Norsk
Blog
Årets smarteste, 2014

Årets smarteste, 2014

Volumetrisk lys, ray tracing, voxels, 4K oppløsning, 60 bilder i sekundet, myke skygger, 16X MSAA.

Det er få underholdningsbransjer der vi hører like mange tekniske begreper fra skaperne som i spillbransjen. Det er kansje ikke så rart. De aller fleste andre former for hjemmeunderholdning krever tross alt ikke at man har et strømslukende prosessormonster i stua.

Det som imidlertid er litt rart, synes i hvert fall jeg, er at den kunstige intelligensen i spill nesten aldri får noe oppmerksomhet.

Hva er kunstig intelligens?
Kunstig intelligens, eller AI (Artificial Intelligence), er et begrep som i spillbransjen hovedsakelig brukes om oppførselen til ikke-spillbare karakterer. Det som konstituerer en god kunstig intelligens er ikke nødvendigvis at den er ekstremt treffsiker eller har lynraske reaksjonsevner, men heller at den oppfører seg troverdig. En bilsjåfør skal ikke kjøre perfekt, men gjerne skrense litt i svingene, og en soldat fra 2. verdenskrig skal hverken quiskscope eller 360 noscope, men derimot oppføre seg slik man ville forventet fra en soldat i krig. Det handler rett og slett om å lage kunstig oppførsel som styrker innlevelsen.

Så hvilke spill gjorde nettopp dette best i år? Her er mine valg:

1. Driveclub
Jepp. Challenges har ikke blitt tilgjengeliggjort før nå nylig og serverne har vært et salig kaos, men hadde det ikke vært for det, hadde Driveclub vært et teknisk mesterverk. Datasjaførene utmerker seg i sjangeren bare ved at de ikke gir opp når de blir forbikjørt. I altfor mange bilspill er det bare å kjøre forbi en bil én gang, så kan du konsentrere deg om neste motstander. Ikke her. Her biter de seg fast

Men det stopper ikke der. AI'en i Driveclub er aggressiv, og sperrer for og skubber borti hverandre, så vel som i spilleren. Det er nesten som å spille med ekte spillere. Noe som er bra, ettersom serverne ofte ikke har latt deg gjøre akkurat det.

2. Destiny
Hvor ble millidardene av? Destiny er muligens det dyreste spillet noensinne, noe som har fått mange til å spørre seg hva utvikler Bungie egentlig gjorde med alle pengene. Destiny er et relativt beskjedent spill hva innhold, våpen, tilpassingsmuligheter og story angår. Vel, det kan i hvert fall se ut til at et par millioner gikk til å utvikle god kunstig intelligens.

Fiendene i Destiny følger stort sett ganske enkle atferdsmønstre, men det finnes til gjengjeld ekstremt mange forskjellige typer fiender som alle følger sine unike mønstre. Enkelte fiender er sleipe, holder seg bak steiner og er forsiktige med å stikke hodet frem. Andre stormer frem med kniver og klør parat. Bungie traff ikke på alt de prøvde med Destiny, men fiendene fikk de virkelig til. Kudos!

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Det lanseres sjeldent et Metal Gear-spill uten at det får en selvskreven plass på alle lister av denne typen. Grunnen til at MGS ikke når helt til topps denne gang er at det er en del oppførsel som ikke henger helt på grep. Det er heller ikke alltid godt å forutsi hva AI'en kan og ikke kan se.

Når det er sagt, så er fiendemønstrene mer variert enn tidligere, og detaljarbeidet som er lagt inn i å simulere kreative vaktpatruljer er som alltid imponerende. En annen bonus er at fienden oppfører seg forskjellig på ulike vanskelighetsgrader. Det blir spennende å se hvordan denne AI'en reagerer når man får flere ting å pusle med i Phantom Pain.

Alt i alt synes jeg ikke det har vært noe veldig imponerende år for kunstig intelligens i spill, og det er dessverre ofte tilfelle. Vi får håpe det tar seg opp til neste år! Hvilke spill synes du gjorde det best?


Andre:
Grid Autosport
Forza Horizon 2
Far Cry 4
Grand Theft Auto V (igjen)
The Last of Us (igjen)

HQ