Posts tagged in "Star Wars" category

• Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 juni 2020 klokken 13:48
    • Star Wars: Alphabet Squadron (bokanmeldelse)

• Det er mange komponenter som sikrer at Star Wars har sitt klare og unike særpreg. Lyssabler. Jediriddere. Droider. Bisarre raser fra fjern og nær. Gigantiske og totalt upraktiske dommedagsvåpen. Listen er ganske lang, men mange vil være enige om at romskipene er en sentral del av Star Wars-opplevelsen. Ikoniske romskip som Millenium Falcon, X-Wing, TIE Fighter og Slave I har for lengst blitt en del av den generelle populærkulturen, som med sine særegne lyder og ytre design lett kan kjennes igjen i mengden.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 29 mai 2020 klokken 08:29
    • Star Wars: Force Collector (bokanmeldelse)

• I The Hithchiker's Guide to the Galaxy nevnes det at "Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space." Dette festlige sitatet kan også være nyttig å ta med seg inn i møte med en annen romsaga, nemlig Star Wars. Som publikum tenker vi fort at begivenhetene i Star Wars er kjente og selvsagte for alle som bor i galaksen langt, langt borte, men faktum er at i en så stor galakse er det helt naturlig at informasjon ikke når frem, blir forvrengt eller går tapt. Dermed er det fort gjort at visse begivenheter kun beskriver sannheten «from a certain point of view», og at historier om våre helter og fiender fort glir over i myter, legender og tapt informasjon.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 15 januar 2020 klokken 14:30
    • Star Wars: Resistance Reborn (bokanmeldelse)

• Etter å ha gått gjennom nesten hele 2019 uten å lese en eneste Star Wars-bok (fordi jeg i stedet viet min lesetid til The Wheel of Time), var det på tide å gjøre noe med dette da det nærmet seg en ny filmpremiere. Mot slutten av 2019 tok jeg derfor opp igjen prosjektet mitt med å lese alle bøkene som kommer ut i den nye Star Wars-kanon, og jeg begynte dermed like gjerne med den ferskeste boka på det tidspunktet, nemlig Resistance Reborn av Rebecca Roanhorse.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 31 desember 2019 klokken 14:51
    • Ingars topp 10 for 2019

• Året går mot en avslutning, og det er på tide å se tilbake på de 365 dagene som har gått. Som vanlig synes jeg det er moro å se tilbake på de populærkulturelle sfærene og se hvilke filmer, spill, serier og lignende som har preget året. Naturligvis er det spill som jeg ser mest tilbake på, og mot slutten av året forsøker jeg også å gjøre regnskap for hvilke ti spill jeg mener er de beste fra året som har gått.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 august 2018 klokken 14:30
    • Star Wars: Most Wanted (bokanmeldelse)

• Det er mye som kan sies om Solo: A Star Wars Story (hva jeg tenkte om filmen kan du lese i Gamereactor-anmeldelsen). Filmen skulle gi oss et innblikk i Han Solos tid som romfarer, smugler og småkjeltring i tiden før han ved en tilsynelatende tilfeldighet tok på seg jobben med å fly Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi og to droider til Alderaan (de nådde ikke frem til destinasjonen sin, for å si det sånn).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 25 juni 2018 klokken 13:30
    • Last Shot: A Han and Lando Novel (bokanmeldelse)

• Etter nesten et halvt års pause er tiden på nytt inne for noen nye bøker i Star Wars-kanon. Dette er naturligvis en årsak-virkning-effekt av lanseringen av filmen Solo: A Star Wars Story. Det bør derfor heller ikke komme som en overraskelse at de to nye bøkene lansert denne våren har Han Solo i hovedrollen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 januar 2018 klokken 11:07
    • Star Wars: Canto Bight (bokanmeldelse)

• Enhver ny Star Wars-film byr på nye og spennende lokasjoner i den fremmede galaksen, og nye lokasjoner betyr alltid en anledning til å fortelle et nytt knippe historier. Hvordan historiene utarter seg avhenger naturligvis av hvilken lokasjon det er snakk om - det ville for eksempel blitt meningsløst å snakke om det yrende aktuelle bylivet på Hoth eller den teknologisk avanserte urbefolkningen på skogsmånen Endor.
    • P-Dude
    • Skrevet av P-Dude den 3 januar 2018 klokken 02:45
    • Vi må snakke om spoilers

