Posts tagged in "Populærkultur" category

• Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 juni 2020 klokken 13:48
    • Star Wars: Alphabet Squadron (bokanmeldelse)

• Det er mange komponenter som sikrer at Star Wars har sitt klare og unike særpreg. Lyssabler. Jediriddere. Droider. Bisarre raser fra fjern og nær. Gigantiske og totalt upraktiske dommedagsvåpen. Listen er ganske lang, men mange vil være enige om at romskipene er en sentral del av Star Wars-opplevelsen. Ikoniske romskip som Millenium Falcon, X-Wing, TIE Fighter og Slave I har for lengst blitt en del av den generelle populærkulturen, som med sine særegne lyder og ytre design lett kan kjennes igjen i mengden.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 29 mai 2020 klokken 08:29
    • Star Wars: Force Collector (bokanmeldelse)

• I The Hithchiker's Guide to the Galaxy nevnes det at "Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space." Dette festlige sitatet kan også være nyttig å ta med seg inn i møte med en annen romsaga, nemlig Star Wars. Som publikum tenker vi fort at begivenhetene i Star Wars er kjente og selvsagte for alle som bor i galaksen langt, langt borte, men faktum er at i en så stor galakse er det helt naturlig at informasjon ikke når frem, blir forvrengt eller går tapt. Dermed er det fort gjort at visse begivenheter kun beskriver sannheten «from a certain point of view», og at historier om våre helter og fiender fort glir over i myter, legender og tapt informasjon.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 15 januar 2020 klokken 14:30
    • Star Wars: Resistance Reborn (bokanmeldelse)

• Etter å ha gått gjennom nesten hele 2019 uten å lese en eneste Star Wars-bok (fordi jeg i stedet viet min lesetid til The Wheel of Time), var det på tide å gjøre noe med dette da det nærmet seg en ny filmpremiere. Mot slutten av 2019 tok jeg derfor opp igjen prosjektet mitt med å lese alle bøkene som kommer ut i den nye Star Wars-kanon, og jeg begynte dermed like gjerne med den ferskeste boka på det tidspunktet, nemlig Resistance Reborn av Rebecca Roanhorse.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 15 november 2018 klokken 08:48
    • Ånden som går bort

• Så var det slutt etter 54 år. Den norske utgaven av tegneseriebladet Fantomet blir lagt ned etter lanseringen av neste nummer, melder redaksjonen av bladet. Dermed vil ikke Ånden som går være å finne lenger i de norske tegneseriehyllene.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 august 2018 klokken 14:30
    • Star Wars: Most Wanted (bokanmeldelse)

• Det er mye som kan sies om Solo: A Star Wars Story (hva jeg tenkte om filmen kan du lese i Gamereactor-anmeldelsen). Filmen skulle gi oss et innblikk i Han Solos tid som romfarer, smugler og småkjeltring i tiden før han ved en tilsynelatende tilfeldighet tok på seg jobben med å fly Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi og to droider til Alderaan (de nådde ikke frem til destinasjonen sin, for å si det sånn).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 25 juli 2018 klokken 09:19
    • Ti år med The Dark Knight

• 25. juli 2008 ble en film satt opp på norske kinoer som skulle sette sitt særpreg på filmbransjen i årene som fulgte. Da kunne vi nordmenn endelig gå på kino og se The Dark Knight (jeg tror ikke jeg så den på premieredagen, men jeg mener bestemt å huske jeg så den i løpet av sommeren 2008).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 25 juni 2018 klokken 13:30
    • Last Shot: A Han and Lando Novel (bokanmeldelse)

• Etter nesten et halvt års pause er tiden på nytt inne for noen nye bøker i Star Wars-kanon. Dette er naturligvis en årsak-virkning-effekt av lanseringen av filmen Solo: A Star Wars Story. Det bør derfor heller ikke komme som en overraskelse at de to nye bøkene lansert denne våren har Han Solo i hovedrollen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 20 juni 2018 klokken 11:10
    • Etter 13 år er Full Metal Panic tilbake

• Siden jeg er et barn av 80-tallet, er det kanskje ikke så rart at jeg har en ekstra forkjærlighet for seriene fra 90- og 2000-tallet når det kommer til anime. Serier fra 70-, 80- og tidlig 90-tallet var det jeg vokste opp med, men det var seriene fra 90- og 2000-tallet som preget tenårene mine (som jo tross alt er ganske formative).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 10 mai 2018 klokken 21:06
    • Min useriøse Avengers-teori for veien videre

• Denne teorien om hvordan Avengers-filmene kommer til å utfolde seg er en teori jeg kokte sammen for et par måneder siden, og avslører derfor ikke noe fra Avengers: Infinity War (min mer seriøse teori finner dere i kommentarfeltet nederst markert med spoilers).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 23 februar 2018 klokken 09:59
    • Ready Player One: Kult konsept, laber litteratur

• 30. mars kan norske kinogjengere stifte bekjentskap med filmen Ready Player One. I registolen sitter ingen ringere enn Steven Spielberg, og det i seg selv er nok til at filmen sannsynligvis vil få en dose oppmerksomhet når den slippes.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 9 februar 2018 klokken 11:14
    • Firefly lever videre!

