Norsk

Må skryte av Polyphony Digital!

Skrevet av gnyg den 24 april 2013 klokken 12:21

15 år har gått siden Polyphony Digital ga ut det første Gran Turismo til Playstation 1. 20 år siden de startet utviklingen. De er kjent for å tilby mye til spillene sine, både i form av kjøreopplevelse, og spillbarhet. Dette skal jeg nevne her i denne skrytebloggen.

Man kan trygt si at jeg ikke er en fan av bilspill. Har prøvd Need For Speed-serien og den er altfor arkade til at jeg klarer å like det. Gran Turismo derimot tilbyr meg en god opplevelse. Følelsen av å slappe av. Har kun spilt GT2 og GT5 seriøst, men det er fortsatt digg. Spillet kan ligge i månedsvis i hylla, så tar jeg det fram og er hektet en god stund framover. Det å kjøre en 30 runder på samme bane er kanskje et ork for noen, men for meg personlig så blir det en sånn god følelse av det, man bare gjør det men det er ikke irriterende og repetivt. Prøver alltid å forbedre rundetidene med å kjøre teknisk godt.

Spillet tilbyr masse innhold. I GT5 for eksempel så finner vi kjøreprøver for å få diverse førerlisenser. Man har spesielle events som går ut på alt fra å kjøre go-kart til å drive med rally. Vi har et godt modus med mange forskjellige type løp, både som sjåfør og som trener. Dog, det er ikke det jeg vil trekke fram. Det beste med spillet så lenge etter utgivelse er seasonal events. Dette er løp som ikke nødvendigvis er der for alltid, men som tilbyr nye utfordringer for den som utført det meste i det originale spillet. I vanlige løp er det bare å ta den raskeste bilen og trykke kjør, så vinner man automatisk. I mange av disse sesongløpene har man noe kalt Performance Points som spiller inn. En grense for hvor sterk bilen din kan være. Dette er bra siden du får utfordringer og må kjøre teknisk og ikke bare på kraft.

Polyphony er etter min mening blant de beste utviklerene. Måten de fortsatt støtter spillet, tre år etter utgivelse er rett og slett fantastisk. Et spill på en konsoll og støtten er der fortsatt. Patcher, seasonal events, med mer er en god følelse. Det er deilig å vite at et spill man elsker faktisk blir tatt hånd om. De bryr seg om fansen. Dette er god forretningsdrift. Man får noe eget her, noe helt annet enn de griske jævlene i Bethesda som slepper ut uferdige spill, som driter i og fikse spillet etterpå, og som tar latterlig mye penger for ekstra innhold.

PS: Kommer en blogg til om Gran Turismo, men da ser vi framover til Gran Turismo 6.

Spørsmål:
- Hva synes du om Gran Turismo?
- Hva er god forretningsskikk innenfor spillstøtte for deg?

HQ