Norsk

Borderlands 2: Et kompromiss alle kan like

Skrevet av Jogro den 15 august 2018 klokken 19:03

Vi lever i en verden hvor mesteparten av AAA spill er streamlinet og ikke har noe dybde lenge selvom noen av AAA spillene har sine røtter i utrolig komplekse spill (alle bethesda spill og alle ps4 eksklusiver for eksempel). Vi lever i en verden hvor EA ikke har blitt boikottet og gått konkurs ennå, men det er ikke poenget.

Poenget er at spill ikke er en nisje lenger og at AAA spill vil nå et casual, mainstream marked ettersom det er der pengene ligger. Derfor bestemmer mange spill seg for å fornærme intelligensen din ved å ha null dybde og se pene ut fremfor å faktisk være bra mekanisk sett. Folk spilte DOOM for gameplayet, ikke estetikken og historien. Dette har nå endret seg, bare se på God of War IPen.

Nå, du stiller sikkert deg selv en del en del spørsmål nå. "Jogro, hvorfor lager ikke du et spill siden du påstår at du vet hvordan man lager bra spill?" eller "Jogro, hvordan lever du med knusende sosialangst og depressjon?" eller "Jogro, hvordan er dette relatert til Borderlands 2?". Alle disse spørsmålene er valide, men jeg kommer bare til å svare på det siste i dag.

Borderlands 2 kan underholde alle. Måten mesteparten av spillere spiller gjennom det er ved å runde det normalt. Det har en kul historie, (subjektivt) bra humor, et kult system med tilfeldig genererte våpen, og (personlig) den beste skurken i noe spill noensinne. Så mesteparten av folk, til og med de mest mainstream folka som spiller spill kan nyte en gjennomspilling av dette spillet, det er ikke spesielt vanskelig og du trenger hverken god kunnskap, reflekser, eller andre ferdigheter til å runde det.

Men... Hvis du er som meg så legger du merke til at maks levelet i spillet (med dlcer) er 72, mens fiender og oppdrag stopper å levle opp rundt level 30. Det virker merkelig, eller hva?

Det er fordi etter at du har rundet hovedspillet, så kan du starte "true vault hunter mode", som er en form for New Game+. Fiender starter i level 30 og går opp til level 50 på slutten av historien, alt er vanskeligere og du må begynne å bruke strategier, ha et okay build, eller finne bra våpen for å komme deg videre. Når du så runder TVHM (True vault hunter mode), så kan du starte UVHM (Ultimate vault hunter mode), som er en new game++ modus, fiendene starter i level 50, levler opp med deg, har regenererende liv og er generelt farlige. Denne modusen er bare for hardcore gamere som er dedikert til spillet. I tillegg kan du gjøre en stor raid for å få fiendene til å levle høyere enn deg når du når level 72, opptil 8 ganger! Noe som betyr at du slåss mot level 80 fiender i level 72. Når du når dette nivået av spillet så må du ikke bare få tak i de beste våpnene for å klare å drepe noe, men du må få tak i de beste våpnene med perfekte deler i ditt level, ha et minmakset build, vite alt om spillet og generelt være klar for en beintøff utfordring. I mine øyne er det her spillet er på sitt gøyeste. Du følger ikke lenger med på historien for historiens skyld, du passer på at du har det du trenger og er preparert for det neste oppdraget. Du har brukt timesvis på å grinde det perfekte gearet ditt, du stirrer sikker død inn i øye og ber det om å svinge først.

Jeg skulle ønske alle spill var designet slik. Første gjennomspilling av Borderlands 2 etterlater folk som kom for historien tilfreds og gir de som liker å lese spillkode, analysere spillets nyanser og generelt bare er hardcore gamere hundrevis av timer med dypt og spennende gameplay. Borderlands 2 har den lengste tutorialen i noe spill jeg har sett. Fordi i mine øyne, så starter det ikke før du har rundet det 2 ganger med en karakter og du går inn i UVHM.

HQ