• Det hender ikke rent sjelden at folk spør meg om tips til TV-serier de kan se. Mitt første forslag er alltid, uten unntak: "Har du sett Firefly?", etterfulgt av andre Joss Whedon-serier som Buffy the Vampire Slayer og Dollhouse.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 januar 2018 klokken 11:07
    • Star Wars: Canto Bight (bokanmeldelse)

• Enhver ny Star Wars-film byr på nye og spennende lokasjoner i den fremmede galaksen, og nye lokasjoner betyr alltid en anledning til å fortelle et nytt knippe historier. Hvordan historiene utarter seg avhenger naturligvis av hvilken lokasjon det er snakk om - det ville for eksempel blitt meningsløst å snakke om det yrende aktuelle bylivet på Hoth eller den teknologisk avanserte urbefolkningen på skogsmånen Endor.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 13 november 2017 klokken 13:17
    • Ny Star Wars-trilogi - får vi The Old Republic eller Yuuzhan Vong?

• Rian Johnson er snart kinoaktuell med årets kanskje største film, nemlig Star Wars: The Last Jedi (eller Star Wars Episode VIII om du vil). Før helgen kunne nyhetsmedier melde at Rian Johnson tydeligvis har fått Disneys velsignelse allerede før filmpremieren, for selskapet har undertegnet en ny avtale med regissøren. Avtalens innhold: Rian Johnson får oppgaven med å regissere en flunkende ny Star Wars-trilogi når Episode IX er ferdig og utgitt.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 3 november 2017 klokken 10:50
    • Star Wars: Phasma (bokanmeldelse)

• Selv om jeg er blant dem som liker Star Wars: The Force Awakens meget godt, er jeg ikke blind for at filmen har noen svakheter. En av de største ugjerningene filmen gjorde etter mitt syn, var å introdusere oss for en såpass tøff og hardtslående kaptein som Phasma uten å gi henne mer tid på lerretet eller fortelle mer av hennes historie. Dette er ekstra skuffende når man vet at Phasma blir spilt av Gwendoline Christie, en skuespiller mest kjent for sin rolle som Brienne of Tarth i Game of Thrones og som absolutt kan spille kampscener. Nå lover kinotraileren for Star Wars: The Last Jedi noe mer av dette, så det er lov å håpe.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 26 september 2017 klokken 07:50
    • Star Wars Battlefront II: Inferno Squad (bokanmeldelse)

• Selv om jeg var noe sent ute med å lese Star Wars Battlefront: Twilight Company, gjorde ikke det leseopplevelsen noe dårligere. Man skulle ikke tro at en bok basert på et spill basert på en filmserie ville ha så mye å komme med, men noen ganger blir skepsisen gjort til skamme. Battlefront: Twilight Company var en meget underholdende Star Wars-bok som ga oss et rikt og innsiktsfullt perspektiv i fotsoldatenes liv i den store stjernekrigen, et perspektiv som ofte er underkommunisert i serien. Boken hadde riktignok forsvinnende lite med spillet Battlefront å gjøre, men det skyldes i all hovedsak at spillet ikke hadde noen historiemodus, hvilket betyr at det ikke var noen historie derifra å ta utgangspunkt i når man skulle skrive boken.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 7 september 2017 klokken 09:36
    • Star Wars Battlefront: Twilight Company (bokanmeldelse)

• Som regel når man besøker Star Wars-universet (eller galaksen langt, langt borte, om du vil) følger vi et sett med helter eller skurker. Uavhengig av hvilken side vi følger i den aktuelle historien, er det som regel noen av toppene for den ene siden vi følger direkte eller møter indirekte. De fleste historiene hvor man følger opprørerne bringer nesten alltid inn noen av hovedpersonene fra filmene, enten som hovedpersoner eller sentrale birollefigurer, og følger man en historie knyttet til imperiet er det ikke rent sjelden historien kobles tett opp til keiseren, Darth Vader, Tarkin eller noen av de andre toppene i imperiet.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 29 juni 2017 klokken 10:30
    • Star Wars: Rebel Rising (bokanmeldelse)

