Norsk
Blog

Hearthstone uten Curse of Naxxramas

Selv om jeg var sent med i gamet, har jeg etter hvert blitt en ganske ivrig Hearthstone-spiller, og nå som Hearthstones nye Standard-modus er på vei, og ekspansjonene Curse of Naxxramas og Goblins vs Gnomes kun kan benyttes i "Wild"-modusen, tenkte jeg at jeg skulle gjøre meg litt mer bevisst på hvilke kort som egentlig påvirkes av disse endringene.

Naturlig nok gikk tankene først til kortet Dr. Boom som brukes i nesten alle dekk i rangerte kamper, og som er del av GvG-ekspansjonen. Men den gode doktoren har lenge hatt et rykte på seg for å være ubalansert, så det er vel bare et spørsmål om tid før han blir nedgradert på en eller annen måte uansett.

Ellers er mange populære roboter fra GvG på vei ut. Den mest brukte av disse er kanskje Piloted Shredder, men Mechwarper, Healbot og Clockwork Gnome er også kort som har vært helt sentrale, ikke bare for bygge mech-dekk, men også forøvrig. Til sist forsvinner en del dugelige klassekort. Paladins Shielded Minibot og Muster for Battle, og Mage sin Flame Cannon og Snowchugger, er noen av de bedre eksemplene på dette.

Det slo meg allikevel ikke hvor annerledes Standard-kampene vil være før jeg tok en titt på Curse of Naxxramas. Akkurat hvor mye fra Naxx som er på vei vekk med lanseringen av Standard-modusen er kanskje best illustrert av Hearthstone-streameren Trump, som lagde en enkel oversikt over de ofte brukte kortene fra Curse of Naxxramas, og spoiler: Det er mange av dem.

Hearthstone uten Curse of Naxxramas

Jeg vet ikke om jeg har et eneste dekk som ikke bruker noen av disse kortene. Sludge Belcher, Secret Mage, Nerubian egg -- jeg har regelrett bygd dekk rundt noen av disse kortene. Og da har vi ikke en gang tatt med i regningen at jeg bruker noen av de øvrige kortene i Curse of Naxxramas i tillegg!

Og allikevel er tanken som virkelig slår meg at dette var på høy tid.

Når jeg lager dekk sitter jeg ofte med en følelse at det er mange 5-mana kort jeg gjerne skulle brukt, men at det skal så mye til for at de gir mer verdi enn Sludge Belcher, eller Healbot for den saks skyld. Og Haunted Creeper passer jo nesten til alt, enten det er Deathrattle-dekk, control hunters, druids eller priest, så har den en evne til å hamle opp med nesten alle andre 2-mana minions. Det skal bli befriende å kunne lage nye dekk, uten å disse kortene i bakhodet som alternativkostnad.

Det finnes for all del interessante kort som Nerubian Egg og Loatheb, som jeg både liker å bruke og å spille mot, og som for min del gjerne kunne fortsatt, men det finnes alltids "Wild"-modusen, som jeg utvilsomt kommer til å benytte meg av, der disse kortene fortsatt lever i beste velgående. Det "standard" innebærer er at vi får et nytt og spennende meta, der gamle, kjedelige og oppskriftsmessige dekk endelig ryddes av banen. Gitt timingen, er det kanskje på sin plass å kalle det en vårrengjøring.

HQ