Norsk
Blog
Representation Matters: Isabelle i Super Smash Bros. Ultimate

Representation Matters: Isabelle i Super Smash Bros. Ultimate

Skrevet av Ingar Hauge den 18 september 2018 klokken 17:21

Personlig har jeg aldri vært noen særlig stor fan av Animal Crossing.

Misforstå meg rett. Jeg misliker ikke serien, og gjennom både venner, egne erfaringer og internett har jeg full forståelse for at dette er skikkelig koselige spill som bringer både ro i sjelen og hverdags-zen til spillere verden over. Det har bare aldri helt vært serien jeg ønsker å prioritere mest tid og ressurser på, særlig med tanke på alle japanske rollespill jeg fortsatt har til gode å prøve.

Likevel ble jeg skikkelig glad av å se annonseringstraileren for Isabelle fra Animal Crossing som spillbar figur i Super Smash Bros. Ultimate til Switch. Hvorfor?

For å forklare dette må vi ta turen innom en tematikk som både gleder og splitter folk verden over, nemlig representasjon. Big Boss Suzanne har nylig skrevet en ganske god dybdeartikkel om emnet, men kort fortalt handler det om betydningen for spillere fra ulike bakgrunner, kjønn og etnisitet å ha noen rollefigurer de kan relatere seg til.

Jeg skal ikke gå for mye i dybden på tematikken, men jeg har alltid tenkt at i den grad representasjon betyr noe for min egen del må det være de delene av meg som skiller seg litt ut. De sidene ved meg som er litt sære, smale eller litt uvanlige. Kanskje er det nettopp derfor Final Fantasy IX er ett av favorittspillene mine i serien? Spillets hovedpersoner, deriblant Zidane, sliter med å finne sin tilhørighet, sitt hjem, og åpningstemaet til spillet understreker dette med tittelen "A Place to Call Home." Med min flerkulturelle bakgrunn treffer denne tematikken absolutt, og jeg merker at det betyr noe.

Det er nettopp derfor Isabelles inntog i Super Smash Bros. Ultimate plutselig traff noe i meg, og jeg umiddelbart visste at dette er en figur jeg virkelig gleder meg til å spille. Ikke fordi jeg identifiserer meg med det kvinnelige kjønn eller er en hund (verken metaforisk eller bokstavelig). Jeg gleder meg fordi Isabelle er en iherdig byråkrat.

Til daglig jobber jeg som administrasjonskonsulent ved en privat høyskole. "Administrasjonskonsulent" er egentlig bare et fint ord for paper-pusher eller byråkrat. Kort fortalt består jobben i å gjøre masse kjedelige ting som får ting til å fungere. Og som enhver byråkrat i administrative stillinger lever jeg under usynlighetens forbannelse: Du merker ikke at jeg gjør en god jobb, for da går alt som det skal, men hvis jeg gjør en feil eller en dårlig jobb vil du fort merke det (og jeg får høre det).

Lenge har jeg tenkt at den beste spillfiguren å sammenligne den slags arbeidsoppgaver med er roadien Eddie Riggs i det legendariske Brütal Legend, for som Eddie sier det: En god roadie er usynlig, for han vet det ikke handler om ham. Men etter å ha sett innledningen til Isabelle-traileren slår det meg at det selvsagt er Isabelle jeg burde identifisere meg med.

At det administrative i Animal Crossing fungerer er slettes ikke noe Tom Nook, K. K. Slider eller Mr. Resetti kan ta æren for. Den æren skal Isabelle ha, men fordi jobbens natur plasserer henne i skyggene når alt går bra må hun bare stå på og la andre ta æren for at ting går bra. Derfor elsker jeg hvordan traileren viser Isabelle som står på og er tydelig sliten, men når hun blir bedt om å ta en pause bare smiler hun og sier "nei nei, det går bra." Det handler ikke om henne, det handler om å skjøtte arbeidet sitt på en god måte og dermed skape et godt fellesskap der flest mulig kan trives. Men jammen fortjener hun litt ros og oppmerksomhet likevel!

Derfor er jeg glad Isabelle endelig får sin tur til å skinne (selv om hun allerede har fått bli med i Mario Kart). Nå skal hun endelig få være i rampelyset. Nå er det den usynlige byråkratens tur til å være hovedpersonen.

Jeg har blitt representert, og det fra et hold jeg slettes ikke så den slags komme. Jeg heier på Isabelle. You go, girl!

HQ