• I min lille tankemyldring rundt Star Wars-boka Guardians of the Whills nevnte jeg innledningsvis at boka ble lansert samtidig med en annen Star Wars-bok den 3. mai. Fellesnevneren for begge bøkene er at de ser nærmere på bakgrunnshistorien til rollefigurer introdusert i Rogue One. Der Guardians of the Whills forteller historien om radarparet Chirrut Îmwe og Baze Malbut over en ganske kort fortelling, er Rebel Rising en noe lenger fortelling om den mest sentrale rollefiguren i Rogue One: Jyn Erso.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 6 juni 2017 klokken 08:59
    • Star Wars: Guardians of the Whills (bokanmeldelse)

• 3. mai fikk vi lansert ikke bare én, men to nye Star Wars-bøker. Ekstra interessant blir det at begge bøkene konsentrerer seg om rollefigurer fra den nyeste Star Wars-filmen, Rogue One. Samtlige av filmens hovedpersoner var nye og unike for filmen, og en to timers film kan bare fortelle meg så mye om den enkelte rollefigurens bakgrunn, personlighet og historie. Dermed er to bøker konsentrert om Rogue One-rollefigurene noe jeg lett kan ønske velkommen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 11 mai 2017 klokken 08:52
    • Star Wars: Thrawn (bokanmeldelse)

• For mange som leste bøker og tegneserier eller spilte spill satt til Star Wars-universet på 1990- og 2000-tallet, var det gjerne ett navn man forbandt mer enn noe annet med nevnte univers: Thrawn. Den rødøyde, blå-hudete storadmiralen fra Chiss-folket ble først introdusert for oss i boka Heir to the Empire av Timothy Zahn i 1991, en bok som langt på vei etablerte det man ofte kaller for Expanded Universe, altså materiale utenom filmene som utvider vår kunnskap om Star Wars-universet. Heir to the Empire ble senere fulgt opp med to bøker til, og Expanded Universe (EU) ble senere et meget omfattende univers med flust av informasjon om Star Wars.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 15 mars 2017 klokken 08:38
    • Star Wars Aftermath: Empire's End (bokanmeldelse)

• Så er den endelig kommet til veis ende, boktrilogien skrevet av Chuck Wendig satt i Star Wars-universet og som skulle gi oss et svar på hendelsesforløpet like etter Return of the Jedi og som skulle gi oss noen pekepinn på hendelsene som leder til The Force Awakens. Og jammen har det tatt sin tid. Faktisk har det tatt hele trilogien å komme i havn. Heldigvis har ikke ventetiden vært forgjeves, og nå som vi endelig får noen svar føles man at det har vært verdt det. Såvidt, i hvert fall.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 desember 2016 klokken 10:20
    • Catalyst: A Rogue One Story (bokanmeldelse)

• Om to dager får vi noe vi aldri har opplevd før. Vi får servert en Star Wars-spillefilm på kino som ikke har Episode knyttet til seg i tittelen. Det er klart for filmen Rogue One: A Star Wars Story, som vil tjene som den første av flere kommende sidehistorier i Star Wars-universet. Slike historier er ikke ukjente for dem som har fulgt med på Star Wars over lengre tid, da en har fått dette i form av bøker, spill og tegneserier (for ikke å glemme TV-serier som The Clone Wars og Rebels), men dette er altså første gang vi får en spillefilm på kino som tjener denne funksjonen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 11 november 2016 klokken 11:33
    • Star Wars: Ahsoka

• Rollefiguren Ahsoka Tano har vært en umiskjennelig del av klonekrigsepoken av Star Wars helt siden filmen Star Wars: The Clone Wars fra 2008. Det er derfor rimelig å anta at mange fans ble positivt overrasket da rollefiguren dukket opp igjen, i en noe eldre utgave, i den nye animasjonsserien Star Wars: Rebels. Samtidig åpnet koblingen mellom de to animasjonsseriene for spørsmål. Hvor har Ahsoka vært i mellomtiden? Hvordan slapp hun unna Order 66? Og hvordan kom hun i kontakt med opprørsstyrken, som til syvende og sist førte henne sammen med hovedpersonene i Rebels?
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 august 2016 klokken 09:47
    • Aftermath: Life Debt (en Star Wars-roman)

• Det var ganske mye oppmerksomhet rettet mot boka Aftermath da den kom ut. Først og fremst fordi dette var den første offisielle Star Wars-boka som ble lansert under den nye kanon, og som skulle vise oss noe av opptrappingen til slaget ved Jakku, planeten som Rey befinner seg på i den nyeste Star Wars-filmen (The Force Awakens). Etter lansering fikk pipa derimot en annen låt. Forfatter Chuck Wendig fikk mye (og, må sies, velfortjent) pepper for å ha skrevet en slapp og lite engasjerende bok. Platte og uinteressante rollefigurer, et kjedelig plott og en irriterende fortellerstil som benytter presens var blant ankepunktene. Sammenlignet med tidligere Star Wars-romaner, eller Claudia Grays Lost Stars og Bloodline, var Wendigs bok rett og slett ikke det man hadde håpet på.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 9 juni 2016 klokken 08:53
    • Star Wars: Bloodline