• I disse dager er det noe som har opptatt meg litt. Det er ikke lenge siden det kom en ny Star Wars film, og denne gangen hadde jeg ikke mulighet til å få sett den før over en uke etter premieren. Med en film som dette så var jeg selvfølgelig redd for spoilers. Nå for tiden er det jo så lett å få noe spoila pga sosiale medier og lignende, noe som kan gjøre en paranoid så det holder... Til min store overraskelse fikk jeg ikke noen spoilers før jeg omsider fikk rigga meg til i kinosalen og sett vidunderet selv. Nice!
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 28 november 2017 klokken 10:15
    • Ting jeg savner i Battlefront II

• Battlefront II er faktisk ganske underholdende. Ja, EA har fortjent all tyn de fikk i forkant av lanseringen, og et fullpris-spill skal ikke legge opp til et system hvor en nærmest kan kjøpe seg til fordeler i konkurranser bare man spytter i nok penger. Men slik situasjonen er nå føler jeg slett ikke spillet er voldsomt ubalansert. I den grad jeg dør på slagmarken opplever jeg dette enten som et naturlig resultat av å møte en spiller som er bedre enn meg eller som en følge av manglende taktisk tenkning. Spillerne kan utstyre seg med egenskaper som raskere regenerering av helse og lignende, men ingenting som ikke kan kontres om man bare spiller riktig. Selv om progresjonssystemet kan justeres noe, er det mye man som Star Wars-fan kan kose seg med i Battlefront II. Mange av manglene fra forgjengeren har blitt fikset, og selv om spillet ikke blir en Overwatch-erstatter for min del (blant annet fordi Overwatch kvalifiserer som date når kona og jeg spiller sammen og madammen ikke er helt solgt på Battlefront II) er det fortsatt et spill jeg gjerne setter meg ned med.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 13 november 2017 klokken 13:17
    • Ny Star Wars-trilogi - får vi The Old Republic eller Yuuzhan Vong?

• Rian Johnson er snart kinoaktuell med årets kanskje største film, nemlig Star Wars: The Last Jedi (eller Star Wars Episode VIII om du vil). Før helgen kunne nyhetsmedier melde at Rian Johnson tydeligvis har fått Disneys velsignelse allerede før filmpremieren, for selskapet har undertegnet en ny avtale med regissøren. Avtalens innhold: Rian Johnson får oppgaven med å regissere en flunkende ny Star Wars-trilogi når Episode IX er ferdig og utgitt.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 3 november 2017 klokken 10:50
    • Star Wars: Phasma (bokanmeldelse)

• Selv om jeg er blant dem som liker Star Wars: The Force Awakens meget godt, er jeg ikke blind for at filmen har noen svakheter. En av de største ugjerningene filmen gjorde etter mitt syn, var å introdusere oss for en såpass tøff og hardtslående kaptein som Phasma uten å gi henne mer tid på lerretet eller fortelle mer av hennes historie. Dette er ekstra skuffende når man vet at Phasma blir spilt av Gwendoline Christie, en skuespiller mest kjent for sin rolle som Brienne of Tarth i Game of Thrones og som absolutt kan spille kampscener. Nå lover kinotraileren for Star Wars: The Last Jedi noe mer av dette, så det er lov å håpe.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 26 september 2017 klokken 07:50
    • Star Wars Battlefront II: Inferno Squad (bokanmeldelse)

• Selv om jeg var noe sent ute med å lese Star Wars Battlefront: Twilight Company, gjorde ikke det leseopplevelsen noe dårligere. Man skulle ikke tro at en bok basert på et spill basert på en filmserie ville ha så mye å komme med, men noen ganger blir skepsisen gjort til skamme. Battlefront: Twilight Company var en meget underholdende Star Wars-bok som ga oss et rikt og innsiktsfullt perspektiv i fotsoldatenes liv i den store stjernekrigen, et perspektiv som ofte er underkommunisert i serien. Boken hadde riktignok forsvinnende lite med spillet Battlefront å gjøre, men det skyldes i all hovedsak at spillet ikke hadde noen historiemodus, hvilket betyr at det ikke var noen historie derifra å ta utgangspunkt i når man skulle skrive boken.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 7 september 2017 klokken 09:36
    • Star Wars Battlefront: Twilight Company (bokanmeldelse)

