Leser- og redaksjonsblogger. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Norsk spillindustri er uinteressant

Norsk spillindustri er uinteressant

Sverige har Dice, Starbreeze, Avalanche, Ubisoft Massive, Frictional Games og Mojang. Danmark har IO Interactive og Playdead, samt de nedlagte utviklerene Deadline Games og The Game Factory. Finnland har Frozenbyte, Bugbear Entertainment, Housemarque, RedLynx, Remedy og Rovio. Hva har Norge? Funcom, som forøvrig er i trøbbel med økokrim.

Det hersker liten tvil om at den norske spillindustrien ikke klarer å hevde seg hverken nasjonalt eller internasjonalt. Her i Norge er det svært lite om norske spill i mediene. Internasjonalt er det heller ikke overveldende mottakelse. Drømmefall ble en liten kulthit. Age of Conan og The Secret World ble titler som fikk greie kritikker, men som ikke klarte å skaffe seg en stabil brukermasse. Vi har aldri sett de virkelig store norske spillene, de som selger bra og høster inn gode kritikker.

Mens landene i vår umiddelbare nærhet produserer spill som Battlefield, Max Payne, Just Cause, Minecraft, Hitman, Alan Wake, Amnesia, Limbo osv., sitter vi med ingenting som kan måle seg opp på samme måte. Jeg tror jeg faktisk aldri har kjøpt eller spilt et norskt spill, fordi det ikke finnes et som frister. Derimot har jeg spilt alle de spillene jeg listet opp tidligere i avsnittet.

Heldigvis ser vi et potensiale hos Red Thread Games nå, som kan skape noe unikt med Draugen. I tillegg holder de på med Drømmefall: Kapitler. Jeg forstår likevel ikke hvorfor norsk spillindustri sliter med å få et fotfeste. Hvorfor klarer de ikke å lage spill som virkelig slår an? Kompetansen burde det ikke stå noe på, vi har mange som utdanner seg innen programmering og spill, blant annet gjennom skoler som UiO, NITH og NTNU. Økonomisk støtte burde heller ikke være et så stort hinder. Vi har en god støtteordning gjennom staten, som er langt bedre enn andre land. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis trenger stor økonomi for å skape et spill som slår an og får gode kritikker (bare se på Minecraft og Limbo). Likevel blir spillkulturen hengende langt etter både filmkulturen og musikkulturen. For ikke å snakke om litteratur.

Hvordan forholder dere dere til norsk spillindustri? Hvorfor spiller du norske spill? Hvorfor ikke? Og hva tror dere er årsaken til at norske spill ikke slår an internasjonal, ikk får mediedekning nasjonalt, og generelt bare gjennomsnittlige kritikker?

HQ