LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Blog
      Mislykket markedsføring

      Mislykket markedsføring

      Skrevet av AndyLonn den 16 mai 2014 klokken 08:37

      Nå nærmer det seg lansering av en av årets mest etterlengtede spill titler, Eller skal jeg si, En av fjorårets mest etterlengte spill titler. Jeg snakker selvfølgelig om Watch Dogs. Når det først ble annonsert under E3 i 2012 var det svært mange, inkludert meg selv som var veldig spent på hvordan dette spillet kom til å bli. Diverse videosnutter og skjermdumper som ble sluppet i tiden etter E3 var også med på å bygge videre på denne "hypen" og det var en stund hvor absolutt alle, fra Podcast Beyond til EpicBattleAxe.com snakket om hvor stort og fantastisk Watch Dogs kom til å bli.

      Det ble senere annonsert at Watch Dogs skulle bli sluppet samtidig som de nye konsollene, noe som gjorde at mange forhåndsbestilte spillet med sine nye konsoller. Jeg hadde på dette tidspunktet sett "litt for mye" av spillet så mye av hypen hadde svunnet hen for min del. Det som skjedde videre er noe som jeg tror vil gå ned i historiebøkene som en av de mest mislykkede markedsføringskampanjene og for ikke å si lanseringene av et stykke interaktivt media.

      Under en måned før lansering ble spillet nemlig utsatt på ubestemt tid. Det eneste de som forhåndsbestilte spillet fikk høre var at spillet skulle komme ut tidlig i 2014 og dette var på bakgrunn av at spillet måtte gjennom en strengere kvalitetskontroll. Noen måneder inn i 2014 ble den endelige lanseringsdatoen, 27.mai, annonsert.

      Jeg har forhåndsbestilt spillet, men føler overhode ingen "hype" mot spillet lenger, kanskje det forandrer seg når jeg faktisk har spillet i hendene. Mye av dette har med den overfloden av informasjon vi fikk om spillet på det som viste seg å være et alt for tidlig tidspunkt. Dette er noe jeg i ettertid har blitt mer obs på.

      Den siste tiden har vi sett flere spill bli utsatt: Drive Club, Witcher 3, The Division, Elder Scrolls Online (konsoll versjonen) og The Crew for å nevne noen. Utgiverne er overivrige i å dele informasjon om spillet for å bygge hype rundt spillet sitt og gir oss en lanseringsdato det, i hvert fall i The Division's tilfelle, er vanskelig å tro på. Når spillet da bommer på lanseringsdatoen så har hele markedsføringskampanjen hatt en skikkelig "misfire".

      En av de største synderne her er uten tvil The Last Guardian. Jeg skal ikke lyve, jeg har aldri helt sett hva som er det store med dette spillet, men de utallige utsettelsene og all den informasjonen vi har fått om spillet etter spillet ble annonsert i 2009 har ikke hjulpet spillet på noen som helst måte. Duke Nukem Forever og Aliens: Colonial Marines er skinnende eksempler på hvor galt det kan gå når man utsetter og utsetter men likevel fortsetter å bygge hype. så jeg har ikke problem med å se for meg at The Last Guardian ender opp i samme båt som de to katastrofene.

      I fjor på denne tiden nærmet det seg lanseringen av det som skulle bli årets største spill for meg, nemlig The Last of Us. Etter en dårlig erfaring fra markedsføringskampanjen til Bioshock Infinite, bestemte jeg meg for å ha en "media blackout" på alt som angikk The Last of Us. Jeg styrte unna alle intervjuer, "gameplay" og "story" videoer, når spillet da kom ut var det hele verdt det, ettersom alt var forfriskende nytt og jeg ikke hadde blitt overeksponert av markedsføringskampanjen.

      Jeg har etter dette satt mer pris på hvordan Rockstar håndterer sine spill lanseringer, selv om det ofte kan være irriterende å ikke vite så mye om hva vi kommer til å få levert. Når Red Dead Redemption kom ut, viste Rockstar oss mye om hvordan verden spillet var satt i hang sammen, men lite fra selve spillet, noe som fungerte svært godt. Vi ble godt informert men likevel holdt såpass utenfor at når spillet kom ut så fikk vi mange nye inntrykk som vi ikke allerede visste om når vi satte spillet i konsollene våre.

      Mine tips til utgiverner er dette: Ikke gi oss for mye informasjon, Hype er en vanskelig ting å kontrollere, det kan ha både positive og negative effekter på sluttresultatet, Vær heller litt tilbakeholden. Ikke annonser lanseringsdatoer før dere er sikre på at dere når datoen. Men likevel Ikke vær redd for å utsette, utsettelser er ikke alltid negativt, for som Shigeru Miyamoto angivelig skal ha sagt: "Et forsinket spill kan bli bra, men et forhastet spill er dårlig til evig tid"

      HQ