Norsk

PUBG: Ødelagt designvis og hvordan (jeg tror) man kan fikse det

Skrevet av Jogro den 9 juni 2018 klokken 16:14

"Jeg sitter inntil veggen på et bad. Haglen min er rettet mot døra, lagkameratene mine har blitt skutt, og det andre teamet har 3-4 igjen, vennene mine så bare 3 av dem før de døde, men det står at det er 5 folk igjen. Dødsirkelen har lukket meg og fiendene mine inne på tomta til dette huset. I tillegg til min egen puls hører jeg fotspor og andre dører som blir åpnet. De leter etter meg. Plutselig, ut hører jeg en heftig skuddveksling rett på utsiden av badet. Det er nummer 5. Helt alene akkurat som meg, jeg skjønner at dette er min eneste mulighet, dobbeltsjekker at hagla er fullada og sparker opp døra. Tre duder i en klynge med ryggen mot meg og en dame bak en vegg noen meter unna som peprer en av dem ned. Vel dette er en flott mulighet, jeg tømmer hagla mi inn i ryggene på de to som fortsatt står oppe. Begge to er nede, en granat flyr mot meg fra bak veggen der nummer 5 står, jeg løper bak min egen vegg og unngår eksplosjonen. Det er bare meg og Nummer 5 igjen nå, og hun må dø. Det eneste problemet er at haglen min kun har 2 skudd igjen, og hun er et gående våpenlager, hun går vekk fra bak veggen og holder inne skyteknappen med et full-automatisk våpen og med en gang hun er tom, så bytter hun raskt til et annet våpen og fortsetter å gå mot meg. Men vent! hun har ikke en hjelm på! Hvis hun bare kommer litt nærmere og går tom for kuler, så kan jeg drepe henne med et skudd! Hun stopper å skyte rett før hun runder hjørnet og er ansikt til ansikt med meg. Hun sparer nok noen kuler til meg. Shit. Uten å tenke sprinter jeg ut foran henne. Hun prøver å få meg i siktet sitt så hun kan ta meg med et par skudd til hodet, uheldigvis for henne er jeg raskere og jeg blåser hodet av henne før hun rekker å løsne et eneste skudd til. Winner, winner, chicken dinner."

Dette. Dette er hva PUBG alltid burde være, det er det som er mest adrenalinpumpende og intenst. Det er det man lever for, beklageligvis er spillet designet slik at dette sjeldent skjer. La meg gi en liste over hvorfor.

Fokuset på langdistanse våpen: "metaen" til PUBG er Assault-Rifle med ekstremt kraftig sikte.
Hvor mange ganger har du ikke sneket deg gjennom busker, kjørt bil eller generelt prøvd å komme deg innenfor dødssirkelen når den strammer seg inn og så blitt skutt fra gud vet hvor. Et par skudd på bakken rundt deg, så et inn i hodet ditt, Du kunne ikke gjøre stort med det, du var på en åpen gresslette og du var tvunget til å flytte deg fort for å unngå være utenfor dødssirkelen, og en eller annen tulling satt en halv kilometer unna, inni en busk, bak et tre og ventet på deg. "Sniperen" har nå ventet stille i ca 3 minutter på at noen skal komme, alt han gjorde var å finne en bra scope og et maskingevær med en gang han lande, så sette seg bak et tre og vente, han kjeder seg, og du kjeder deg siden du bare løper uten mål og mening og ikke finner noen andre som kan gjøre det spennende. Snakker om spennende..

Det er bedre for deg om du ikke møter en eneste annen spiller: Optimalt sett så møter du ikke noen i det hele tatt i en hel match av PUBG. Hver gang du møter noen, så er det en kamp om liv og død, og premien din for å vinne denne kampen? 1 av 99 er nå døde, du mistet ressurser, rustningen og hjelmen din er kanskje ødelagt, og det samme kan bli sagt om den andre fyren sitt loot. Du får ingenting av din døde motstander som du ikke kan finne selv uten å sloss. Så hva er poenget med å aktivt prøve å drepe andre spillere, med mindre du har et så stort overtak at det mer eller mindre ikke er en risiko for deg selv engang? Det fjerner jo all spenningen.

