The Conjuring 2 / The Neon Demon anmeldelse

Min første blogg på 3 år, sponset av SirThomas. Som du ser i bildet over, så er det sykt sexy, som anmeldelsen her.

The Conjuring 2

Alle vet at de aller fleste skrekkfilmer som blir utgitt i dagens samfunn ikke leverer. Enten er de ikke skumle nok, historien er dårlig eller så er de rett og slett bare til å le av, patetiske. The Conjuring var en av de små perlene som kommer med store mellomrom i denne sjangeren. En fantastisk film, kort sagt. Men kan The Conjuring 2 leve opp til forgjengeren sin?

Filmen starter opp ganske hektisk, i et veldig kjent og creepy hus som fort setter stemningen for resten av filmen. Fordi i denne filmen så skjer det ting selv på dagen, i motsetning til andre skrekkfilmer så kan man aldri føle seg helt trygg. Man vet som oftest før man skvetter at noe er på gang, men James Wan klarer allikevel å gjøre det på riktig tidspunkt så man skvetter som satan selv om han bruker gamle triks. En stor faktor som spiller inn er lyden, og den skuffer ikke. Om ikke bildene i filmen får deg til å skvette, så gjør lyden det. Ikke lek så tøff nå, vi vet begge at du vil skvette av denne filmen. Selv om ballene dine er av stål.

Historien i denne filmen er visstnok sann også, som i den første, men den er nok litt pyntet på for spenningen sin del. Jeg følte allikevel at det var mer spennende denne gangen, og det var flere skumle trusler inni bildet nå enn før. Vi følger en alenemor med 4 barn som lever i rene helvete, og ikke nok med det så er det en dame som gjør alt i sin makt for å bevise at dette bare er en stor bløff. Alt som skjer i dette huset finner ho på selv, et stort PR triks for pengene sin skyld. Ikke et fint plaster på såret de allerede har, akkurat. Filmen tar aldri noen syke vendinger eller plot twists, men den trenger heller ikke det. Jeg følte at alt som skjedde, det skjedde for en grunn og filmen holdt seg interessant hele veien. Jeg satt på kanten av kinostolen med øynene klistret til skjermen.

Så nå er det ingen hemmelighet lengre, jeg likte The Conjuring 2 veldig godt. Vanligvis så skuffer 2'eren i skrekkfilmer, men nå får vi håpe at James Wan brøt denne tradisjonen. Fordi denne filmen er en perle, en perle som er litt mer pusset på enn den forrige. Jeg kjenner magen min krible av sommerfugler til Wan's neste skrekkfilm, Lights Out.

8.5/10

The Neon Demon

Fytti helvete. Etter å akkurat ha forelsket meg i Nicolas Winding Refn sin forrige film, var forventningene sinnssykt høye - antagelig på høyde med Joey og Predz sine forventninger til OGF i 2013. - SirThomas Kl: 03.00 12 Juni 2016

Fytti helvete, for en brutal film. Jeg elsker deg, Nicolas Winding Refn. #NoHomo.

Denne filmen fremstiller en veldig brutal og forvrengt tolkning av modellbransjen. Den viser hvor hard konkurransen er, og hvilket hardt dickslap den kan gi deg i trynet om du ikke har utseende med deg. Dette er ingen barnehage, kommer det noen penere og tynnere enn deg så er ikke du god nok lengre. Gå å finn deg noe annet å jobbe med, bitch. I don't care.

Fordi det er en Refn film så spiller selvfølgelig musikken og fargene en viktig rolle i filmen, du forventer ikke noe annet og du får heller ikke noe annet. Musikken er som vanlig fantastisk, og scenene er så fargerike at du noen ganger skulle tro du hadde tatt en joint eller to. Jeg føler at denne delen alltid er et av de sterkeste momentene i hans filmer, og det skuffer ikke denne gangen heller. Det er en helvetes trip, for å si det mildt.

Denne filmen er som sagt brutal, og da spesielt når det kommer til volden. Filmen følger samme oppskrift som tidligere filmer han har regissert, som for eksempel Drive og Only God Forgives. Det skjer ikke ofte, men når det først skjer så er det rene blodorgien på skjermen, og det funker blodfett. Det er rått og brutalt, det virker veldig realistisk.

Jeg mener at denne filmen tar opp et viktig sosialt problem i dagens samfunn. Dette ligger litt skjult i kortene, som gjerne gjør at man må se filmen fra forskjellige synspunkter. Problemet jeg refererer til er kvinners syn på seg selv, og sitt selvbilde. Det nevnes opptil flere ganger at de ikke er vakre nok, tynne nok eller bra nok til å jobbe videre mot drømmen sin. Som er med på å skape et dårligere selvbilde og selvfølelse for unge jenter som gjerne ser opp til modeller, å høre at slike rollemodeller ikke ser bra ut. Selv om det blir nevnt i andre filmer at noen ikke er bra nok, så har ikke det en like stor påvirkning på publikumet. I motsetning til denne filmen som baserer seg på modellbransjen og det som skjer rundt den.

Kort oppsummert så ga denne filmen et sterkt inntrykk på meg, og som jeg varmt anbefaler videre. Om du har en venninne å se den med, så gjerne gjør det. Fordi filmen kan virke litt negativ ovenfor jenter, men den gir absolutt en positiv opplevelse også. Over lengre tid så tror jeg denne kan være med på å styrke jentene sin selvsikkerhet.

8.5/10