Norsk
Blog
Inntrykk: Hearthstone

Inntrykk: Hearthstone

Skrevet av AndyLonn den 30 april 2014 klokken 06:40

Ja så har jeg kastet meg på den neste store tingen fra Blizzard. Dett er noe med spillene deres jeg finner veldig tiltrekkende for jeg spiller dem som oftest uansett hva sjanger det måtte være. Fra Rock 'n Roll Racing til Starcraft II. Denne gangen er det kortspillet Hearthstone som står for tur.

Jeg må tidlig innrømme at jeg egentlig ikke har noen erfaring fra denne sjangeren fra tidligere, foruten det herlige Uncharted: Fight For Fortune som jeg likte svært godt. Hearthstone er i utgangspunktet veldig likt det. Og av det jeg måtte lære fikk jeg en ganske god introduksjon gjennom treningskampene i starten på spillet.

Hearthstone er satt i Warcraft universet, som jeg i utgangspunktet er veldig glad i fra de gamle strategispillene, før Blizzard regelrett ga meg fingeren med World of Warcraft. (Mer om det ved en senere anledning) I Hearthstone velger du en klasse, basert på mange av de råtøffe heltene fra Warcraft universet. Jeg kan raskt namedroppe Rexxar, Thrall, Jaina Proudmoore og Uther Lightbringer.

Målet med spillet er å bruke kortene man blir delt, fra en kortstokk man enten har valgt fra de oppsette "basic" pakkene eller har satt sammen selv, til å redusere motstanderens helse til 0. Begge spillerne begynner med 30 helsepoeng, og med 1 Mana. For hver runde som går får spillerne en ekstra mana krystall som kan fylles opp, så hver runde byr på nye muligheter til å bruke enten flere eller kraftigere kort.

Det finnes tre typer kort: Minions (undersåtter) monster kort som legges ned på slagmarken som kan brukes som angrep, buff eller forsvar basert på hvilke evner de har. Spells (Magi) engangskort som kan brukes som angrep, buff eller forsvar alt etter hvilke evner de har. og utstyr kort som for eksempel våpen eller rustning, som naturlig nok kan brukes til enten angrep eller forsvar alt etter som.

Siden man er begrenset til å bruke de svakere kortene i begynnelsen, da disse krever minst mana, er det et stort fokus på taktikk i Hearthstone. Skal man starte kampen med å bygge opp ett bra forsvar eller angrepsformasjon i form av Minions, Eller skal man vente og heller prøve å få flest gode kort på hånden (som ikke er synlig for motstanderen) for så å komme med overraskelse angrep.

Kampene kan snu på et øyeblikk. Jeg har ikke spilt så mange kamper ennå, men det er flere ganger jeg har trodd at jeg hadde overtaket, bare for å se at enten motstanderen trekker et fantastisk bra kort eller at jeg ikke klarer å trekke et eneste godt kort for å kunne avslutte det hele.

Jeg har foreløbig bare spilt Casual kamper, og gleder meg til å få spilt mer av dette strålende spillet, og kommer tilbake med en statusrapport og senere en anmeldelse av Hearthstone. Nå må jeg virkelig komme meg tilbake til spillet

HQ