Norsk

Djevelens advokat: Naughty Dogs moderne titler

Skrevet av Jogro den 5 juli 2018 klokken 00:15

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Oh boy, denne posten har jeg tenkt på å skrive lenge, så skal jeg snakke om hvordan Nathan Drake er en mindre karismatisk ripoff av Indiana Jones, at Uncharted sin historie ikke er så bra hvis du setter den opp mot filmstandarder? At The Last of Us burde vært en film i stedet? Vel, sistnevnte, ja kinda.

Naughty Dog har ikke spill med bra gameplay etter min mening. Alle systemene er så streamlinet at de like gjerne bare kunne vært loading screens mellom cutscenes og banter mellom karakterer. Jeg ser på gameplayet til disse spillene som som spillversjonen av en Michael Bay film. Det er definitivt flashy og ser kult ut, men det er veldig lite dybde til det, og det er utrolig begrenset siden disse spillene er overscripta. De kuleste delene er setpiecene, som når du sloss på et bevegende tog, noe som mikser opp gameplay bittegrann, eller når du må stikke av fra ting. Sistnevnte er bare gøy frem til du finner ut at det bare er en vei å gå og at du ikke må gjøre noe mer fancy enn å holde inne kontrollstikka i en retning og kanskje trykke på X av og til for å klare det.

Kampsystemet er coverbasert, noe som ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Mange bra spill har coversystem: Army of Two, Vanquish, og The Division for eksempel.

Problemet er at Army of Two har en kul Aggro mekanikk som lar en karakter karakter få oppmerksomheten til skurkene slik at partneren din kan snike seg frem til andre steder, få bedre cover, og/eller drepe fiender med lyddempede våpen.

Vanquish er utrolig fast-paced og hvis du blir flink nok til det og vil ha høyest mulig score, så er det anbefalt å holde seg ute av cover fullstendig.

Og The Division har lagspill, og mange forskjellige evner du kan lære deg som å sette ned skjold, heale deg og lagkamerater, kaste automatiske turreter, osv.

Naughty Dog spill som Uncharted og The Last of Us har ikke slike ting. The Last of Us har et basic stealth system og et enda mer basic crafte system, men når du kommer inn i en voldelig konfrontasjon så sitter du bak en betongblokk som når deg opp til navlen, popper ut, skyter, dukker, repeat til alle fiender er døde.

Uncharted har en kontekstsensitiv gripeklo du kan bruke til å svinge med (bare 4eren da), og av og til kaster fiender granater på deg, eller skyter i stykker din navlehøye betongblokk så du må bevege deg, men bortsett fra det, så sitter du bare bak et objekt og skyter skurker i trynet, hvert 5 sekund fordi du må regenerere de indre blødningene du fikk fra å la en rakett detonere i øye-socketen din forrige gang du poppet opp.

"Hva med de kule puzzlene i Uncharted serien?" Okey, jeg er ikke en stor fan av puzzles is pill, så jeg kan ikke komme med en god kritikk av dem, så jeg skal ikke si noe på dem, kanskje de er bra, kanskje de suger.

Så er det klatringen i Uncharted da. Du holder inne kontrollstikken, og trykker på X for å hoppe. Ikke spesielt komplisert.

Du lurer kanskje på hvorfor jeg kritiserer disse spillene når så mange mennesker liker dem, det er ikke nødvendigvis fordi jeg hater disse spillene, tvert imot. Uncharted-spillene er lange actionfilmer uten substans (noe jeg kan like til tider) og jeg likte å se alle cutscenene i The Last of Us samlet sammen til en youtubevideo uten gameplay, det har en bra historie og kule karakterer, men som en mer mekanikk-fokusert gamer, så har jeg veldig lite respekt for Naughty Dogs moderne titler. De har like mye dybde som en teskje, og like mye synlig substans som mørkmaterie. Du trenger ikke å ha lynraske reflekser, eller god taktikk for å spille dem kompetent, alt du trenger er en IQ som ikke dipper under 1 desimal, og tomler som sitter fast på kroppen din. Jeg mener at disse spillene hadde vært bedre filmer, de er så scripta at spilleren ikke har en illusjon av frihet engang.

Etter min mening er de beste spillene, spill som ikke hadde fungert like bra eller i det hele tatt hvis de var filmer i stedet.
Kunne du tenkt deg å se en Quake film? En Divinity: original Sin film? En Fallout New Vegas film? Hva med en Borderlands film? En Deus Ex (det bra spillet fra 2000) film? En Prey (2017) film?

De spillene hadde enten ikke fungert eller mistet mye av sin kvalitet hvis de var filmer i stedet, rett og slett fordi det spillerne gjør i disse spillene er viktig og variert, det er for åpent til å kunne vært bra filmer.

Hva med en Uncharted film? Hvis du ser bort i fra at spillet er lengre enn normale filmer, så kunne du mer eller mindre ha laget en film ut av det scene for scene fra spillet, rett og slett fordi det er så utrolig lite vi som spillere kan velge å gjøre eller ikke gjøre.


Beklager virkelig hvis denne ranten ga enda mindre mening enn disse pleier å gjøre, jeg er overtrøtt og trengte kinda å få dette ut av systemet, men som vanlig setter jeg pris på tilbakemeldinger.

HQ