Norsk
Blog

Playstation 4: En måned etter lansering

Skrevet av AndyLonn den 4 januar 2014 klokken 23:14

Nå har jeg hatt "Neste generasjonen" i hus i ca 1 måned, og tenkte for meg selv at det var på tide med en aldri så liten "første inntrykk" blogg. Som vi har lært fra forrige konsoll generasjon så er det mye som skiller hvordan konsollen er ut av boksen og hvordan den er etter et par år. Men dette er mitt inntrykk av PS4: en måned etter lansering.

Grensesnitt

En av de største nedturene med Playstation 3 konsollen for meg var hvor treg og lite intuitiv Cross Media Bar (XM8) var, dette til tross for at det hele var svært oversiktlig. Skulle man for eksempel inn på Playstation Network butikken så måtte man lukke spillet man holdt på med. Skulle man bruke Netflix, så måtte man også alltid lukke det man holdt på med. Trophies måtte sykroniseres hver bidige gang, Det var ingen funksjon for chat på tvers av spill, Menyen for Innstillinger var stappfull med funksjoner man aldri brukte, og enkelte funksjoner lå under helt feil kategori i forhold til hva som var logisk.

Det var lite som minnet om det familievennlige, for ikke å si gamervennlige designet Microsoft gikk for med de senere utgavene av sin Xbox Dashboard. Der finner man butikken integrert i grensesnittet, Man kan alltid med enkle knappetrykk se hva vennene holder på med, hoppe inn i spillet deres eller bare chatte i et Party, uavhengig av hvilket spill den enkelte spilte. Innstillingene er lette å navigere seg mellom og man finner alltid det man leter etter.

Dette har Mark Cerny og resten av teamet bak Playstation 4 endelig gjort noe med. Playstation 4 designet er så enkelt og brukervennlig som det kan være, uten å være begrensende. Med et par tastetrykk så er man der man vil være. Apper og spill det er lenge siden man har brukt blir sortert lengre bak mens de mest brukte alltid er "front and center". Der finner du også en "What's New" feed hvor man raskt kan se hva de i vennelistene foretar seg eller har foretatt seg den siste tiden. Hvis man vil dypere inn i systemet beveger man spaken opp slik at man kommer til den mer velkjente XMB menyen, hvor man finner ting som vennelister, Trophy oversikt, Playstation Store, Innstillinger og så videre.
Ulikt Playstation 3 grensesnittet er det hele lynraskt, og jeg bare elsker "suspend game" funksjonen, hvor hvis jeg skal se Netflix så legger spillet seg i dvale, slikt at jeg raskt kan hoppe tilbake der jeg var i spillet uten å måtte starte hele spillet om igjen. Systemarkitekt Mark Cerny sa også at denne funksjonen skal utbroderes slik at den også kan brukes når konsollen er i "Standby Mode", en ny funksjon hvor maskinen er i en lav energi modus der den kan blant annet laste ned spill og oppdateringer etterhvert som det blir tilgjengelig.

Playstation 4: En måned etter lansering

Maskinvare

Det er vanskelig å dømme maskinvaren etter det lille knippet spill som er sluppet til maskinen. Både Killzone: Shadow Fall og Assassins Creed 4 ser fantastisk ut på konsollen, og er et klart hopp fra forrige konsollgenerasjon. Det at spillene starter raskt og ikke har noen voldsomme lastetider er også noe jeg finner svært behagelig. Knack, som er et mindre imponerende spill rent visuelt, ser også svært bra ut, med behagelig bruk av lys og farger gjengitt i 1080p og 60 bilder i sekundet.

Viftene til maskinen kan høres, men da som oftest når spillmaskinen installerer spillene (eller cacher dem).Når jeg spilte Lego Marvel Super Heroes, som jeg kjøpte digitalt, var maskinen nesten helt stille. Dette er et vesentlig steg i rett retning for min del ettersom jeg den siste tiden satt med en første generasjons PS3, som hadde en vifte lyd som ikke lignet grisen.

Dualshock 3 kontrolleren er det mange som har et hat forhold til. Jeg var aldri en av dem, men jeg har alltid foretrukket Xbox 360 kontrolleren over Dualshock 3 både fordi den er tyngre og de analoge stikkene er plassert annerledes, Sammen med Gamecube kontrolleren har den lenge vært førstevalget mitt. Helt til nå:

Ikke bare er Dualshock 4 en forbedring på hva Dualshock 3 var, den er langt bedre enn alle kontrollere jeg har brukt opp til nå. Den er hyper responsiv på bevegelsen av analogstikkene. Knappene føles solide å trykke ned på, Pil tastene er som skapt for slåssespill og kontrolleren sitter som støpt i hendene mine. Det er de små designvalgene som virkelig selger kontrolleren: de konkave analogstikkene, måten fingrene hviler på skulderknapppene og grip teksturen som gjør at kontrolleren ikke sklir ut av hendene gjør alle at jeg her og nå kårer Dualshock 4 som favoritt kontrolleren min. Det at den nå også er kompatibel med PC uten tredejparts programvare er bare fantastisk.

Det eneste punktet med kontrolleren som ikke har blitt brakt til sitt fulle potensial ennå er touchflaten som er på konsollen. I Killzone: Shadow Fall blir den brukt til å velge kommandoer til en robot hjelper, I Lego Marvel og Assassins Creed IV kan den brukes til å navigere kart funksjonen i spillet. I Knack, Resogun og Contrast blir den overhode ikke brukt. Det gjenstår ennå å se hva den virkelige visjonen bak touchflaten egentlig var, men jeg er glad for at den er der likevel, som et utappet potensial.