• Som regel når man besøker Star Wars-universet (eller galaksen langt, langt borte, om du vil) følger vi et sett med helter eller skurker. Uavhengig av hvilken side vi følger i den aktuelle historien, er det som regel noen av toppene for den ene siden vi følger direkte eller møter indirekte. De fleste historiene hvor man følger opprørerne bringer nesten alltid inn noen av hovedpersonene fra filmene, enten som hovedpersoner eller sentrale birollefigurer, og følger man en historie knyttet til imperiet er det ikke rent sjelden historien kobles tett opp til keiseren, Darth Vader, Tarkin eller noen av de andre toppene i imperiet.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 29 juni 2017 klokken 10:30
    • Star Wars: Rebel Rising (bokanmeldelse)

• I min lille tankemyldring rundt Star Wars-boka Guardians of the Whills nevnte jeg innledningsvis at boka ble lansert samtidig med en annen Star Wars-bok den 3. mai. Fellesnevneren for begge bøkene er at de ser nærmere på bakgrunnshistorien til rollefigurer introdusert i Rogue One. Der Guardians of the Whills forteller historien om radarparet Chirrut Îmwe og Baze Malbut over en ganske kort fortelling, er Rebel Rising en noe lenger fortelling om den mest sentrale rollefiguren i Rogue One: Jyn Erso.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 6 juni 2017 klokken 08:59
    • Star Wars: Guardians of the Whills (bokanmeldelse)

• 3. mai fikk vi lansert ikke bare én, men to nye Star Wars-bøker. Ekstra interessant blir det at begge bøkene konsentrerer seg om rollefigurer fra den nyeste Star Wars-filmen, Rogue One. Samtlige av filmens hovedpersoner var nye og unike for filmen, og en to timers film kan bare fortelle meg så mye om den enkelte rollefigurens bakgrunn, personlighet og historie. Dermed er to bøker konsentrert om Rogue One-rollefigurene noe jeg lett kan ønske velkommen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 11 mai 2017 klokken 08:52
    • Star Wars: Thrawn (bokanmeldelse)

• For mange som leste bøker og tegneserier eller spilte spill satt til Star Wars-universet på 1990- og 2000-tallet, var det gjerne ett navn man forbandt mer enn noe annet med nevnte univers: Thrawn. Den rødøyde, blå-hudete storadmiralen fra Chiss-folket ble først introdusert for oss i boka Heir to the Empire av Timothy Zahn i 1991, en bok som langt på vei etablerte det man ofte kaller for Expanded Universe, altså materiale utenom filmene som utvider vår kunnskap om Star Wars-universet. Heir to the Empire ble senere fulgt opp med to bøker til, og Expanded Universe (EU) ble senere et meget omfattende univers med flust av informasjon om Star Wars.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 15 mars 2017 klokken 08:38
    • Star Wars Aftermath: Empire's End (bokanmeldelse)

• Så er den endelig kommet til veis ende, boktrilogien skrevet av Chuck Wendig satt i Star Wars-universet og som skulle gi oss et svar på hendelsesforløpet like etter Return of the Jedi og som skulle gi oss noen pekepinn på hendelsene som leder til The Force Awakens. Og jammen har det tatt sin tid. Faktisk har det tatt hele trilogien å komme i havn. Heldigvis har ikke ventetiden vært forgjeves, og nå som vi endelig får noen svar føles man at det har vært verdt det. Såvidt, i hvert fall.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 12 desember 2016 klokken 10:20
    • Catalyst: A Rogue One Story (bokanmeldelse)

