Norsk
Blog
#O2K: Dark Cloud 3

#O2K: Dark Cloud 3

Skrevet av Glorfindel den 27 mai 2014 klokken 22:36

Det er kanskje ikke noe overraskelse at en av oppfølgerne jeg lengter mest etter, er Dark Cloud 3. Dark Cloud 1 og 2 er begge blant de første JRPG'ene jeg spilte og også noen av de største barndomsminnene jeg har innen spill. Det er nå 12 år siden Level-5 ga ut det siste spillet i serien, men håpet om en oppfølger lever fremdeles i mitt sinn. Spesielt nå som Sony på ny har registrert Dark Chronicle som varemerke. Kanskje årets E3 vil gi meg en gavepakke av en annen verden? I mellomtiden har jeg i hvertfall laget meg et bilde av hvordan jeg vil at dette spillet skal være.

Mange av karakterene i de to første spillene var interessante, men var ganske begrenset både med tanke på karakterutvikling og personlighet. Det første spillet: Dark Cloud, foregår f.eks. kun gjennom snakkebobler uten stemmer på karakterne. Det andre spillet introduserte stemmer og litt større karakterutvikling, men inneholdt derimot kun 2 hovedpersoner. Vanligvis er dette ganske lite til JRPG å være. Med en ny grafikkmotor og stemmeskuespill, ønsker jeg et gjensyn med alle hovedkarakterene fra de foregående spillene, i stedet for å introdusere helt nye.

Spillet kan f.eks være satt 10 år etter det andre spillet: Dark Chronicle. I dette spillet kunne man reise mellom fortiden og fremtiden. Hovedpersonene her var Max fra nåtiden og Monica fra fremtiden. Disse skal møte hverandre igjen etter 10 år. En hendelse tidlig i spillet fører til at de nok en gang blir sendt tilbake til fortiden og denne gangen skal de også møte alle hovedpersonene fra det første spillet. Både Toan (hovedkarakteren fra Dark Cloud), Max og Monica, bærer på mystiske stener kalt Atlamillas, så historien kan naturlig nok være sentrert rundt disse igjen. Kanskje kan spillet inkludere en større utforskning av hovedpersonenes bakgrunnshistorie og diverse hemmeligheter som trer frem i lyset. For selv om historiene i de foregående spillene var interessante nok, var de litt for lineære og forutsigbare. Derfor ønsker jeg at den nye historien skal være litt mer omfattende og inneholde litt flere plot-twister for å pirre nysgjerrigheten i større grad.

Gameplayet i både Dark Cloud og Dark Chronicle, fokuserte mye på utforskning av dungeons der du finner deler av en ødelagt verden spredt rundt i forskjellige stener kalt Atlas/Geostones. Den andre biten består av å bruke det du finner i disse stenene, til å bygge opp landsbyene rundt omkring i verden, i en slag simulator. I Dark Cloud var dette ganske enkelt, ved at du nærmest putter delene inn i et puslespill, for deretter å sette bygningene o.l. på plass. I Dark Chronicle ble dette videreført i en viss grad ved at du selv kunne plassere hvem karakterer du ville i de ulike husene, sette på lamper, piper, egen maling osv. I tillegg hadde det noe å si hvordan du designet verdenen i nåtiden, siden fremtiden ville bli påvirket av dette.

I Dark Cloud 3 vil jeg at denne gjenoppbyggingsdelen skal være videreført i enda større grad. Her skal du kunne bygge opp landsbyer i både fortiden, nåtiden og fremtiden. I tillegg skal du kunne designe bygningene dine nærmest fra scratch, samtidig som å ha et mye større utvalg av dekorasjoner som trær, elver osv. Verdenen du beveger deg i skal også være open-world, slik at stedene du besøker for å samle delene til gjenoppbyggingen, ikke skal være like kompakte og repetive som de har vært i forgjengerne. Selv om spillene alltid har hatt stor kreativ frihet, får jeg bare vann i munn av å tenke på hvor enormt og lekent det faktisk kan bli på en next-gen konsoll.

I tillegg ønsker jeg også generelt sett et mer utbredt gameplay, med f.eks. større tilpasninger av utstyr o.l. hos karakterene. Våpnene har man kunnet bygge opp på flere forskjellige måter i de foregående spillene, så der føler jeg ikke det trengs å gjøre drastiske endringer. Kampsystemet har derimot vært ganske simpelt, med et fåtall av angrep i et sanntidsbasert system. I Dark Cloud 3 vil jeg ha et bredere kampsystem med flere kombinasjoner av angrep. Et kampsystem med inspirasjon fra Tales-serien sitt hadde vært fabelaktig. I tillegg kan Tomohito Nishiura godt returnere for å komponere musikken.

Dette er bare noe av det jeg gjerne vil se i en eventuell oppfølger i Dark Cloud serien. Det gjenstår å se om spillet i det hele tatt vil se dagens lys, men jeg velger å leve i troen. Og om det gjør det, samt inneholder noe av det jeg har nevnt i denne bloggen, så er muligheten stor for at dette spillet vil overta tronen som tidenes beste JRPG for min del.

HQ