Norsk
Blog
Starcraft 2 Beta - Anmeldelse

Starcraft 2 Beta - Anmeldelse

Skrevet av EskildEF den 3 mars 2010 klokken 17:36

Det som kanskje er tidenes mest etterlengtede spill er rett rundt hjørnet, og som en av de få heldige har jeg fått muligheten til å teste betaversjonen til Starcraft 2.

Og for å gjøre det klart med én gang: Starcraft 2 er et genialt spill! Absolutt alle aspekter ved originalen er kraftig forbedret, samtidig som det er enormt mye nytt. Det viktigste er allikevel at det fortsatt føles ut som Starcraft. Den enorme detaljrikdommen og kunstferdige utførelsen gjør at du lever deg inn i det unike universet Blizzard så mesterlig har skapt.

I den intergalaktiske krigen står det fremdeles mellom de marerittaktige Zerg, de resurssterke Terran og de enigmatiske Protoss. Kjernen til lagene er dessuten godt bevart, med sine ulike styrker og svakheter.

Protoss har fremdeles svært kraftige og teknologisk overlegne styrker, som til gjengjeld er ganske dyre og tidkrevende å produsere. Zerg sine krigere er i utgangspunktet ikke så sterke, men satser på tallmessig overlegenhet og er det beste laget å "rushe" med. Terran er et sted mellom disse, og er med sin gode blanding av bakke- og luftenheter det mest allsidige laget.

Det betyr ikke at du kan bruke de samme strategiene som du gjorde i originalen. For selv om mange av de gamle enhetene fortsatt er med - som Terran Marine, Zerg Hydralisk og Protoss Zealot - har det blitt lagt til mange nye, som forandrer rollen til de gamle og gjør at du må tenke i nye baner.

Terran har for eksempel en ny type soldater kalt "Reapers" som kan fly opp og ned høye platåer, og dermed hurtig komme seg til sårbare posisjoner i basen din om du ikke er forsiktig. Dessuten har Terran fått en rekke nye forsvarsverk som gjør det lett å ekspandere tidlig.

Protoss har mange nye støtteenheter, blant annet som kan lage et beskyttende skjold rundt krigerne dine, og Phase Prism som kan brukes både som transport og fungerer som en Pylon, slik at du kan bygge bygninger hvor som helst.

Zerg er det laget jeg mener har gjennomgått størst forandring. Blant annet har Zerg Queen har fått en mye viktigere rolle, blant annet til å produsere creep og få hatchery til å klekke larver mye raskere. Dessuten virker det som Zerg sine styrker har blitt mye mer spesialiserte, og enhver enhet krever nå sitt eget bygg.

Før jeg hadde spilt betaen var det et par ting jeg var skeptisk til. Blant annet virket det spillet nå inneholdt såkalte "superunits" - enheter som er så kraftige at straks du har produsert en håndfull av disse har du nok til å vinne. Thor er et eksempel på dette - en massiv, bipedale kjempetanks som tilsynelatende kan totalutslette alt av bakke- og luftstyrker i løpet av sekunder. Heldigvis viste bekymringene mine seg for å være grunnløse, for det finnes det motmidler for å bekjempe disse.

Som i alle Blizzard-spill er fokuset på detaljer og kunstnerisk utførelse ekstremt høy. Hver fraksjon har sin egen kultur og bakgrunnshistorie som gjør det ekstra interessant å spille. Og det er alltid like morsomt å trykke på soldatene dine flere ganger for å høre hva de sier etter hvert.

Lyd har utrolig mye å si for stemningen i et spill, og Blizzard var en av de første som virkelig skjønte dette, og Starcraft 2 er intet unntak. Lydene av rakettmotorer, lasere og hyperavansert teknologi superbe. Musikken er ikke helt på plass ennå, men ettersom dette er en beta kan jeg forstå det.

Starcraft 2 er på ingen måte en revolusjon av strategispillsjangeren - snarere tvert imot. Blizzard har tydelig vært veldig konservative, og har i stedet for å legge til mange nye elementer fokusert på å perfeksjonere det som gjorde den originale Starcraft til en slik enorm suksess. Og hardbarka Starcraft-fans - undertegnede inkludert - ville ikke hatt det på noen annen måte!

For øyeblikket virker spillet noe ubalansert, men spillet er jo strengt tatt på beta-stadiet. Blizzard har allerede nedjustert en rekke enheter, særlig det fryktede Protoss Mothership, hvor de faktisk fjernet en av egenskapene og erstattet den med en ny.

Etter atskillige timer med betaen har de allerede skyhøye forventningene kun steget ytterligere, og dette kun etter å ha spilt multiplayerdelen. Jeg kan ikke annet enn å forestille meg hvor fantastisk singlepleyeren er. Én ting er i midlertidig klart - jeg gleder meg!

HQ