Norsk
Blog

Om Super Smash Bros. 3DS/Wii U - Årets hype

Skrevet av Glorfindel den 3 september 2014 klokken 21:55

På dagen i dag er det en måned, 30 dager, 720 timer eller 2 592 000 sekunder til 3DS versjonen av det aller nyeste Smash Bros. lanseres. Wii U versjonen venter vi fremdeles (u)tålmodig på en dato.
Noen spør seg sikkert hva som er poenget med å gi ut to versjoner av et og samme spill, men til gjengjeld blir det også vesentlige forskjeller mellom spillene. 3DS versjonen har blant annet en egen modus kalt: Smash Run. Smash Run er et 5 minutters labyrintløp, der du slåss mot fiender, samler power-ups osv. Spiller du mot andre, møtes dere til kamp med power-upsene dere har samlet.

I tillegg er det stor forskjell i baneutvalget, der 3DS versjonen fokuserer mer på baner basert på håndholdte spill, mens Wii U versjonen gjør det motsatte. Grafikkstilen er også ganske ulik. 3DS versjonen bruker en cel-shade teknikk med skisserte kanter, slik at figurene får et mer tegneserieaktig preg. Wii U versjonen bruker på sin side en mer fargerik grafikkstil, denne gang i herlig HD-kvalitet.

Karakterer

Smash Bros. har godt oppimot 40 karakterer å velge mellom og alle vil nok bli prøvd ut før eller siden. Dog er det noen karakterer du gjerne liker bedre enn andre og selv om jeg ikke har prøvd ut noen som helst enda, så er dette karakterene jeg har pekt ut som de mest interessante og de jeg foreløpig tror jeg kommer til å legge fokuset på i de nye spillene.

Marth

Jeg er egentlig litt bekymret for Marth. Legenden fra Fire Emblem har alltid vært min favorittkarakter i Smash Bros. serien. I Melee var han veldig god, i Brawl noe svakere og nå ryktes det om at han blir enda dårligere i det nye spillet. Enkelte av de mer kjente proffene skal visst også ha indikert at de ikke synes noe særlig om han i demoen. Jeg tar dog ikke sorgene på forskudd og det blir opp til meg selv å avgjøre hvorvidt han er brukbar eller ikke. Men Marth kan nok dessverre stå i faresonen for å miste rollen som «hovedmain» i de nye spillene.

Lucina

Lucina er en ganske interessant karakter fra et av fjorårets beste spill: Fire Emblem: Awakening. Hun er ganske lik Marth både i utseende og moveset, men Sakurai har selv sagt at hun ikke skal forestille en ren klone. Forskjellen ligger tydeligvis i at Lucina er kjappere og da til gjengjeld også har mindre skade enn Marth. Marth utnytter også størsteparten av skaden sin via tuppen på sverdet, mens Lucina har en balansert skade uansett hvor på sverdet hun treffer fienden. Lucina kan derfor bli en god substitutt om det skulle vise seg at Marth er blitt helt skakkjørt.

Pit

Pit er en karakter jeg likte meget godt i Brawl. Han var uhyre kjapp og hadde en meget god mobilitet ved å ta i bruk vingene og bokstavelig talt fly over halve banen. Selv om flygingen hans har blitt særdeles svekket, så har jeg tro på at han fremdeles kan være en god karakter også i de nye spillene. I hvertfall til det motsatte er bevist.

Palutena

Nykommeren Palutena er en festlig karakter. Hun er en gudinne, men innehar allikevel en slags «jomfru i nød» rolle ovenfor Pit. I Smash Bros. ser det dog ut som hun kan slå i fra seg, med et stort arsenal av ulike evner. Det som gjør Palutena litt spesiell, er at hennes helt nøytrale angrep også ser ut til å bestå av unike evner. Dette gjør henne i så fall til karakteren med flest evner i spillet. Selv om jeg hovedsakelig foretrekker sverdkarakterer i Smash Bros., virker Palutena interessant nok til at jeg vil gi henne et forsøk eller to (eller tre) i det nye spillet.

Pac-Man

Alle kjenner vel den karakteristiske arkadefiguren fra Namco. Pac-Man har nå tatt steget inn i Smash Bros. kaoset og virker som en slags erstatning for den også ganske spesielle Mr. Game and Watch. Pac-Man har mange snåle angrep, alt fra å kaste vannhydranter og rare vesener til å spise opp halve banen i sin originale 2D form. Jeg kan ikke annet enn å le og ser frem å prøve ut denne artige skruen.

