollen over flyet er definitivt ikke så enkel som den burde være i et spill som dette, og mye av grunnen kan skyldes den til tider svært forvirrende og desorienterende kameraføringen. For å finne fiendtlige fly må man holde inne vestre skyteknapp. Dette gjør at kameraet panorerer slik at du ser flyet forfra, dersom fiendene er bak deg. Dermed må du i en kort periode styre flyet fra en annen synsvinkel, og dette gjør selvfølgelig sitt til å forvirre spilleren. I tillegg hadde preview koden en svært plagsom bug, som gjorde at invertering av kontrollen var umulig. I flyspill er invertering en nødvendighet, og det var til tider svært frustrerende å spille med en håndkontroll som var motsatt av det man er vant med. Inverteringsfeilen er heldigvis noe som garantert vil bli rettet opp i den fullførte versjonen av spillet.

Det som derimot vil være vanskeligere å gjøre noe med er grafikken. Som sagt er dette et spill som også kommer ut til første generasjons Xbox, og etter grafikken å dømme, er det ikke gjort så mye for å oppgradere det visuelle til Xbox 360. Dette er selvfølgelig en liten nedtur. Når man går til anskaffelse av en ny konsoll, så forventer man at grafikken har forbedret seg flere hakk fra forrige generasjon. Det er dessverre ikke tilfelle her. I vår testversjon så bygninger og landskap ut til å være kopiert i fra Xbox versjonen. Her er det ingenting som tydet på at vi har beveget oss over til en ny konsollgenerasjon. Flyene er greit modellert, men heller ikke her finner vi noe som skriker nestegenerasjons grafikk. Områdene er for så vidt store nok, men det hjelper liter når kampene foregår innenfor et svært avgrenset område. I tillegg ser det ut til at de fiendtlige flyene flyr i sirkel, og dette gjør ikke akkurat spillopplevelsen mer interessant.

Dette er en annonse:

Dette bringer oss over i et annet problem i forhold til spillbarheten i spillet. I de to brettene vi har fått teste, har samtlige fiendtlige fly fløyet mye tregere enn vårt fly. Dette gjør dogfighting til en svært vanskelig affære, nettopp fordi det så å si var umulig å legge seg bak et annet fly. Før man vet ordet av det, har man fløyet forbi, og da er det plutselig vi som blir beskutt! Dette viste seg raskt å være et av de mest irriterende momentene i den koden vi fikk prøve, og forhåpentligvis er også dette noe som vil bli rettet opp.

Spillet skal i følge Ubisoft være klart til slutten av mars. Dessverre har vi vanskelig for å tro at det kan være en realistisk utgivelsesdato. Som sagt inneholdt vår demo kun to brett, og ingen multiplayerdel. I tillegg var de to brettene langt fra finpusset. Det er altså ingen grunn til å trekke ned blendingsgardinene med det første. Vi forventer ingen invasjon av Blazing Angels før spillet er forbedret på en rekke punkter.

Blazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWII

Relaterte tekster



Loading next content