Norsk
Blog

Mørke skyer for Vita?

Skrevet av AndyLonn den 2 juni 2014 klokken 21:45

I dag ble det annonsert at de første tre Ratchet & Clank spillene skulle få den obligatoriske "HD Makeover" behandlingen og "portes" over på Sony's håndholdte; Playstation Vita. Dette har tidligere skjedd med God of War spillene, Sly Raccoon spillene og de jeg hadde mest forhåpninger til: Jak and Daxter spillene.

Nå skal ikke jeg tale for hvordan Sly Racoon HD trilogien eller God of War "portene" er å spille, men opplevelsen jeg hadde med Vita versjonen Jak and Daxter HD Collection kan summeres opp med ett ord: Forferdelig. I et plattformer spill er presisjon ofte et nøkkelord, men når det kom til J&D på Vita var det til tider så utrolig dårlig kvalitet på bildeoppdateringen (framerate) at jeg så og si aldri klarte hoppene spillet krevde at jeg skulle utføre. Det som verre er, det nyttet heller ikke å kompensere for det ettersom frekvensen på bildeoppdateringen rangerte fra 9 bilder i sekundet til 18 bilder i sekundet (tallene er hentet fra PS Vita Reddit).

Mørke skyer for Vita?

Også Borderlands 2 skal ha skuffet på Vita

Det ble et noe ublidt møte med mine kjære barndomshelter, Men jeg håpet at Sony kom til å ta en kikk på problemene for så å utbedre dem, men det har altså ennå ikke skjedd. Istedet har vi fått flere slike "porter" hvor mange melder om problemer. Sony virker veldig interessert i å gi Vita eierne "valuta for pengene" med å tilby slike klassikere i en oppdatert HD drakt, men jeg er bekymret over at de ikke utbedrer problemene som spillerne støter på. Det er som om spillene blir "sendt ut for å dø", noe jeg kommer tilbake til senere i en annen blogg.

Dette leder meg til noe annet jeg syntes er rart med Playstation Vita. Misforstå meg rett, jeg er oppriktig glad i Vitaen min, men når den hovedsakelig blir brukt til Remote Play (ikke alltid jeg som har første prioritet på tv'en her i huset) så hadde jeg håpet at den var litt bedre optimalisert til akkurat dette.

I den siste tiden har det gått i Lego Marvel Super Heroes her i huset. og siden det spillet et svært enkelt kontrollsystem så fungerer det ganske bra via remote play. Men når spill som Assassins Creed IV: Black Flag skal spilles, er historien litt annerledes. I skipskampene som dukker opp jevnlig i ACIV er det enkelte angrep som er lagt til R2 og L2 knappene på Dual Shock 4 kontrolleren, og disse er i Remote Play lagt til spesifiserte deler av touch flaten på baksiden av konsollen, som er en svært lite intuitiv måte å bruke funksjoner som krever litt presisjon.

Det jeg vil frem til er at Vitaen's mangel på skikkelige triggerknapper oppstår som et problem når man skal porte over spill som tar i bruk alle av Dual Shock kontrollerens knapper. Et problem som er forstørret når man spiller via Remote Play, og definitivt vil merkes når streaming tjenesten Playstation Now lanseres nå til høsten (nyåert for oss her i lille Norge)

Mange mener også at konsollen ikke har en skikkelig "killer app" som gjør at den er mer attraktiv en Nintendo 3DS. Jeg for min del har storkost meg med spill som Uncharted Golden Abyss, Persona 3, Gravity Rush og Metal Gear spillene så jeg føler at jeg gjorde et godt kjøp for snart 1,5 år siden.

Med få store spill på horisonten, og et allerede begrenset bruksområde som Playstation 4 tilbehør er det lov å spørre seg om hva Sony har i vente for Vita eierne. Jeg er hvertfall virkelig spent på å høre hvordan Sony forventer å holde liv i konsollen fremover. E3 om en uke folkens. Gjett om jeg er klar!!

HQ