Norsk
PlayStation 4 blir streamingkonge

PlayStation 4 blir streamingkonge

Sony har talt. PlayStation 4 er som mange forventet nå annonsert, og allerede ved juletider vil vi (eller i det minste noen) kunne ha en PS4 i stua. To relativt viktige punkter gjenstår likevel: Hvordan i alle dager ser konsollen ut, og hvor mye må jeg gi for å bli den stolte eier. For stolt eier blir jeg nok. Men vi får glede oss til GDC og E3 for mer info.

PlayStation Meeting 2013 fokuserte ikke særlig mye på hardware spesifikasjoner til konsollen. Vi fikk vite at det snakkes om en «supercharged» PC arkitektur med en x86-64-basert CPU (med åtte kjerner), en spesialisert GPU, 8GB med superraskt GDDR5 minne, mens en harddisk byr på lagringskapasiteten. Man har også videreutviklet DualShock-kontrolleren som nå ikke bare har et berøringspanel på midten av kontrolleren, men man har også inkludert hodetelefonutgang, samt et lys som brukes sammen med move-kameraet og en «share»-knapp. Dele-knappen gir gamere mulighet til å dele video med andre på en enkel og intuitiv måte, og opplastningen skjer i bakgrunnen, så du kan spille mer etter at du har delt.

Det Sony virkelig valgte å fokusere på var tjenestene rundt PlayStation 4, og her virker det som om Sony har hørt på alle klagene fra gamere og utviklere. Man får funksjoner som å kunne sette spillkonsollen i standby mens man spiller og man kan vekke den igjen raskt og være i gang med spillet i løpet av få sekunder - InstantOn funksjonalitet med andre ord. Nettverk og sosiale tjenester blir mye viktigere og det er også derfor man har introdusert en egen dele-knapp. Man kan også se på andre spille i real-time, og skulle de siste fast og ønske assistanse så kan du ta over kontrollen og hjelpe dem.

GaiKai som ble anskaffet av Sony viste også muskler som kan gi utrolig spennende resultater for spillopplevelsen. Om stua plutselig blir opptatt kan du i beste WiiU-stil streame PS4-spillet ditt til PSVita. Har du ikke PSVita vil GaiKai også kunne streame til nettbrett og mobiler. Sony har anerkjent at ikke alle PlayStation-eiere har en håndholdt-konsoll i tillegg. Og for deg som er litt nostalgisk er målet for GaiKai at man skal kunne streame PS1, PS2 og PS3 spill til PS4-maskinen - da ingen bakoverkompatibilitet for PS4 er blitt annonsert.

Man vil også tilby second-screen med spill, og det var ikke noe som tydet på at man var tvunget til å benytte PSVita til dette.

Sony har også sett at gamere ikke ønsker å sitte å se på oppdateringsprogresjonsbarer når man spontant har bestemt seg for å spille. Oppdateringer til spill, synkroniseringer og mer vil skje i bakgrunnen og belaste dedikerte prosessorer for dette. I tillegg vil GaiKai-teknologien sørge for at utålmodige gamere kan starte å spille spill mens de lastes ned, så etter man har klikket «kjøp» så kan man spille nærmest umiddelbart.

Det var også et litte kobbel med utviklere som stod for spillannonseringene denne kvelden.

Sony Japan Studio jobber med en tittel ved navnet Knack som involverer en liten søt maskin som kan bruke omgivelsene rundt seg for å skape en større og kraftigere maskin. Selv om det er et tegneserieaktig preg over grafikken på spillet, så ser fysikk ut til å fungere utmerket.

Guerrilla Games kunne avdekke Killzone: Shadow Fall som er fortsettelsen på den anerkjente franchisen deres. Grafikken var - om ikke banebrytende - svært imponerende og det skal bli spennende å se hva utviklerne får til med kraften og elegansen i PS4.

DriveClub fra Evolution Studios så også ganske imponerende ut. Her har man lagt særdeles mye energi i å gjengi biler på et absurd detaljert nivå. Evolution Studios har hatt dette spillet på planen sin svært lenge (rundt ti år) og det er først nå ideene de har kan komme til live slik de ønsker.

Sucker Punch kunne by på et nytt Infamous-inspirert spill: Second Son. Konseptet rundt det hele virket interessant og selv om man raskt kan få følelsen av at Cole MacGrath er tilbake, men denne gangen med flammer i kroppen.

Skaperne av Braid kunne vise frem litt av sitt nye spill The Witness. Dette ser unikt ut og skal by på hjernebry for de fleste. Hovedfokuset er rundt aha-opplevelsen man får når man har sittet med et problem en stund og i lengre tid ikke hatt noen idé om hvordan man skal løse det - før man plutselig får en åpenbaring, og løsningen er klar som dagen.

Capcom var ikke utelatt og de kunne presentere en ny tittel: Deep Down. Her ble vi presentert for riddere på jakt etter drager, og drager som spyr ut en fantastisk flott flamme for å stoppe dem.

Media Molecule kunne vise frem et nytt skulpteringsverktøy som man bruker med move-kontrolleren. De viste også frem et kreativt dukketeater som ble kontrollert med Move og som fremfor alt virket svært morsomt.

Blizzard var overraskende nok også med på konferansen og kunne annonsere at Diablo III ikke bare vil bane seg vei til Sonys nye generasjon - men vil også bli tilgjengelig for PS3-gamere også.

Activision og Bungie tok også turen innom og kunne vise enda litt mer av det sagnomsuste Destiny. Det var ikke mange sekundene med gameplay de kunne skryte av, men det kommer ut på PlayStation 4.

Ubisoft viste litt mer fra deres kommende Watch Dogs og dette blir også å finne på PS3 og PS4. Spillet ser fortsatt utrolig bra ut.

Square Enix kunne ikke være noe dårligere og viste frem grafikk motoren sin Luminous Studio og det ser jo fortsatt svært så flott ut. På tampen kunne de også fortelle at en ny Final Fantasy-tittel er under utvikling. Noe mer ble ikke sagt, annet enn at man burde følge med på E3.

Det var vel en rask oppsummering av hva jeg husker. Jeg må si at dette var en utrolig bra pressekonferanse og Sony ser ut til å ha vokst svært mye på erfaringene de har gjort seg med PS3 så langt. Ikke bare blir problemene til utviklerne tatt hånd om, men frustrasjonen for gamere blir tatt på alvor. Om Sony klarer å holde disse løftene de kommer med, og samtidig få ut litt mer informasjon rundt hvorfor PS4 er så unik og bra som de mener - så er de på god vei til å ta igjen et hvert forsprang som de andre konsollene tidligere har hatt.

Slik jeg ser det nå, så har Nintendo et alvorlig problem med WiiU. Ikke bare er den fantastisk underdimensjonert for neste generasjon - selv om de ikke har tenkt å være best på grafikk. Konsollen til Nintendo trenger et eller annet som gjør at konsollen blir unik og føles ny ut. Det kan bli en tøff kamp for Nintendo fremover.

Ellers blir det svært spennende å se hvordan Microsoft spiller kortene sine. Noen mener at det ikke er snakk om mer en 6-8 uker før Microsoft velger å i det minste legge noen av kortene på bordet. 2013 (eller muligens 2014 for Europa, som vanlig) kan se ut til å bli året da de nye konsollene endelig kommer.

PS! Beklager for rare setninger eller andre skriftlige problemer. Klokken er litt sent, så hodet mitt jobber litt sent.

HQ