Norsk
Blog
Raser i spill

Raser i spill

Skrevet av AndyLonn den 10 juni 2015 klokken 22:43

Den 07. Juni lastet Tauriq Moosa, skribent hos spill og populærkultur nettstedet Polygon, opp en artikkel om hvordan spill som Rust og The Witcher 3: Wild Hunt takler det noe betente temaet om raser i spill. Nei nå snakker vi ikke om dverger, alver eller orker, vi snakker om de av oss som har en annen hudfarge enn hva som blir sett på som "standard".

Jeg skal ikke bruke dette innlegget på å gjenta alt Tauriq har å si, men kort oppsummert: Tauriq skriver om hvordan Rust ikke gir spilleren muligheten til å velge rase. Du er den rasen spillet velger du er basert på SteamIDen din. Spillet tvinger enkelte spillere til å spørre seg selv noen fundamentale spørsmål, og ikke uventet har dette skapt noen negative reaksjoner. Noen mener dette fjerner grunnleggende valg fra spillet, noe de mener er helt essensielt for at de skal kunne nyte spillet, mens noen mener at Rust utvikleren, Facepunch Studios, tvinger på spillerne sine egne liberale meninger og agenda.

The Witcher 3 derimot får ikke mye skryt fra Moosa, ettersom spillet ikke har en eneste farget person i seg. Noen unnskylder dette med at spillets utvikler, CD Projekt Red, er fra Polen, som har en befolkning hvor 96% er å anses som "hvit", andre unnskylder dette med å si at det er korrekt i henhold til forfatter Andrzej Sapkowski's historier om monster jegeren Geralt.

Jeg føler egentlig ikke jeg kan tilby et særlig nyansert syn på saken om rase i spill , ettersom jeg selv er "Etnisk Norsk" som det heter på fint, og aldri har følt meg under representert i hverken bøker, spill, tv eller film. For det er ikke til å stikke under en stol at mye av underholdningen jeg har vokst opp med omhandler figurer med en Europid hudfarge (dvs. Hvit). Og dette er noe jeg selvfølgelig ikke har funnet unaturlig.

Så istedenfor at jeg skal skrive så alt for mye mer om det å være under representert (for som sagt, dette har ikke jeg peiling på), så henviser jeg dere til Tauriq Moosa's artikkel på Polygon, og Austin Walker's artikkel på Giant Bomb som omhandler litt om dette med rase i spill. Så tar jeg meg av det jeg fant mest forstyrrende med denne saken.

Jeg la overhodet ikke merke til at det ikke fantes fargede personer i The Witcher 3: Wild Hunt.

Som noen av dere sikkert vet er jeg en stor fan av The Witcher universet og kan med uovertruffen sikkerhet si at det finnes presedens i The Witcher universet for fargede personer. Det stemmer det som både Tauriq og Austin sier, det finnes et sted i Sapkowski's verden hvor det bor personer som åpenbart er inspirert av midt østen, og det område heter Zerrekania. VI så til og med en magiker derfra i det første Witcher spillet som het Azar Javed og han var en stor del av historien til det spillet.

Så hvorfor la jeg ikke merke til denne åpenbare mangelen på fargede NPCer i The Withcer 3?

Er det fordi jeg som etnisk nordmann aldr har vært utsatt for slik forskjellsbehandling, og ser derfor ikke når det skjer rett foran øynene mine?

Er det virkelig slik at "hvis det ikke berører meg så bryr jeg meg ikke?"

Så sant jeg husker rett, beskriver ikke Sapkowski noen figurer som farget, men han sier heller aldri rett ut at det ikke finnes noen fargede i de forskjellige byene på Kontinentet. Når Ciri og Yennefer besøker Gors Velen i boken The Time of Contempt blir byen beskrevet som travel og full av folk. Jeg har alltid tolket dette som full av folk fra forskjellige etniske bakgrunner. Om de er fra Kovir, Temeria, Nilfgaard, eller Zerrekania. Selv om Sapkowski ikke direkte nevner noen med en mørkere hudfarge går jeg ikke ut i fra at de dermed ikke eksisterer.

Kanskje CD Projekt Red ikke tolker bøkene på samme måte som meg?

Det er selvfølgelig mulig. Men selv hvis valget om å ikke inkludere personer fra forskjellige etnisiteter stammer fra en respekt for Sapkowski's verk, har de selv full forfatterskap over spillet og hadde kunne inkludert dem om de selv hadde villet det. Jeg mistenker ikke at folkene fra CD Projekt RED med vilje velger de fargede vekk her men kanskje de, som meg, rett og slett bare ikke tenkte over det?

Det er interessant å reflektere over dette synes jeg. For å få en bredere forståelse for saken har jeg måttet tatt steget utenfor min "comfort zone" å prøve å se på det med noen andre sine øyne. Dette har Tauriq og Austin hjulpet meg med gjennom artikklene sine og jeg håper de av dere som leser dette tar turen over til deres respektive artikler og leser dem. Det er god lesning ihvertfall

The Witcher 3 er og forblir et fantastisk spill uansett. Så forvent en anmeldelse når jeg omsider, omsider blir ferdig med spillet. Det blir ikke med det første.

<i>Her finner du Tauriq Moosa sin artikkel: http://www.polygon.com/2015/6/3/8719389/colorblind-on-witcher-3
-rust-and-gamings-race-problem

Og her finner du Austin Walker sin artikkel: http://www.giantbomb.com/articles/editorial-why-we-write-on-gam
e-critique-influence-/1100-5215/

HQ