Norsk
Trophies og hvordan jeg ville forbedre dem

Trophies og hvordan jeg ville forbedre dem

Helt siden jeg fikk en PS3 for flere år siden har jeg vært veldig glad i trophy-systemet på Playstation-konsoller, og satt ekstra pris på denne typen achivementsystemer (achievements for Switch pls nintendo). Å ha ting du har gjort i spillet lista på profilen din som en slags "badge of honor", og noen ganger platinum-trophy for å ha oppnådd alle andre trophies i spillet, er ganske motiverende.
Men systemet er ikke helt perfekt - det er fortsatt noen små irritasjonsmomenter som dukker opp iblant, og om jeg hadde en dag der jeg fikk full styring over hvordan trophies virket, er dette noen av reglene jeg ville innført:

DLC burde IKKE være en del av 100%
DLC som er sluppet til et spill vil vanligvis ha sine egne trophies, i egen underkategori. Problemet er at alt DLCen som finnes teller også for spillets 100%, noe som i verste fall nesten virker som press til å kjøpe det bare så du kan få en fin, rund 100% completion på lista. DLC-trophies er fint for de som kjøper det, men ikke gjør det til en completion-krav for hovedspillet - gi dem sin egen completion!

Ingen skjulte trophies - med mindre det er nødvendig
En god del spill har over halve trophylista si satt som "hidden" av... ingen åpenbar grunn, og selv om det er mulig å bare søke det opp på nettet (eller trykke firkant på PS4) hadde det vært mer praktisk å bare kunne slå opp lista på konsollen og sett hva du trengte å gjøre med en gang. Nå er det selvfølgelig grunner til å bruke skjulte trophies, der den mest åpenbare er spoilers - du vil ikke ha viktige øyeblikk ødelagt for deg bare av å lese trophylista. Så jeg foreslår å begrense dette til spoiler-trophies, og "story"trophies som du uansett får i løpet av av vanlig playthrough. Ellers - la spillerne se dem så de vet hva de skal gjøre!

Multiplayertrophies som egen kategori
Multiplayertrophies (både online og lokalt) i seg selv er vel og bra for de som liker disse spillmodusene, men de er også noe som holder mange spillere unna platinumen av grunner som "servere er nedlagt/forlatt" eller "har ingen i nærheten å spille med og tviler på at venner vil besøke meg bare for å hjelpe meg med trophies", altså ikke noe som har med spillerens egne evner å gjøre. Jeg vil rett og slett foreslå å sette alle multiplayertrophies i en egen kategori, litt som det gjøres med DLC, og gjøre dette til valgfrie "bonus-trophies" som ikke kreves for å oppnå en platinum. Dette gjelder spesielt for spill som stort sett er en singleplayer-opplevelse, men har noen multiplayer eller co-op-trophies dyttet inn. Unntaket kan være spill som stort sett baserer seg rundt multiplayer.

Progressoversikt!
"Samle 10000 mynter. Drep 1000 monstre. Bruk dette angrepet 100 ganger." Denne typen trophies finnes i en del spill, og noe som kan være irriterende med dem er å holde telling over hvor mye du egentlig har gjort og å vite hvor nær du egentlig er målet til enhver tid, spesielt om spillet selv ikke har noe sted å se dette. Jeg foreslår å innføre en "progress bar" for disse, der du enkelt kan se hvor mye du har igjen på selve trophylista. Igjen gjelder dette spesielt for spill som ikke lister dette i selve spillet.

Nok med duplikatlister!
En del spill lar deg få samme trophies flere ganger gjennom forskjellige lister- enten på forskjellige konsoller eller fra forskjellige regioner. En del lar deg til og med bare laste opp spillet på annen konsoll gjennom cross-save og automatisk få alle trophies du allerede har fått på nytt. Selv om dette virker flott for trophy hunters, blir det en "falsk" statistikk som blåser opp mengden trophies til mer enn det som egentlig er fortjent, og hvor imponerende er det egentlig at du har spilt gjennom samme spill for fjerde gang og gjort akkurat det samme du allerede har gjort, istedenfor å ha brukt tida på fire forskjellige spill? Nei, det burde ikke være nødvendig med mer enn én liste for hvert spill.

Enig? Uenig? Hvordan ville du forbedre trophies (eller achivements)?

HQ