Norsk

Jurginator's Topp 10 Favorittspill Fra 2014 (10-8)

Skrevet av Jurginator den 18 desember 2014 klokken 19:50

Jeg kan starte med å si at det er mange spill som jeg ikke har fått spilt i år. Det finnes hovedsakelig to grunner til dette. Enten var spillet uinteressant eller så hadde jeg ikke tid til det. Jeg kommer nok til å spille Shadow of Mordor, Child of Light og Dragon Age: Inquisition i fremtiden, men de finnes ikke på denne listen.

For mange har spillåret 2014 vært en nedtur. Noen spill har blitt forsinket og andre har blitt utgitt i en dårlig tilstand. Store forhåpninger har blitt snudd til skuffelse. For meg er det to ting som har reddet dette spillåret. Jeg snakker om Nintendo og Playstation Vita. Selv om de kanskje ikke har spillene med høyest profil, har de utvilsomt hatt mine favorittspill i år. Så her er det 10 spillene som har gitt meg den beste opplevelsen i 2014.

10. Shovel Knight (Wii U)

Til tross for at det er et indie-spill har vel de fleste hørt om Shovel Knight. Spillet ble en enorm suksess på Kickstarter. Jeg er ikke en kjempefan av old school action platformere som Mega Man og Castlevania, men hadde tro på at dette ikke skulle være like frustrerende vanskelig, noe jeg heldigvis fikk rett i. Vel, Shovel Knight har utvilsomt en høy vanskelighetsgrad, men det er langt unna brutaliteten til de gamle Mega Man spillene. Her har du i hvert fall checkpoints som gjør at det ikke blir helt håpløst.

Du spiller som en ridder med en spade som våpen. Spaden kan brukes til å nå nye høyder ved å hoppe på fiender og objekter. Den brukes også til å grave opp skatter og drepe fiender. Man kan finne sekundære våpen som brukes til flere ting enn å bare drepe fiender enklere. Levelene er veldig bra designet. Det finnes hemmeligheter overalt, så man får lyst til å utforske hver eneste krik og krok på leting etter skatter og power-ups. Skattene kan brukes til å oppgradere ting som magi, liv og rustning. Bossene er kreative og vanskelige, og de er alltid en nytelse å spille mot. Kontrollen er perfekt.

En ting som jeg alltid har digget med de gamle spillene som Shovel Knight brukte som inspirasjonskilde, er musikken. På den tiden måtte melodien være god fordi de jobbet under enorme restriksjoner. Ikke bare har Shovel Knight god musikk, den overgår flere av de gamle klassikerne også. Flott spill.

9. South Park: The Stick of Truth (PS3)

Det har gått et par år siden sist jeg så på South Park. Det er ikke fordi jeg synes serien ble dårlig eller at den ikke er morsom lenger. Jeg mistet bare interessen. Nå har jeg veldig nylig gjennomført spillet, og det er gode muligheter for at jeg begynner å se på serien igjen.

Her er det negative for å få det ut med en gang: Jeg skulle gjerne sett at spillet var lengre enn de 10 timene jeg brukte for å gjennomføre historien, og frameraten er ganske elendig når man går rundt i byen. Det føles veldig rart at et spill som dette har så mye problemer med framerate, men det er virkelig irriterende når det skjer hele tiden.

Som mange allerede har sagt føles det virkelig ut som om du er med i en episode av South Park. Spill som er basert på et veldig populært material er ofte laget kun for å tjene mest mulig penger og ofrer liten tanke på om det faktisk skal være bra. Dette er ikke tilfelle med South Park: The Stick of Truth. Spillet ser, høres og er like morsomt som en vanlig episode. Du spiller som en gutt som nettopp har flyttet til South Park. Her møter du kjente og kjære karakterer som alle har sin rolle i historien. I kjent South Park stil er det umulig å se hvor historien skal gå. Man besøker en rekke interessant lokasjoner som Canada og en UFO. Siden dette er et rollespill gjør selvfølgelig spillet narr av sjangeren og andre spill generelt. Kampsystemet er tradisjonelt turn-based. Enkelt, men veldig interaktivt og morsomt. Måten man bruker alle knappene og spakene på kontrolleren for å angripe og forsvare seg minner meg om Paper Mario. South Park: The Stick of Truth var morsomt fra start til mål og rakk aldri å bli kjedelig. Jeg er glad for at jeg rakk å spille det før året var omme.

8. Hyrule Warriors (Wii U)

Dynasty Warriors med Zelda karakterer. Det er egentlig alt jeg trenger å si om dette spillet. Jeg har null erfaring med DW, men siden jeg elsker Zelda så mye valgte jeg å gi det et forsøk. Man kan spille som karakterer som Link, Zelda, Impa, Darunia og Ganondorf. Karakteren du spiller som er en general i en hær. Hele spillet går ut på å slå fiendens hær, og måten du gjør det på varierer. I hovedsak dreier det seg om å ta over fiendens baser, for så å drepe generalene deres. Det gjelder å passe på sine egne baser også. Hvis fienden tar over din hovedbase er det over og ut. Kampsystemet er overfladisk og flashy, men tilfredsstillende. De vanlige fiendene er veldig lette å drepe og det er stort sett bare bossene som gir litt utfordring.

Kort sagt er spillet hjernedødt, lite utfordrende og utrolig moro. Dette er i hvert fall sant for Story Mode. Hyrule Warriors inneholder også noe som heter Adventure Mode. Adventure Mode er en rekke utfordringer med interessante scenarioer som gir deg bedre våpen og nye karakterer hvis du gjennomfører dem på en bra måte. Selv om Story Mode har veldig god fan service, er det i Adventure Mode at HW virkelig skinner. Utfordringene er morsomme, utrolig avhengighetsskapende og gevinstene er alltid gode.

Hyrule Warriors er kanskje ikke den mest minneverdige eller dypeste spillopplevelsen som dette året har å by på, men hvis du er ute etter litt hjernedød action med Zelda fanservice er dette spillet definitivt for deg.

HQ