Leser- og redaksjonsblogger. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk

Spillexpo 2014: Hvordan var spillene?

Dette innlegget er kategorisert under: Spillexpo

I dag var siste dag for Norges største spillmesse, Spillexpo, og i den anledning fikk jeg endelig tatt turen ned til Lillestørm sammen med Terje her fra redaksjonen. I løpet av dagen var det både foredrag fra norske utviklere, live-opptak av podcasten til karene fra Level Up og en demonstrasjon av Red Thread Games sitt nye Dreamfall Chapters. Her er imidlertid det jeg synes om messens viktigste gjester, nemlig spillene.

Far Cry 4
Det er ikke mange spill der man får brase gjennom treporter på ryggen til en elefant, men Far Cry 4 er altså et av dem. Det virker som et solid og forholdsvis pent skytespill. Bør bli bra.

The Order: 1886
Sony var kanskje aktøren med størst tilstedeværelse på messen. Ved siden av egne stands dedikert til Sony TV-'er og mobiler, hadde de en stor seksjon satt av til kommende og aktuelle PlayStation-spill. Det mest iøyefallende spillet på gulvet var trolig The Order.

Det lille jeg fikk prøve var fra en demo vi har sett tidligere, blant annet på Gamescom. Spillet ser rimelig bra ut med flotte effekter og detaljerte omgivelser, men dette var egentlig det eneste som imponerte. De to skytevåpnene jeg prøvde føltes upresise, og selve skytingen virket seig. Den kunstige intelligensen fremstod dessuten som nokså dum, uten at det er spesielt rettferdig å dømme dette aspektet etter fem minutter med spilling. The Order: 1886 kan fortsatt ende opp som et strålende spill, men jeg er ikke overbevist enn så lenge. Ikke i det hele tatt.

Bloodborne
Bloodborne bekreftet at det ikke bare ligner på Demon's og Dark Souls, men også spilles som dem. Det lå overraskelser bak hvert hjørne blant de uhyggelige gotiske omgivelse, og timing var som alltid avgjørende for å overrumple fiendene. Den store forskjellen fra forgjengerne, ved siden av de blod- og regndekkede omgivelsene, var kanskje at man kunne bruke skytevåpen. Dette lot til å fungere helt greit, og det blir spennende å se hvor mye variasjon vi får på dette området. Alt i alt var det en positiv opplevelse. Jeg ser ingenting i veien for at dette skal bli like bra som Souls-spillene.

Until Dawn
Jeg har vært skeptisk til Until Dawn. Det startet som en PlayStation Move-showcase, men bevegelseskontrollen ble droppet, og spillet er nå et litt pregløst skrekkspill som lener seg tungt på horror-klisjeer og interaktive filmsekvenser. Vi fikk en smakebit på både QTE'er og klisjeer i den korte demoen vi prøvde på Spillexpo, men på tross av at spillmekanismene ikke virket så interessante isolert sett, ble jeg faktisk engasjert. Selve skrekkscenene virket litt klossete regissert, men når man ble satt i et Saw-aktig dilemma mot slutten av demoen, økte pulsen, og det er det ikke ofte den gjør når det finnes en kø med andre mennesker som venter på å få spille samme demo. Jeg tviler på at det blir blant de store spillene i 2015, og det var ikke spesielt teknisk imponerende, men med en spennende historie og et bra karaktergalleri kan det fort bli en god opplevelse. Positivt overrasket!

LittleBigPlanet 3
Min personlige favoritt fra årets messe. Jeg fikk prøvd to av de nye karakterene, nemlig den firbeinte krabaten Oddsock og den størrelsesskiftende striesekken Toggle. Toggle sitt brett var et fysikkpuslespill, der man skulle bruke Toggles evne til å veksle mellom stor og tung og liten og nett til sin fordel. Det fungerte fint! Favoritten var imidlertid Oddsock, som bykset av gårde i høye hastigheter og hoppet på vegger. Vanligvis har Sackboy måtte sette seg i et eller annet kjøretøy for at vi skal få denne typen forfriskende, kvikk action i LittleBigPlanet, men med Oddsock bør det å lage race og time trials være fullt mulig uten så mye som en rakettmotor. Det kan være viktig for LBP-nettsamfunnet. I LBP2 ble det etter min mening litt for mange merkelige simulatorer, RPG-demoer og sære småspill, og for lite plattformhopping. Forhåpentligvis gir de nye karakterene LBP et friskt tilskudd av nye, varierte plattformere.

Karakteren jeg var mest skeptisk til på forhånd var dog fuglen Swoop. Kanskje et dårlig tegn at de ikke viste ham frem?


Assassin's Creed: Unity
Detaljforskjellene fra Assassin's Creed 4: Black Flag ble fullstendig overskygget av at Unity hadde forferdelig lav bildeoppdatering på Xbox One. Jeg vil tro dette bare gjelder demoen på messegulvet og ikke det ferdige spillet, men hvis det gjelder sluttproduktet tror jeg Ubisoft har mange klager i vente.

Dragon Age: Inquisition
Dragon Age: Inquisition ser ut til å bli et massivt spill, så en fem minutters prøvetur kan neppe yte det rettferdighet. For all det er verdt, så spillet pent ut, og det føltes langt friere enn tidligere spill i serien. Litt lav bildeoppdatering, men langt bedre enn det Dragon Age: Origins spillere måtte tåle på PS3 i sin tid.

Halo: The Master Chief Collection
Jeg tok en titt på Halo 3. Det så rimelig pent ut!

HQ