Norsk
Blog
Under all forventning

Under all forventning

Skrevet av iRavi den 24 november 2010 klokken 15:32

Ja, da har tiden endelig kommet. Sonys flaggskiptittel "Gran Turismo" er endelig her med nummer 5, og vittig nok så har det også tatt 5 år å utvikle spillet. Etter å ha blitt utsatt alt for mange ganger, så har forventningene vokst, dette vil bli tidenes bilspill - og det i mange år framover. Slik ble det tydeligvis ikke.

I løpet av 5 år og 8 måneder virker det som om Polyphony Digital har laget verdens beste bilsimulator. Spillet skulle ha over tusen biler og 70 baner! Bilfysikken skulle være slående, og spillet skulle være stappet med masse ekstra. Og ikke minst skulle det være en helt realistisk skademotor implantert i spillet.

I dag skulle jeg sette meg ned og virkelig kose meg med anmeldelsene av dette mesterverket av et spill. Forventningene var inget annet enn toppkarakter etter toppkarakter, men slik ble det altså ikke. Nei, for det eneste jeg ser er en haug med minus. Menyene er rotete, grafikken er til tider grøtete og ugjennomført, online-modusen er bare tull og skademotoren er søppel - ifølge anmeldelsene.

For hva skal man med over tusen biler, når fysikk og dashbord-vinkel uteblir på rundt åtte hundre av dem? Hva er da poenget med et usannsynlig høyt budsjett og lang utviklingstid når man ikke kan gjøre ting ordentlig? Spillet er rett og slett urettferdig.
Jeg har en liten teori om hvordan japanerne i Polyphony har jobbet disse nesten seks siste årene. Grunnen til alle utsettelsene virker ganske så åpenbare. Slik som spillet er nå, så tyder det på at de fikk det skikkelig travelt på slutten. Hvordan kan man det, etter fem hele år?

Jo, i motsetning til andre utviklere som jobber på spreng for å skape noe skikkelig, så sitter sikkert de i Polyphony og drikker kaffe 70 % av tiden. Som evig PlayStation-fanboy, så svir det at spillet faktisk ikke er i nærheten av Forza 3, tross utviklingstiden og penger som er brukt. Dette er rett og slett skammelig. Jeg må - noe motvillig - bøye meg i støvet for dere, Micrsoft. Er det noen som har peiling på hvordan bilspill virkelig skal være, så må det være dere.

HQ