Optimal spillestil: Jeg vet dette er utrolig likt det første punktet mitt, men tidligere nevnte "sniper" spiller spillet optimalt. Det eneste problemet er at hvis han/hun ikke er heldig så må han/hun flytte seg av og til, noe som gjør deg sårbår, for du optimalt sett enten vil unngå andre spillere fullstendig eller skyte dem fra utrolig lang avstand fra et sted de har null håp om å skade deg.

Nå, jeg vet hva dere tenker. "Hva med den tidligere nevnte dødssirkelen?"
Ja, dødssirkelen er en nødvendighet ettersom mappet er stort, og mappet er stort pga det er 99 spillere og en match skal ta mer enn 30 sekunder. Den er ikke bra game design, den er en nødvendighet, akkurat som at det å få poeng for kills i en CoD Deathmatch er en nødvendighet for at spillet skal fungere, men til syvende og sist gjør den ikke stort annet enn å straffe uheldige folk som er for langt unna den og belønner campere som er innenfor og som kan skyte alle som prøver å komme inn i den når den krymper.

Jeg vet at battle royale spill er designet slik dem er fordi det er sånn sjangeren fungerer akkurat som at CoD Deatmatch er designet slik det er for sjangeren sin. Lite map, få spillere, respawns og loadout.

Det å ha et stort map er nødvendig for at de 99 spillerne ikke skal ende opp i en boksekamp til døden med en gang de dropper inn, så hva med andre spill som har store maps og mange spillere? Vel la oss se på Battlefield, der er det mange spillere og store maps, hvorfor fungerer det? Jo, det fungerer fordi det er konstante sentraliserte soner hvor alle sloss (akkurat som dødssirkelen, bare at dødssirkelen er tilfeldig). Hvis dødssirkelen alltid krympet inn mot samme sted så hadde spillet blitt mindre spennende og mindre variert tenker du sikkert, jeg er uenig. Det er en by på (ca) midten av mappet, hvis sirkelen alltid fokuserte inn her, så ville det ledet til kortere avstands, urban slossing og alle hadde hatt peiling på hvor de måtte gå, så det er en forbedring. Mesteparten av spillerne kommer fortsatt til å være dumme nok til å hoppe ut samme sted og sloss til døden ved alle de normale stedene, og byen i midten kommer til å bli et hotspot som er direkte farlig å spawne inn i ettersom mange kommer til å gjøre det og det leder til masse kamp og nesten garantert død. Byens geometri hadde også gjort sniping fra busker mye vanskeligere, så kanskje SMGer, hagler og pistoler hadde fått mer kjærlighet? Tvilsomt, men la meg forklare.

Det å bytte fire-mode på Assault-Rifles var en feil: De kan brukes på alle avstander, kort, medium, lang. Sikten din er det eneste som begrenser deg. Hvis alle sammen var semi-automatiske så hadde de vært nisje-våpen som bare kunne blitt brukt i starten av spillet (Hvis dødssirkelen var sentralisert). De burde hatt ekstremt lav Fire-rate så de hadde vært nærmest ubrukelige i nærkamp. Bare bytt dem ut med Bolt-Action snipere egentlig og hvis du må ha dem, gi dem mer rekyl, full auto only og og dårligere accuracy.

SMGer: Gi dem litt mer dps og en litt lengre effektiv range så de ikke er objektivt verre enn ARer. Det burde være en spesiell avstand hvor de skinner og dropper folk raskere enn de andre alternativene dine.

Pistoler: De har lav DPS, så de burde være ekstremt treffsikre i hvert fall hvis du skyter dem sakte.

Hagler: Igjen, øk den effektive rangen deres, ikke like mye som SMGer, men nok til at de alltid er bra inni hus og andre små bygninger.

Så til sist: Gi oss en god grunn til å drepe andre spillere og loote likene deres, hvis du kan få en bra premie eksklusivt fra lik, så gir du campere en grunn til å flytte seg, og du gir også muligheten til å bruke døde spillere som agn. Jeg vet ikke hva en passende premie kunne vært (gjerne kom med deres egne ideer i kommentarfeltet.), men en ressurs du kan få fra å loote lik, men ingen andre steder hadde vært nyttig. Ammo, våpen og ødelagte kevlarvester du kan få fra andre steder teller IKKE.

Takk for at du leste denne analysen av PUBG, hvis du synes den er grei, så gjerne si ifra og hvis du mener jeg tar helt feil si i fra da også, jeg synes spilldesign er spennende og jeg elsker å starte diskusjoner om slike ting. Ha en fin dag ellers!

HQ