Når spillprodusenter skal utvikle et spill så virker det som om det er noen spesifikke egenskaper spillet deres skal gjøre godt. Noen spill har kvaliteter som skiller seg ut i mengen, og hva er det som gjør at vi faller for spillet?
Eksempler på spill som lykkes godt i multiplayer og sammarbeid er f.eks Bordarlands, Call of Duty serien, flere Battlefield spill, osv. Listen er lang, men hvorfor er det slik at en online komponent i et spill er forventet?
Hvorfor fokuserer fokusere på å legge til en dårlig online del i spillet dit hvis du kan forbedre enspillerdelen?
En annen kvalitet som også fungerer bra hvis den blir godt laget er det å bare surre rundt å ha det gøy. Just Chause 2 er et godt eksempel, spillet tar seg selv ikke like seriøst som f.eks GTA som gjør at spillet blir morsomere å spille. (Min mening)
Men en kvalitet som få spill fokuserer på etter min mening, og som jeg mener er veldig undervurdert. Atmosfæren i et spill er for meg viktig. Spill som Fallout 3 slukte grådig mitt hjerte med sin voldsomme og utmerkede atmosfære. (Og Bioshock)
Hva er det som gjør at jeg gleder meg 1000 ganger mer til å spille Fallout 3 på PS3 når den kommer tilbake fra repp enn COD6, selv når jeg alt har brukt 100timer+ i den fantastiske Washington DC, og jeg ikke har prøvde MW2 andre steder enn hos venner? Jo stemningen/atmosfæren i spillet gjør meg så glad i spillet at ikke ord kan beskrive det.
Er det fler som føler det slikt eller er det bare meg? Uteblir atmosfære i fokus blant spillprodusenter siden det er et element i spill som satt pris på, på lik linje som andre elemtenter som flerspillerdel blant oss forbrukere?