Norsk
Gevinst vs Kvalitet

Gevinst vs Kvalitet

Skrevet av Onkel Gerda den 16 desember 2012 klokken 22:23

Dette innlegget skal dreie seg om hva er det som er viktigst. Skal spillutviklere få lage det spillet de selv mener har best mulig kvalitet, eller skal utgiveren kunne prioritere høye salgstall og en større gevinst?

Demon's Souls og Dark Souls er spill som er kjent for å skille seg ut fra mengden spill som holder deg i hånden hele veien. Spillene ble populære og fans av serien lovpriste spillene for akkurat vanskelighetsgraden og gameplayet.

Nå er Dark Souls 2 annonsert. Først ble jeg henrykt over nyheten, men så fikk jeg vite noe som satte en stor demper for gleden.

Miyazaki Hidetaka som er mesterhjernen bak Souls serien er tatt av prosjektet. Han står for å etablere oppskriften som har gjort Souls spillene til det de er i dag. Du skal dø, og det mye. Han er i formalitetene "overseer" over prosjektet, men han har selv uttalt at han ikke har noe med produksjonen av Dark Souls 2 å gjøre.

Shibuya Tomohiro skal ta over som øverste ansvarlig for produksjonen av Dark Souls. Det som uroer meg er noen av utalelsene som han har kommet med i flere av sine intervjuer.

Han hevder at de skal gjøre Dark Souls 2 mer "streamlined" for å gjøre det lettere tilgjengelig for et bredere publikum. Med tanke på at trenden til streamlined spill som slippes ut nå så tolker jeg det som at Namco Bandai har veid det å tjene penger mer verdt enn å gi spillet fansen ønsker seg.

Han har også sagt at de skal gjøre Dark Souls 2 mindre åpent og begrense valgmulighetene dine (til hvilken rekke følge du skal oppdage verdenen) hvordan dette skal gjøres, og når spillet skal åpnes opp for valgmuligheter har de ikke sagt noe om, men tanken på at man skal geleides fra område til område høres veldig skremmende ut for min del.

Er dette en trend som gjør spill i dag mer monotone? Er det en sakte men sikker død over spill som skiller seg ut i mengden? Personlig mener jeg at det ville være trist hvis alle spill skal kunne spilles av alle målgrupper. Noen ønsker et spill som ikke holder en i hånden og gjør det slik at man kan spille gjennom spillet uten å dø.

Jeg har spilt Skyrim i flere enn 100 timer. Jeg har totalt dødd færre enn 5 ganger. I Dark Souls har jeg spilt mer, men har ikke telling på hvor mange ganger jeg har død. Hvilket spill kommer jeg tilbake for å spille? Spillet som byr på utfordring.

Anbefaler alle som er intersert i Dark Souls 2 å se denne videoen her:

http://www.youtube.com/watch?v=nB0LXzDfLKs&list=UUI6keWArp
xmfeiuAATv7jZw&index=1

Kommer Dark Souls 2 til å holde oss i større grad i hendene og lede oss framover, eller kommer den til å fortsette med å lure oss, drepe oss og le når vi fortviler over egen feil?

HQ