Norsk
Blog
Året på Teesside University og fremtiden

Året på Teesside University og fremtiden

Hei! Lenge siden sist! Til tross for at jeg lovte jeg skulle skrive noen blogger om hvordan det gikk med mitt siste studieår i England er det nå over 1 år siden jeg sist blogget her på Gamereactor. En sann uting, men som de sier er det bedre seint enn aldri. Så her kommer en liten oppsummering av hvordan det gikk med min Bachelor Grad i Computer Games Design og veien videre!

Rundt slutten av september i fjor dro jeg ned til Middlesburough i England for å begynne på mitt siste år som Computer Games Design student. De første par ukene skjedde det lite. Det gikk for det meste i å sette opp ting på hybelen, finne ut hvilke butikker som var i nærheten og bli vandt til å bo på hybel med 3 andre på samme gang.(Eget rom og bad). Folkene på gangen var hyggelig(Han ene hadde jeg gått i klasse med på Noroff) og det gikk fort å venne seg til den nye tilværelsen. Det til tross, for en som aldri hadde bodd hjemmefra var det en ny opplevelse som jeg helt klart kommer til å ta med meg videre.

Etterhvert som ukene gikk fikk vi oversikt over hvordan året kom til å gå. Totalt hadde vi 4 moduler/fag som alle hadde et prosjekt som skulle fullføres med del innleveringer på veien. I tillegg hadde vi forelesninger og lab sesjoner(PC lab) som skulle hjelpe oss på veien. For oss som gikk Computer Games Design var modulene som følger: Contemporary Studies in Games, Interface Design, Advanced Games Development og Games Practical Project(Hoved prosjekt)

Contemporary Studies in games var et research fag hvor vi skulle lære noe nytt innenfor et emne vi valgte selv.(Fordelaktig om det var relevant til hovedprosjektet) Her valgte jeg å se på hvordan ulike økonomske modeller slik som free to play med microtransactions, free to play med advertising, subscription model og pay to play påvirket designet av spillet. Hvordan det endret de grunnleggende mekanikene og loopen(Altså rekkefølgen man gjør ting) osv. I motsetning til de fleste som gikk samme linje som meg passer research meg ganske bra ettersom jeg elsker å lese meg opp på ting. Derfor endte jeg opp med topp karakter(A) i faget, noe jeg er meget fornøyd med.

Dette hjalp meg også videre med hovedprosjektet mitt(Games Practical Project) som jeg dedikerte til game analytics og implementeringen av det i spill. Game Analytics er et fellesbegrep for innsamling, bearbeiding og endringer gjort på grunnlag av data. Denne dataen kan være om spillerens adferd, men også om ting relatert til, men utenfor selve spillet slik som hvor effektiv ulike type reklame er osv. I den anledning holdt jeg også et foredrag om Game Analytics, E-Sport og bruken av ulike økonomiske modeller i spill for R8Games(http://www.r8games.com/ ) skaperne av Formula Fusion. Dessverre forble mye av arbeidet mitt på teoretisk nivå ettersom jeg ikke klarte å få brukt det i praksis i samarbeid med noen spillstudioer, men har forhåpninger om å få brukt det til det fulleste i mine egne prosjekter fremover. Fikk også A i dette faget, så kan ikke klage.

De to gjenværende modulene Interface Design og Advanced Games Development var ikke fullt så store. I Interface Design modulen skulle vi designe og lage en interface til et hypotetisk spill.(Vår egen spillidee) Her laget jeg meg en interface til en sidescrolling endless runner hvor du styrte som et papirfly med muligheter for å plukke opp powerups som gav mer poeng.(Link: http://www.markusgamesdesign.net/game-interface-design.html ) Her endte jeg opp med en B.

Advanced Games development var et fag hvor vi gikk i grupper på tvers av displiner(Programmerer, artist, designere osv) for å lage et prototype til et spill, mye lignende siste oppgaven vi hadde på Noroff. Dette faget gikk ikke fullt så bra(For å si det mildt). Grunnet manglende kommunikasjon, folk som ikke møtte opp på møter og generelt laber innsats ble resultatet her ganske meh. Klarte heldigvis å dra meg selv til en C med en god rapport.

Året på teesside var litt kortere enn skoleår flest og så tidlig som 4 Mai var jeg på vei tilbake til Norge. Hva har så skjedd siden da? Vel.... en rekke ting.

1. Søkt litt på jobber(Uten å få noe mer enn et intervju enda)
2. Startet mitt eget firma. (Link: http://www.twincreationgames.com/)
3. Utgitt mitt første spill sammen med broren min(Soft launch Norge for en måned tilbake) med wolrdwide release i dag! (Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.TwinCreationGa
mes.BeastIdentificationExam)

Bestiary Exam er det første spillet vi har tatt hele veien til utgivelse og vi ser gjerne derfor at folk tar og tester det ut! Skulle dere ha noe tilbakemelding er det bare å si ifra!

Spill Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.TwinCreationGa
mes.BeastIdentificationExam

For å avslutte vil jeg også nevne at vi kommer begge til å være på spillexpo i år som representanter for Twin Creation Games! Går alt etter planen får vi eget område på indiestanden og alt. Så om noen av dere skulle være i nærheten er det bare å stikke innom!

HQ