• Om to dager får vi noe vi aldri har opplevd før. Vi får servert en Star Wars-spillefilm på kino som ikke har Episode knyttet til seg i tittelen. Det er klart for filmen Rogue One: A Star Wars Story, som vil tjene som den første av flere kommende sidehistorier i Star Wars-universet. Slike historier er ikke ukjente for dem som har fulgt med på Star Wars over lengre tid, da en har fått dette i form av bøker, spill og tegneserier (for ikke å glemme TV-serier som The Clone Wars og Rebels), men dette er altså første gang vi får en spillefilm på kino som tjener denne funksjonen.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 11 november 2016 klokken 11:33
    • Star Wars: Ahsoka

• Rollefiguren Ahsoka Tano har vært en umiskjennelig del av klonekrigsepoken av Star Wars helt siden filmen Star Wars: The Clone Wars fra 2008. Det er derfor rimelig å anta at mange fans ble positivt overrasket da rollefiguren dukket opp igjen, i en noe eldre utgave, i den nye animasjonsserien Star Wars: Rebels. Samtidig åpnet koblingen mellom de to animasjonsseriene for spørsmål. Hvor har Ahsoka vært i mellomtiden? Hvordan slapp hun unna Order 66? Og hvordan kom hun i kontakt med opprørsstyrken, som til syvende og sist førte henne sammen med hovedpersonene i Rebels?
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 august 2016 klokken 09:47
    • Aftermath: Life Debt (en Star Wars-roman)

• Det var ganske mye oppmerksomhet rettet mot boka Aftermath da den kom ut. Først og fremst fordi dette var den første offisielle Star Wars-boka som ble lansert under den nye kanon, og som skulle vise oss noe av opptrappingen til slaget ved Jakku, planeten som Rey befinner seg på i den nyeste Star Wars-filmen (The Force Awakens). Etter lansering fikk pipa derimot en annen låt. Forfatter Chuck Wendig fikk mye (og, må sies, velfortjent) pepper for å ha skrevet en slapp og lite engasjerende bok. Platte og uinteressante rollefigurer, et kjedelig plott og en irriterende fortellerstil som benytter presens var blant ankepunktene. Sammenlignet med tidligere Star Wars-romaner, eller Claudia Grays Lost Stars og Bloodline, var Wendigs bok rett og slett ikke det man hadde håpet på.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 10 august 2016 klokken 08:00
    • Om årets Japanferie (i korte trekk)

• Kalenderen viser august, hvilket betyr at det er på tide å krype tilbake fra ferietilværelsen og inn i arbeidslivet igjen. Selv om tre ukers ferie kan føles litt lite, gjør det godt med en aldri så liten pause.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 9 juni 2016 klokken 08:53
    • Star Wars: Bloodline

• I desember i fjor kom det en film som het Star Wars: The Force Awakens. Kanskje har du hørt om den, kanskje har du til og med sett den. Kanskje likte du den, kanskje syntes du den var ræl. Selv er jeg blant dem som elsket filmen og storkoste meg med den.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 27 april 2016 klokken 11:00
    • Star Wars: A New Dawn

• En av nyhetene vi har fått på Star Wars-fronten den siste tiden (og de er det jo ikke rent få av, sånn i bunn og grunn) er den animerte TV-serien Star Wars Rebels som går på barnekanalen Disney XD. Og selv om serien i utgangspunktet er rettet mot et yngre publikum, må jeg si at jeg har likt det jeg har sett av serien (jeg har ennå ikke gått i gang med sesong 2, som etter alt å dømme snart er klar for Netflix-publisering).
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 19 april 2016 klokken 11:24
    • Star Wars: Tarkin

• Mange bøker har blitt skrevet med utgangspunkt i Star Wars-universet. De fleste av dem er nå for ikke-kanoniske å regne. I vinter brynte jeg meg på to av de nye bøkene som faller inn under den nye, offisielle kanon. Aftermath, boka som har fått mest oppmerksomhet fra utgivernes side, var ikke særlig å skryte av. Lost Stars var derimot en langt mer fornøyelig og velskrevet opplevelse.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 21 januar 2016 klokken 09:09
    • Star Wars: Lost Stars

