Blog
Anmeldelse: Constantine 2014

Anmeldelse: Constantine 2014

Skrevet av AndyLonn den 27 juli 2014 klokken 12:11

Jeg ble først introdusert til Hellblazer universet gjennom Constantine filmen fra 2005, Filmen var meget underholdende, og fortsetter å være det til den dag i dag. Men ettersom regissøren og manusforfatteren tok seg mange kreative friheter fra kildematriale, falt filmen aldri i smak hos Hellblazer fansen. Keanu Reeves filmen gjorde det bra på kino, men etter flere forsøk, klarte aldri teamet bak filmen å starte produksjonen av en oppfølger.

Nå, 9 år senere mener lisens innehaveren DC Comics det er på tide å reintrodusere figuren til publikum. Og denne gangen gjør de alt de kan for å nå Hellblazer fansen samtidig som de sikter på å få en bred fanskare. Matt Ryan, kjent fra Assassins Creed IV hvor han både hadde stemmen til, og gjorde "motion capture" for hovedfiguren Edward Kenway. tar nå på seg skjorten, slipset og den beige frakken for så å tre inn i rollen som John Constantine. Selverklært "Excorsist, Deamonologist and Master of the Dark Arts".

Episoden begynner med at helten vår er selv innlagt på Ravenscar mentalsykehus, i et forsøk på å få sjelsro etter å ha dømt en liten jente til helvete etter en eksorsisme som gikk fryktelig galt. De ansatte på Ravenscar prøver å overbevise John om at tingene han snakker om ikke har en plass i en rasjonell verden, men John insisterer på at de må få han til å glemme det han har vært gjennom ved bruk av medisiner og elektrosjokk behandling, Det er tross alt det han betaler dem for.

Skjebnen har en tendens til å ta førersetet i John sitt liv, og etter en kort stund på Ravenscar møter han en kvinne som er besatt av en demon. Etter å ha tyd til gamle triks for å utføre enn eksorsisme, oppdager han at hendelsen var iscenesatt av en avdød kollega for å sette John på sporet av en overhengende fare som truer livet til kvinne som bor i Atlanta, Georgia. John sjekker seg ut fra sykehuset og setter kursen for USA.

Så langt så bra, Prosjektansvarlige Daniel Cerone og David S. Goyer viser at de mener alvor med å kjøre handlingen så nært opp mot tegneserien som mulig. Matt Ryan er herlig i rollen som den kyniske, vittige og rappkjeftede eksorsisten. De introduserer også Charles Halford som "Chas" Charles, Constantines lengst levende kompis og assistent. Og Lucy Griffiths, kjent fra BBCs strålende Robin Hood serie, dukker opp som Liv Aberdine, en original figur som kun eksisterer i tv serien, men fungerer som seerens "anker" i denne surrealistiske og overnaturlige verdenen. Harold Perrineau, kjent fra LOST og Sons of Anarchy dukker også opp, denne gang som Constantines ambivalente skytsengel, som kanskje også har sin egen agenda oppi alt som skjer rundt eksorsisten.

Det slås likevel sprekker her og der. Episoden er preget av den enorme oppgaven den har med å etablere et sammenhengende univers innenfor en standard amerikansk "tv time". Jeg undres litt hvorfor episoden kun er 45 minutter lang, ettersom den hadde vært bedre tjent med å være minst en time, kanskje til og med halvannen time lang. Figurene som introduseres, spesielt da Lucy Griffiths' Liv Aberdine, er skrekkelig under utviklet. Og de siste 5 minuttene av episoden virker til å være klippet sammen i siste liten før episoden skulle gis ut, noe som blir mer og mer sannsynlig etter det nylig ble kjent at Lucy Griffiths ikke skal være med i serien videre.

Jeg følte også at personlighetstrekkene til Constantine ble litt underutviklet. De ble introdusert strålende under oppholdet hans på Ravenscar, men etter det ble det liksom litt mindre prioritet slik at episoden skulle passe 45 minutters formatet. I tegneserien er for eksempel Constantine en kjederøker ut av en annen verden, Dette har de måtte kutte ut for å blidgjøre tv sensorene litt. Hvorfor serier som Hannibal kan vise groteske slakteriscener men Constantine ikke kan unne seg en kistespiker i ny og ne vil jeg aldri helt forstå. Spesielt ettersom Dangerous Habits historien fra tegneserien er en integral del av karakterutviklingen til John.

Jeg gleder meg til oktober når serien endelig kommer ut. Hvis ryktene fra ComicCon 2014 stemmer, kan vi forvente å se flere figurer fra DC universe dukke opp i Constantine og da håper jeg så inderlig at vi til slutt får en Guillermo Del Toro regissert Justice League Dark serie/film, men kanskje det er å håpe litt mye nå i starten. Jeg tror uansett at Constantine kan bli en serie verdig tegneserien den er basert på som både Hellblazer fans og nye fans kan falle for.