Norsk
Blog
Problemet mitt med Ubisoft

Problemet mitt med Ubisoft

Skrevet av AndyLonn den 28 mai 2015 klokken 11:14

Hva skjedde mellom oss Ubisoft? Jeg vokste opp på Prince of Persia, Rayman og Heroes III. Gikk inn i ungdomstiden med Silent Hunter, Rainbow Six, Splinter Cell og XIII. Etter jeg ble "voksen" har jeg storkost meg med noen av Assassins Creed spillene, No More Heroes serien og de nye Rayman spillene.

Men hvorfor har det seg nå at jeg ikke klarer å tilnærme meg de nye storspillene dere har gitt ut som feks. Far Cry 4, Assassins Creed Unity og Watch_Dogs?

Jeg tror det skyldes blant annet at utviklerne bruker av det jeg kaller "Ubisoft oppskriften for spill satt i åpen verden".

Denne oppskriften har nå har dukket opp i 8 Assassins Creed spill, 3 Far Cry spill og så langt 2 andre Ubisoft spill med "åpen verden". Suksessen har heller ikke gått ubemerket blant andre spill utviklere og Warner Brothers hit fra i fjor Middle-Earth Shadow of Mordor lånte kraftig fra denne oppskriften.

Men hva går nå denne oppskriften ut på? og hvorfor mener jeg den legger en sånn demper på min opplevelse med Ubisoft spill?

Vel, hver spill serie har sin egen lille vri på denne oppskriften men til syvende og sist er den slik: Spillet åpnes med at en liten del av hele kartet er synlig med de fleste sideaktiviteter i området merket klart og tydelig på kartet. Litt utover i spillet må spilleren bestige et tårn/ta over en base/hacke en sentral for å låse opp en ny region.

I de første spillene hvor denne oppskriften ble brukt kunne ikke spillerne gå inn i områdene før regionen var låst opp, men i senere år har det blitt til at enten fiendene er sterkere i områder du ikke har åpnet opp, sideoppdragene er ikke tilgjengelige før du har låst opp eller så vil enkelte spillmekaniske funksjoner ikke fungere i området du ikke har låst opp, slik som er tilfellet med Watch_Dogs.

I Assassins Creed II fungerte denne oppskriften ypperlig. Den viste at spillet hadde mye mer å by på en forgjengeren, noe som rett og slett var nødvendig hvis serien skulle overleve.

Men for hver gang oppskriften har blitt brukt har sideoppdragene blitt mer og mer meningsløse og føles ut som unødvendig polstring av spillet, måtene man låser områdene opp på har blitt mer en plikt jeg motvillig gjør en noe annet, og nå når dette har pågått en stund føler jeg at alle Ubisoft spill som kommer ut om dagen er mer "Klipp og Lim" enn fullverdige spillopplevelser. Oppdragstrukturen man finner i Assassins Creed serien er å finne i Watch_Dogs og Far Cry 4 ser egentlig bare ut som Far Cry 3 med litt penere grafikk og ny setting.

Dette er selvfølgelig bare noe jeg personlig føler og jeg er helt åpen for at andre kan mene noe annet.

Jeg for min del føler bare at jeg har blitt overeksponert for denne modellen, og på en måte kan man si at det er litt min egen feil. Jeg spilte AC II, Brotherhood og Revelations noenlunde rett etter hverandre. Jeg sto over AC III for jeg følte ikke det bød på noe nytt, mens jeg hoppet ombord når Edward Kenway satte seil i AC IV Black Flag, for selv om det er et Assassins Creed spill så klarer jeg ikke si nei til et ekte pirat eventyr!

Jeg spilte aldri Far Cry 3 noe særlig, selv om hypen for det spillet var ganske stor. Jeg var derimot ikke vanskelig å be når de gav ut Far Cry 3: Blood Dragon som var akkurat min type humor. Selve spill opplevelsen blåste meg ikke over ende på noen måte, ettersom jeg mener det finnes bedre førstepersonskytespill opplevelser men den dumme hyper-80-talls action film humoren var det som fikk meg igjennom.

Jeg kjøpte Far Cry 4 på salg for en stund tilbake men klarer rett og slett ikke å tilnærme meg spillet, for alt jeg ser når jeg spiller det er hvor de har tatt ideene sine fra og hvor lite imponert jeg er over produktet i sin helhet. Misforstå meg rett, Det er et kvalitetsprodukt Ubisoft har skapt med Far Cry 4, men det er for lite nytt til at jeg føler det givende å bruke tiden min på. Det samme skjer med Watch_Dogs, men det spillet har mange, mange flere problemer enn bare litt mangel på innovasjon.

Mye av dette tyder på at det jeg har hørt folk som Jim Sterling og diverse andre har sagt de siste par årene stemmer ganske bra. AAA spillene, og da spesielt AAA spillene til Ubisoft har blitt fokustestet til døde.

Trangen etter å oppnå salgstall som overgår det forrige er nok til at de velger ut de delene av spillet fokusgruppen liker best og bygger spillet rundt dette. Det en sitter igjen med er velpolerte spill med elementer folk liker, men jeg føler at spillene mister litt av det som gjør de særegne.

Fokustest problemet til Ubisoft handler ikke bare om oppskriften deres. Splinter Cell, en av mine favoritt serier har fått en kraftig makeover de sise årene i et forsøk på å fri til en større demograf.

Splinter Cell som i utgangspunktet var et snikespill med særlig fokus på sniking fikk et mye større fokus på action i Conviction og i oppfølgeren Blacklist gikk de så langt at de byttet stemmeskuespiller på Sam Fisher fra skuespillerveteranen Sam Fisher til Smallville skuespilleren Eric Johnson.

Ubisoft selv sa at dette var for å kunne levere en mer troverdig Sam Fisher gjennom motion capture, men figuren gikk fra å være en bitter gammel mann til å være en dårlig Ethan Hunt klone, så de kan vel egentlig si hva de vil, For meg virker det som et tiltak for å nå et bredere publikum.

Mens jeg skriver denne bloggen sitter jeg å tenker på om det er noen Ubisoft spill jeg egentlig ser frem til. Det måtte i så fall være The Division eller Rainbow Six Siege, men jeg har sett alt for lite av begge til å kunne si rett ut at dette er spill jeg gleder meg til.

En skremmende tanke sniker seg innpå meg her jeg sitter: Kanskje Ubisoft spillene rett og slett ikke er "for meg" lengre?

Jeg beklager både lengden og den noe rotete strukturen på denne bloggen, Jeg har gått rundt å tenkt lenge på denne bloggen, på hva vinkling den skal ha, hvordan jeg kan best få frem hva jeg mener om spillene til Ubisoft nå om dagen og ikke minst få frem hvorfor jeg mener det jeg mener. Det jeg ente opp med var å skrive rett fra leveren, hovedsakelig for å få denne bloggen ut av systemet mitt, slik at jeg kan rette tankene mine mot nye temaer. Forhåpentligvis leser noen av dere bloggen slik den står, men jeg forstår godt hvis den kan være vanskelig å komme igjennom

HQ