• Forrige uke skrev jeg ned noen tanker om boka Star Wars: Aftermath, og forsøkte meg dermed på noe så sjelden som en bokanmeldelse. I min heller negative omtale av boka påpekte jeg at dette var en av to nye Star Wars-bøker jeg har lest den siste tiden, og at jeg ville komme tilbake til den andre boka ved en senere anledning.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 13 januar 2016 klokken 10:54
    • Star Wars: Aftermath

• Bokanmeldelser er ikke noe jeg som regel forsøker meg på. Å skulle vurdere en bok krevet et vesentlig annerledes sett med analytiske verktøy enn spill og film, som jeg tross alt har langt større erfaring med. Samtidig kan det være moro å forsøke seg på noe nytt en gang iblant, om ikke annet bare for å øve seg opp litt.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 1 januar 2016 klokken 19:18
    • Spillåret 2015: Topp 10

• Spillåret 2015 har vært et år preget av oppturer og nedturer. På den ene siden har det vært mange lovende titler som har sett dagens lys. På den andre siden er det altfor mange av dem jeg ikke har fått spilt, eller som på den andre siden har endt opp med å skuffe. Med et år preget av både sivilstatusendring og full jobb sier det seg selv at det er altfor mange titler som kunne hatt en sjanse på denne lista, men som ikke får plass i denne omgang.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 9 desember 2015 klokken 09:46
    • The Star Wars Holiday Special

• Det finnes mangt og mye dårlig her i verden man kan se på, men som strengt tatt ikke fortjener oppmerksomheten din. Så har noen ting som er så dårlige at de nesten blir moro å se på likevel. Plan 9 from Outer Space og Hercules in New York er to eksempler på sistnevnte.
    • stikox93
    • Skrevet av stikox93 den 10 oktober 2015 klokken 17:59
    • Star Wars Battlefront beta, inntrykk

• Da har man lekt seg rundt med Battlefront demoen en stund, og føler seg klar til å kunne skrive litt om det. Det er ingen tvil om at DICE har brukt lang tid og mye ressurser på å lage et sci-fi skytespill av dimensjoner.
    • Tor Erik
    • Skrevet av Tor Erik den 17 april 2015 klokken 15:57
    • X-Wing Starfighter i Lego

• 2015 skal tydeligvis bli året hvor absolutt alle skal bli Star Wars-fans. Det synes i sosial medier hvor folk står frem som gale etter den kommende filmen, det synes på hver lille oppdatering om Battlefront og nå har Legoland kastet seg på. I dag kunne de nemlig avduke en 1:1 X-Wing Starfighter bygget med lego, nærmere bestemt med 5,3 millioner klosser.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 8 januar 2015 klokken 09:45
    • Om spillåret 2015

• Uttrykket «godt nytt år» har vært høyst diskutabelt så langt i min bok, ettersom jeg ble syk ganske tidlig i det nye året. Men sykdommen er over, kreftene begynner å komme tilbake og med det også overskuddet. Da kan det passe å kikke litt nærmere på hva vi har i vente i spillåret 2015.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 17 desember 2014 klokken 10:45
    • Om nok en Star Wars-konsert

• Bloggen har blitt liggende brakk i nesten to uker nå. Det skyldes på ingen måter mangelen på motivasjon, og heller ikke mangelen på bloggpost-idéer, men ganske enkelt mangelen på tid. Desember er nok en travel måned for de fleste, men for oss som jobber i utdanningssektoren er den nok ekstra så travel, særlig når en har ansvar for at eksamensprosessen går som det skal gjennom måneden.
    • stikox93
    • Skrevet av stikox93 den 5 november 2014 klokken 00:46
    • Star Wars The Old Republic Shadow of Revan

• Biowares MMO mesterverk The Old Republic får i desember en større oppgraderingspakke med navn Shadow of Revan. Dette er den fjerde oppgraderingspakken siden spillet ble lansert for tre år siden, og den første på en stund som øker levlingsmuligheten fra 55 til 60.
    • Ingar Hauge
    • Skrevet av Ingar Hauge den 22 august 2014 klokken 13:14
    • Om Star Wars og kanon