Norsk

Magi i fantasy-universer

Skrevet av Jogro den 21 juli 2019 klokken 14:46

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Hey hey folkens, se på meg jeg skriver et blogginnlegg uten at det har gått et halvt år siden forrige. Jeg smir visst mens jernet er varmt her. I dag skal jeg prate om hvorfor jeg sliter med å like magi i fantasy universer

Jeg er kanskje ikke en ekspert når det kommer til HEMA (Historical European Martial Arts) eller alt som har med middelalder Europa, men jeg liker å tro at jeg vet mye mer enn de fleste ettersom jeg finner det utrolig fascinerende. Du spør kanskje deg selv "hvorfor er dette relevant til fantasy?" vel la meg forklare. Små teknologiske fremskritt hadde ENORMT mye å si for krigføringen i Europa, oppfinnelsen av full-stålplaterustning for eksempel førte til at riddere stoppet å bruke skjold ettersom det ikke lenger var nødvendig for å blokkere piler, dette førte til at riddere fikk muligheten til å bruke større tohåndsvåpen som for eksempel Longswords, Zweihandere, Poleaxer og andre våpen som ble sett på som umulig å bruke når man bare hadde en ledig hånd.

Dette er relevant ettersom hvis noe så "lite" som oppfinnelsen av en bedre type rustning kan ha så store ringvirkninger på hvordan man kriget så kan du bare se for deg hvor mye magi hadde endret på ting. Først må vi selvsagt spørre oss selv, hvor vanlig er bruken av magi og hva kan magi gjøre? Hvis vi tenker generisk fantasy så er svaret mer eller mindre "alle kan lære det, og det er hundrevis, kanskje tusenvis av trollmenn/hekser og de kan skyte flammer, få ting til å eksplodere med et knips og hva det nå enn er plottet krever", hvordan endrer dette et hæroppsett, hærformasjoner, taktikker og generel krigsteknologisk utvikling? Jeg kan nok ikke svare på dette ettersom mesteparten av fantasy-universer ikke bryr seg om å ha regler for magien sin og heller ikke vil bruke titalls til hundrevis av timer på å tenke ut hvordan dette endrer alt krigføring og ikke minst hele samfunnet!

En lett måte å fikse dette problemet på, men fortsatt beholde mildt sagt OP magi er ved å gjøre magi ekstremt sjeldent, men da sitter du fortsatt igjen med problemet om hvordan magi fungerer og hva begrensningene er. En god forfatter/skribent/spilldesigner/filmskaper MÅ tenke på disse tingene og definere dem hvis de skal ha et bra magisystem.

Selvsagt er det et bekymringsmoment at eksposisjon kan bli litt for tungt hvis du skal forklare alt dette til en leser/seer/gamer, men det er jo selvsagt måter å komme seg rundt dette på. Kunnskap om oddsene rundt en dramatisk situasjon er jo det som skaper spenningen. Hvis du ser en mann med en pistol true hovedpersonen i en actionfilm så er det dramatisk fordi du vet nøyaktig hva en pistol kan gjøre, mens med magi i mange fantasy-universer så har du bare en ekstremt vag forståelse av at det kan gjøre skumle ting.

Av disse grunnene og av min frustrasjon rundt dette temaet så har jeg begynt å jobbe på et magisystem selv. Jeg skal holde denne bloggen oppdatert på utviklingen, målet mitt med dette magisystemet skal være å ha regler satt i stein til det punktet hvor man ikke kan ha noen deus-ex machinaer eller uspesifiserte plot-utviklinger hvis det ble brukt i en historie.

Gjerne kom med dine tanker rundt dette temaet og/eller eksempler på magisystemer med vel-definerte regler. Jeg hadde elsket å høre om det. Forresten, hei Kristian!

HQ