Spill og Programvare
En av bekymringspunktene for mange av de som sitter på gjerdet om de skal kjøpe konsollen eller ikke er om det finnes noen spill verdt å få med seg på konsollen, og hvordan støtten for disse spillene ser ut fremover.

Killzone: Shadow Fall, Knack, Assassins Creed IV: Black Flag, Resogun, Contrast og Lego Marvel Super Heroes er spillene jeg har spilt så langt på konsollen og jeg syntes at alle er verdt å spille, og med indietittler som Don't Starve, Hotline Miami 2 og store spill titler som Tomb Raider: Definitive Edition, Thief, InFamous: Second Son tror jeg ikke at jeg får mye tid til å kjede meg fremover.

Sydd inn i konsollen er også en "Share" funksjon, hvor man kan ta skjermbilder fra spill man spiller, lage videoklipp av de siste 15 minuttene man har spilt, eller strømme spill til tjenester som Twitch og Ustream. Jeg har hovedsakelig brukt sistnevnte, noe jeg har linket til flere ganger her på Gamereactor. Det er super enkelt å sette opp, og gjør at alle kan strømme spill rett ut av boksen, noe som tidligere har vært forbeholdt folk som lagt litt penger i tredjeparts utstyr. Man kan også svært enkelt følge med på andre spilleres strømmer og hvilke spill andre spillere strømmer fra sine konsoller, via en innebygd app.

Det er ikke en boks hvis det ikke har Netflix, og jeg vil tørre å påstå at Playstation 4 har den beste Netflix appen på markedet. Dette er basert på at jeg har brukt Netflix på PC, Boxee, 360, Wii, og PS3. Playstation 4 appen er rett og slett bare mye raskere og mer behagelig å ha med å gjøre hvis man skal for eksempel sette på undertekster og slikt.

Andre programvarer man kan finne i boksen er Playroom, IGN og Viaplay uten at jeg har brukt dem noe særlig, vertfall ikke nok til å ha formet noen konkret mening om dem.

Remote Play

Jeg har hatt Playstation Vita i litt over ett år nå, og den har mange flotte titler, to som var på min liste over årets beste spill. Og etter E3 når Sony annonserte Remote Play har jeg gledet meg som en liten unge til å få brukt den mer. I en leilighet på 75m2 hvor jeg bor sammen med samboeren og sønnen vår er det ikke alltid spilling som har førsteprioritet på 50 tommeren. Enter Remote Play. Jeg kan nå, med svært få tastetrykk på den håndholdte fortsette spillet jeg spilte på PS4 på den.

Remote Play fungerer slik at konsollen gjør alt det tunge arbeidet med å kjøre spillet, mens det hele blir vist på Vitaen's OLED skjerm. Dette kan enten gjøres via ad hoc, wifi eller over internett. Jeg har kun prøvd ad hoc, siden jeg ikke får velge på forhånd hvilken måte Vitaen kobler seg til konsollen på.

Remote Play skal fungere på alle spill som kommer ut til PS4, med unntak for de som krever Move kontrollere eller lignende. Personlig syntes jeg det var litt ymse kvalitet på streamingen. Spill som Assassins Creed IV: Black Flag og Lego Marvel Super Heroes kjørte som en drøm, Killzone: Shadow Fall var litt kronglete, hovedsakelig fordi man måtte bruke touchflaten på baksiden av Vitaen for å bruke L1 og R1 knappene, mens Resogun var nesten ikke spillbart siden spillet krever lynraske reflekser, noe som fungerer dårlig hvis det er en anelse av forsinkelse mellom hva som skjer på konsollen og hva som skjer på skjermen.

Alt i alt er Remote Play en fantastisk funksjon men som også kommer med sine svakheter, Jeg tror at hvis jeg hadde fått valgt wifi over ad hoc når jeg sitter på soverommet så hadde det vært færre frakoblinger og mindre forsinkelse, noe som hadde forbedret opplevelsen betraktelig.

Helhetsinntrykk

Sony har gjort opp for mange av de små feiltrinnene de gjorde med Playstation 3. Konsollen føles mye mer som en dedikert spillmaskin enn det forgjengeren gjorde og på bakgrunn av den negative omtalen Xbox One har fått for sitt store fokus på å være en media boks er dette gjerne til det beste. Playstation 4 er en maskin med mye potensial for fremtiden, og hvis vi ser tilbake på hvordan Playstation 3 og Xbox 360 forandret seg over den 8 år lange spillgenerasjonen vi nettopp har vært vitne til tror jeg vi har mye spennende i vente.

Allerede nå er konsollen meget imponerende og jeg anser den som en "must have" for den dedikerte spilleren. Det er ikke et så stort spillbibliotek som noen gjerne ville ønske men for meg er det mer enn nok å sette tennene i den neste tiden fremover. Har man en god spill PC så klarer man seg gjerne foruten på enkelte fronter, men det er kun hos Sony man får oppleve Killzone, Knack, Uncharted, Infamous og mange andre eksklusive spill som er verdt å få med seg.

Avslutningsvis vil jeg presisere at Playstation 4, for øyeblikket, er en konsoll for de spesielt interesserte. Hvis man er ute etter en konsoll med et bredt utvalg av spill så kan man like gjerne plukke opp en PS3 nå og spille gjennom det som kom ut forrige generasjon for så å plukke opp en PS4 senere. Men hvis man vil være på spissen av hvor spillindustrien er og få opplevelsen av en nestegenerasjon spillkonsoll, men ikke vil legge ut for en spill pc, kan man ikke slå feil med en Playstation 4.

HQ