Norsk
en svunen titel fra en svunen tid

en svunen titel fra en svunen tid

Skrevet av Blacki90 den 31 juli 2018 klokken 11:30

Det finnes et spill jeg personlig holder over alle andre spill i denne verden og som topper alle liste jeg noen gang kan tenke meg om favoritt spill. Et spill jeg har spilt ekstremt mye da det var aktivt, et spill jeg alltid kommer til og savne. Ikke bare var det et fantastisk spill som var gøy, men også spillere og mentaliteten blandt spillerne.

Et spill som fokus på `gøy` over noe annet, Et spill som da det var på sitt aller beste skilte seg veldig ut fra alt annet. Tror aldri noen gang ting som skjedde i dette spillet noen gang kan skje i noe annet spill.

Dette spille trollbandt meg fra første stund etter at det ble introdusert for meg i venne gruppen fra skolen. Hvor mange timer som ble spilt hadde sikkert vart ekstremt høyt om det ble registrert.
I skoletiden, i friminutter og i 90% av fritiden ble min tid tilbrakt på krigsfronten.

Men nå må jeg kanskje si vilket spill jeg snakker om, for spillet jeg snakker om er Battlefield heros.
Og hvis noen spilte det aktivt i sin storhetstid kjenner seg kanskje litt igjen i noen av historiene eller opplevelsene jeg vil skrive om.

Uansett, så vil jeg skrive litt om ting jeg opplevde i spillet som jeg neppe tror kan forekomme i noe annet spill i dagens marked.

Rivaliseringen mellom det to sidene var dyp men det stoppet ikke folk i og ha det gøy med det eller i spillet. Husker mange ganger at man stoppet opp å krige på et kart fordi noen foreslå og ha et billøp på kartet eller bare lekke seg og tulle fremfor og krige. Og det var heller ikke vanskelig å få til, for spillere var mer opptatt av å ha det gøy en å vinne.

Det få gangene en ekstremt `try hard` dukket opp og begynte og flamme chatten så var det alltid den spilleren sitt lag som tok hånd om det, ofte i form av humor, tull og vitsing. Ja det gikk kanskje litt på bekostning av den spilleren, men når du kommer inn i et game og begynner å skjelle ut dine egne lagkameratet, slenge dritt rundt deg og har hodet i skyene så ber du om å få litt igjen. Kort fortalt, `try hards` var sjeldent lenge i samme game og i noen tilfeller skiftet det pipene ganske fort og joinet felleskapet og heller hadde det gøy foran å spille for seriøst.

I den perioden så gjorde utvikleren det også veldig bra med gode eventer og kosmetiske items som holdt alt godt balansert og fair, samt holdt klassene unike.

Men som alle gode ting så måte det også stoppe og det første som forekom som begynte og bli spillets fall. Det må bli når spillet begynte og introdusere items som man kunne kjøpe for penger som basicly gav deg evnene til en annen klasse . Noe som til slutt gjorde en hel klasse uviktig siden man kunne bruke så godt som alle evnene dens med items.

Det andre store problemet kom da Battlefield free2play kom, for det drog med seg en flom av try hards og (beklager utrykket) cod spillere. Som gjor at alle runder ble til reine flame war dueller uten noe god spilling og det ble et litt toxic miljø blant spillere.

Videre ble det mye klaging fra denne nye gruppen på hvor `barnslig` spillet var og hva som måte forandres for at det sku bli mer seriøst, som å forandre spawns soner og andre endringer som gjorde det mer likt andre shooters på markede.

Men den siste spikeren som ble kjørt ned i BFHs kiste må være da det begynte og pushe for mye nye (ofte ubalanserte) våpen og kosmetiske oppdateringer i ett sett, samt nye items med andre evner.
Det ble rett og slett pushet så mye at rett etter at noe nytt kom ut så var det neste 4-5 oppdateringene allerede annonsert og begynt og kjøres ut.

Er litt av mine erfaringer med BFH, men det er et spill jeg savner og gjerne sku sett returnere.

Men tror aldri det med dagens marked kan få tilbake den gode lekne følelsen som det en gang hadde. Det høye fokuset på gøy får man nok aldri tilbake.

Så tilslutt må jeg bare spøre, noen som husker BFH i sin storhetstid?

HQ