• I desember i fjor kom det en film som het Star Wars: The Force Awakens. Kanskje har du hørt om den, kanskje har du til og med sett den. Kanskje likte du den, kanskje syntes du den var ræl. Selv er jeg blant dem som elsket filmen og storkoste meg med den.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 27 april 2016 klokken 11:00
    • Star Wars: A New Dawn

• En av nyhetene vi har fått på Star Wars-fronten den siste tiden (og de er det jo ikke rent få av, sånn i bunn og grunn) er den animerte TV-serien Star Wars Rebels som går på barnekanalen Disney XD. Og selv om serien i utgangspunktet er rettet mot et yngre publikum, må jeg si at jeg har likt det jeg har sett av serien (jeg har ennå ikke gått i gang med sesong 2, som etter alt å dømme snart er klar for Netflix-publisering).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 april 2016 klokken 11:24
    • Star Wars: Tarkin

• Mange bøker har blitt skrevet med utgangspunkt i Star Wars-universet. De fleste av dem er nå for ikke-kanoniske å regne. I vinter brynte jeg meg på to av de nye bøkene som faller inn under den nye, offisielle kanon. Aftermath, boka som har fått mest oppmerksomhet fra utgivernes side, var ikke særlig å skryte av. Lost Stars var derimot en langt mer fornøyelig og velskrevet opplevelse.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 21 januar 2016 klokken 09:09
    • Star Wars: Lost Stars

• Forrige uke skrev jeg ned noen tanker om boka Star Wars: Aftermath, og forsøkte meg dermed på noe så sjelden som en bokanmeldelse. I min heller negative omtale av boka påpekte jeg at dette var en av to nye Star Wars-bøker jeg har lest den siste tiden, og at jeg ville komme tilbake til den andre boka ved en senere anledning.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 13 januar 2016 klokken 10:54
    • Star Wars: Aftermath

• Bokanmeldelser er ikke noe jeg som regel forsøker meg på. Å skulle vurdere en bok krevet et vesentlig annerledes sett med analytiske verktøy enn spill og film, som jeg tross alt har langt større erfaring med. Samtidig kan det være moro å forsøke seg på noe nytt en gang iblant, om ikke annet bare for å øve seg opp litt.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 17 desember 2014 klokken 10:45
    • Om nok en Star Wars-konsert

• Bloggen har blitt liggende brakk i nesten to uker nå. Det skyldes på ingen måter mangelen på motivasjon, og heller ikke mangelen på bloggpost-idéer, men ganske enkelt mangelen på tid. Desember er nok en travel måned for de fleste, men for oss som jobber i utdanningssektoren er den nok ekstra så travel, særlig når en har ansvar for at eksamensprosessen går som det skal gjennom måneden.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 5 november 2014 klokken 09:21
    • Om London, Final Fantasy og et VIP-møte

• I helgen var tiden endelig kommet. Det var endelig duket for å reise på helgetur til London for å få oppleve noe vi hadde kjøpt billetter til allerede i mai. Det var endelig duket for å reise på en konsert kalt Distant Worlds: Music from Final Fantasy.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 september 2014 klokken 10:28
    • Om piratdagen

• Hiv ohoy, landkrabber! Krydre snakketøyet ditt med sjøvann i dag, for 19. september er intet ringere enn den internasjonale Talk Like A Pirate Day. Splitte mine bramseil, det betyr at i dag er sjansen til å slippe løs din indre Sabeltann. Du kan for eksempel gi vind i seilene og skifte Facebook-språket ditt til English (pirate), og brått ser Facebook ut som du har inntatt hei-hå-hå og en flaske med rom. Så nytt sjansen, fadderullandei, eller gå planken!
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 juli 2014 klokken 11:23
    • Konsertrapport: Nice Peter

• Jeg er ikke det største konsertmennesket på kloden, til tross for at jeg er veldig glad i musikk, men i går kveld tok jeg og en kompis turen innom John Dee i Oslo for å få med oss en konsert/happening/kalldethvaduvil med Nice Peter, en av gutta bak Epic Rap Battles of History (en YouTube-kanal som jeg antar veldig mange lesere kjenner til eller har et forhold til).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 9 juni 2014 klokken 10:26
    • Om Donald Ducks 80-årsdag