Norsk

Djevelens advokat: Minecraft som overlevelsesspill

Skrevet av Jogro den 3 juli 2018 klokken 19:05

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Minecraft. En trendsetter, et fenomen, et mesterverk som revolusjonerte gaming og har inspirert en ny sjanger. Men er det like perfekt som alle skal ha det til? Jeg skal ikke lyve, i motsetning til en del andre spill jeg har pratet om, så liker jeg faktisk dette spillet ganske mye, jeg pleier å spille det sånn ca 8 timer strekk 1 gang i året før jeg går lei og legger det på den metaforiske hyllen igjen.

Så hva er det Minecraft er? Vel det er generelt sett på som et bygge og overlevelses-spill med en gigantisk tilfeldig-generert sandbox-verden. Byggingen i spillet er lett å lære seg og så lenge du ikke tuller for mye med redstone, relativt basic. Det funker absolutt og er noe av det beste i mediumet. Stor sandbox-verden? Check. Det er masse biomer, huler, og generelt kule ting å se. Bra overlevelsesmekanikker? Vel...

Overlevelsesdelen av spillet er (på alle vanskelighetsgrader) for enkel. Det kan være mildt problematisk i starten hvis du virkelig ikke vet hva du gjør, eller hvis du graver rett ned og treffer lava, eller ikke finner mat i starten, men alle disse problemene forsvinner for det meste en halvtime inn i spillet, du kan lage en optimal hvetegård med en gang du får jern (noe som kan ta 10 minutter topps), monstre gjør en del skade mot deg early-game, men de kan du unngå fullstendig i starten og le av når du finner jern og får deg en jern-rustning, så blir all skade ca halvert, da gjør monstre lite nok skade til at du enkelt kan løpe inn i grupper så lenge du er bevæpnet med et okey-ish våpen. Et fullt sett med jern-rustning koster deg 24 jern, noe som er langt i fra vanskelig å skaffe seg. Så helt i starten av spillet så har du det nest beste Tier-et av våpen/rustning, og du har trivialisert de 2 største truslene mot deg allerede (nei, jeg teller ikke lava, så lenge du er spiller smart så er det ikke en fare). Noen timer senere i spillet får du tilgang til enchanting som er så overdrevent sterkt at du blir praktisk talt udødelig og kan oneshotte alle fiender, du har mer enn nok mat og ikke egentlig stort mer å gjøre, bortsett fra å bygge ting (noe som er hovedpunktet med spillet visst nok, men allikevel).

Så hvorfor har jeg et problem med dette? Fordi det står at overlevelsesaspektet er en av hovedelementene i det spillet. Dessverre er mesteparten av spillene i denne sjangeren mildt sagt litt røffe rundt kantene/abandonware. Men, det fins noen bra der ute, begynte nylig å spille 7 Days to die og som en person som ikke bryr seg så utrolig mye om minecrafts bygging og var mer interessert i overlevingen, så er dette spillet alt jeg har ønsket meg. Det er faktisk vanskelig å overleve (så langt, kanskje jeg prater mer om det senere når jeg har noen flere timer på det og kan komme med en mindre vag mening).

Er du uenig med meg eller noen av påstandene mine? Er jeg inkorrekt på noen som helst måte? Vennligst kom med din mening, jeg er alltid interessert i å høre den.

For kompliserte tall om hvordan rustninger i minecraft fungerer se her: https://minecraft.gamepedia.com/Armor#Damage_Protection
(Er du stolt, Kristian?)

HQ