Shulk

Det er vel vanskelig å legge skjul på at jeg har vært en av de som har sittet og mast enormt om en karakter fra Xenoblade Chronicles i det nye Smash Bros. Og selv om det bare har blitt mer og mer hintet til at han ville bli tatt med, så har jeg sittet med angsttendenser og bitt negler helt til jeg hylte som en stukken gris under annonseringsvideoen forrige uke.
Shulk har et ganske unikt moveset. Sverdet hans: Monadoen kan nemlig brukes til å bytte mellom forskjellige evner. Han kan bl.a. hoppe høyere, løpe fortere, ta mindre skade, påføre større skade og slå motstandere lettere ut av banen. Dette gjør at han virker svært mobil, men også noe innviklet å spille. Men innviklet eller ei, jeg kan knapt få sagt hvor glad jeg er for at han ble inkludert i spillet og gud bedre som jeg gleder meg til å kunne spille han selv!

Potensielle: Link, Little Mac, Wii Fit Trainer, Villager.

Baner og Musikk

Siden spillene begynner å ta rimelig form, er jeg usikker på hvor mange flere baner vi kan forvente å se videre. Spesielt 3DS versjonen bør vel snart være spikret, mens Wii U muligens har noe som enda er til gode å bekrefte. Noen baner blir kanskje også opplåsbare senere i spillet. Og selv om det muligens vil bli lagt til flere, har jeg ingen stor formening om hva for noe mer jeg har lyst til å se. Skyward Sword har fått en flott bane, Gaur Plain ser helt fantastisk ut og Fire Emblem har fått et gedigent Colosseum. De aller fleste banene i spillene virker mer enn tilfredsstillende nok.

Når det gjelder musikk, er det som vanlig mye godsaker i vente. Storslåtte låter fra f.eks. Super Mario Galaxy, LoZ: Skyward Sword, Kid Icarus: Uprising og Xenoblade Chronicles er hentet inn. Allikevel kunne jeg tenkt meg et par låter til fra enkelte spill. Blant annet Prelude og Destiny fra Fire Emblem: Awakening, Gym Leader Battle fra Pokemon X/Y og Unfinished Battle, Time to Fight, One Who Gets in Our Way og Zanza fra Xenoblade. Twisted Mansion fra Mario Kart 8 kunne også vært artig og hatt med.

Flere karakterer?

Selv om det er lite tid igjen til lansering, er det ganske sikkert at det dukker opp et par karakterer til i spillene. Mest sannsynlig er det returnerende karakterer fra tidligere spill. De jeg føler meg rimelig sikre på, er Ganondorf og Ness. Som en over gjennomsnittet stor Metal Gear Solid fan, hadde jeg heller ikke hatt noe imot og sett Snake igjen, selv om jeg synes han var noe knotete å spille i Brawl. Ice Climbers begynner det å se stygt ut for, det samme med andre kjenninger fra Brawl som Lucas, Wolf, Mr. Game and Watch og R.O.B. Falco og Jigglypuff stiller jeg fremdeles et lite spørsmålstegn ved. I tillegg er det jo hintet til at Dr. Mario vil returnere, Dark Pit blir en klone av Pit og diverse rykter mener også at Bowser Jr. og Duck Hunt vil bli spillbare karakterer. Sistnevnte ville i så fall vært noe merkverdige greier, men attpåtil ekstremt festlig.

Jeg har lenge gått og lurt på hvorvidt jeg skal kjøpe begge versjonene eller ikke. Wii U versjonen har vært bankers fra dag en, mens 3DS versjonen ikke virket like fristende. Dog har hypen nå nådd kokepunktet og jeg ser meg rent nødt til å skaffe 3DS versjonen også. Eksklusive baner og moduser er helt klart verdt det mens jeg venter spent på hovedretten til Wii U. Jeg er svært fornøyd med alt innholdet som er servert til nå og når man attpåtil har muligheten til å koble til gamle GameCube kontrollere og få nostalgianfall, er alt tilrettelagt for at det fjerde tilskuddet i Smash Bros. serien, skal bli det beste hittil. Muligens også årets beste spill.

Gleder du deg til spillene?
Skal du ha begge versjonene?
Hvem karakterer synes du virker mest interessante?
Hva mer ønsker du å se i fullversjonene?
Noe mer på hjertet?

Long live the hype!

Om Super Smash Bros. 3DS/Wii U - Årets hype

HQ