Norsk
Blog
Om The Last Guardian og Portal 3/Half-Life 3

Om The Last Guardian og Portal 3/Half-Life 3

The Last Guardian er et spill som først ble vist fram på Tokyo Game Show messen i 2009. Spillet er i utvikling hos det Sony-eide studioet Team Ico. Ideen bak spillet kommer fra den japanske animatoren og designeren Fumito Ueda, mannen bak Ico og Shadow of the Colosuss på ps2 (og på ps3 i HD-versjon). Han har selv sagt at ideen bak spillet kom utifra karakterene han lagde til det, nemlig den store kattehundefugleøglen Trico og en liten gutt. Samspillet mellom dem skulle ligge som en grunnstein i The Last Guardian. Om dette er tilfelle nå kan veldig få vite, ettersom man ikke har sett noe nytt fra spillet siden det først ble vist. Spillet har hatt en noe trøblete utvikling har det virket som, ettersom både en produsent bak spillet og Fumito Ueda forlot Sony i 2011. Selv om Fumito Ueda ikke lenger er ansatt av Sony i Team Ico idag, har han lovet Sony og fansen at han skal gjøre ferdig spillet uansett i en slags konsulentrolle.

Valve er utvikleren av blant andre Left 4 Dead serien, Team Fortress serien og Dota 2. I 2007 ga de ut Half-Life 2 episode 2, et spill som er annerkjent av både pressen og fansen. Siden den gang har man ikke sett mer av Gordon Freeman, protagonisten i Half-Life serien. Half-Life 3 er et spill fansen av serien har ventet lenge på at skal bli annonsert, men vi har ikke hørt annet enn rykter og sladder om det. En spillserie utviklet av Valve som er satt i samme univers som Half-Life spillene er den kritikerroste Portal-serien. Det siste spillet i serien, Portal 2, ble gitt ut i 2011 og er ett av mine favorittsspill denne konsollgenerasjonen. Ettersom Portal-serien og Half-Life-serien er satt i samme univers er det mange som har spekulert i om det tredje spillet i de to seriene vil bli slått sammen til ett, hvor alle de beste gameplay-elementene og historie-elementene fra de to seriene kommer sammen som i en vakker symfoni. Men som sagt, er dette bare spekulasjon.

Noe internett har lagt til rette for er at man kan si hva man vil, anonym eller ikke. Vi som spiller mye og dermed er på PC'en mye, virker som en ganske høylydt gruppe. I tillegg er vi veldig opptatt av hva som skjer i spillmediet og vi ønsker at utviklere og utgivere skal se oss og høre hva vi har å si. Dette har f. eks. ført til at mange utviklere og utgivere har tatt fansen på alvor og gitt disse muligheten til å være med å bestemme hva som skal være med i neste spill. Valve er et slikt selskap som verdsetter tilliten til fansen og ønsker feedback fra dem om hva de kan endre på osv. Andre selskap har muligens ikke hatt en like åpen dialog med fansen som Valve har, men uansett så har selskaper måttet tilpasse seg vår ultrasosiale hverdag hvor alt som kan diskuteres blir diskutert så fort det kommer opp på internett. Det er mange fans og spillentusiaster som føler at deres mening er viktig og bør bli lagt merke til. Noen entusiaster skaffer seg en tilskuerskare på Youtube og får på den måten makt til å tvinge utgivere og utviklere til å legge merke til dem.

Mange har ønsket at vi skal få se The Last Guardian og Portal/Half-Life 3. Så mange har ønsket det, at det har blitt en slags intern spøk blant gamere. År etter år prøver spilljournalister, fans og enusiaster å spå at nå er året vi får se et av disse spillene. Det skjer aldri. Noen lar seg provosere av dette. De føler seg lurt av Valve eller Team Ico. Har ikke de vært lojale fans gjennom alle år? Har de ikke støttet dem da alle andre sa at de bare burde glemme det? De sier: Hvor lang tid skal det ta å lage et spill?

Til disse sier jeg: For det første har verken Portal 3 eller Half-Life 3 blitt annonsert. Ingen kan si med sikkerhet at disse spillene er i utvikling. For det andre tror jeg folk har glemt hvor stort fokus på historie disse spillene har. Ico og Shadow of the Colosuss regnes å være noen av de fremste eksemplene på spill som kunst. Tror de at det er lett å bare finne opp en historie som skal påvirke omtrent hver og en av spillerne og i tillegg følge i fotsporene til sine forgjengere? Jeg tror folk har glemt hvor vanskelig det kan være å toppe noe du allerede har toppet så til de grader. Har de glemt hvor vanskelig det var å finne på historier når de skulle skrive stil eller essays på ungdomsskolen eller videregående? Jo, de som lager spill er profesjonelle, men det betyr ikke at de er velsignet med evnen til å finne på knallgode, rørende historier på en-to-tre. De tingene der er hardt arbeid, og jeg beundrer alle de som klarer å formidle en god historie.

Hvordan tror du disse spillene ligger an? Ønsker du at vi får se noen av disse spillene på E3 messen?

HQ