Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Bravely Second: End Layer

Bravely Second: End Layer

Vårt første møte med Luxendarc var absolutt underholdende, men er det nok til å gjøre oppfølgeren bra? Vi har testet Bravely Second til 3DS...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Få rollespill fra de siste fem årene har blitt spilt så mye i hjel av undertegnede som Bravely Default til Nintendo 3DS. Silicion Studio rollespill til 3DS hadde i sin tid ett mål for øye, nemlig å lage et japansk rollespill i samme ånd som de gode, gamle Final Fantasy-spillene (og andre lignende rollespill fra 80- og 90-tallet). Dette mestret de på ypperlig vis, og resultatet var et rollespill som traff på alle strenger når det gjaldt historie, musikk, spillmekanikk, rollefigurer, humor og ikke minst utfordringer. Dersom du i det hele tatt sansen for den slags spill, eller dersom du har interesse for å prøve et godt japansk rollespill, er ikke Bravely Default til å komme unna, i hvert fall ikke dersom du er i besittelse av Nintendos håndholdte.

Det skulle dermed være avklart at mine forventninger til Bravely Second, oppfølgeren med årets kanskje merkeligste navn, ikke akkurat er lave. Japanerne har kunnet glede seg over gjensynet med verdenen Luxendarc i over ett år allerede, men etter mye venting er tiden endelig inne for oss i vesten å vurdere hvorvidt det andre eventyret i serien holder mål.

Bravely Second: End Layer

Innledningsvis kan vi avklare spørsmålet «Må jeg ha spilt Bravely Default for å kunne ha glede av Bravely Second?» Til det vil jeg svare både ja og nei. Bravely Second gir deg innledningsvis en oppsummering av historien i det første spillet, men dette betyr selvfølgelig at handlingen og den utrolig minneverdige plott-tvisten blir avslørt for deg i samme slengen (og tar bort noe av wow-faktoren ved den). Du vil med andre få med deg de viktigste elementene, men Bravely Second er samtidig raus med referanser til begivenhetene og rollefigurene i det forrige spillet, og den beste måten å få med seg (og nyte) referansene på er å være godt kjent med begivenhetene i Bravely Default.

Dette er en annonse:

Akkurat dette med referanser til forgjengeren er kanskje også den største svakheten med Bravely Second. For der Bravely Default langt på vei utviklet sin egen stilart og sjarmerte oss med denne, tar Bravely Second i hovedsak og viderefører denne. Kort sagt: Det føles ikke på langt nær like innovativt, nyskapende og egenartet som sin forgjenger. Det hele føles kjent, noe som selvfølgelig kan være positivt, men det hele føles for kjent og lite selvstendig. Her savner jeg umiddelbart flere nyheter og flere tøffe tak som får spillet til å føles som noe eget.

Fordelen er derimot at Bravely Second bygger på et meget godt og solid grunnlag, og dette åpner absolutt for mye herlig underholdning også denne gangen.

Handlingen tar oss med til et Luxendarc to og et halvt år etter begivenhetene i forrige spill, og det er en fredeligere verden vi møter denne gangen. Det har til og med oppstått mer eller mindre fred mellom Krystallortodoksien (spillets ledende verdensreligion) og hertugdømmet Eternia, de to tidligere erkefiendene, og den nye lederen for Krystallortodoksien er ingen ringere enn Agnès Oblige, en av de fire hovedpersonene i forrige spill. Freden tar imidlertid brått slutt når et ondt imperium slår til fra ingensteds hen fra sitt flyvende fort og kidnapper Agnès, en kidnappingsaksjon som også utsletter mesteparten av Krystallgarden, en ridderorden dedikert til beskyttelse av Ortodoksien. En av de få i garden overlever og bestemmer seg for å berge Agnès i tråd med sitt ridderløfte. Heldigvis skal han slippe å stå alene - flere gamle bekjentskaper allierer seg med ham i tillegg til den mystiske kvinnen Magnolia, som krasjlander i et romskip fra månen.

Det er en sjarmerende gjeng vi møter og får følge gjennom spillets gang, selv om det tar noe tid før kjemien virkelig stemmer. Oppstarten av spillet er noe treg, og de første timene bærer preg av mye tekst og opplæring av hvordan systemet fungerer. Etter hvert blir det heldigvis bedre, og persongalleriet er sentralt når det gjelder å løsne opp stemningen. Gjennom spillet gang blir det mye smil og latter, men også mye alvor og til tider også rørende øyeblikk. Dessuten får vi noen uventede tvister og vendinger i historien også denne gangen, som etter mitt syn er ganske fiffige. Det er tydelig at både utviklerne i Silicon Studio og oversetterne har hatt mye moro med arbeidet av historien, noe som er med på å øke underholdningsverdien betraktelig.

Dette er en annonse:
Bravely Second: End LayerBravely Second: End Layer

Spillmekanisk sett er mye fortsatt det samme. Bravely Second er et japansk rollespill som først og fremst henter sin inspirasjon fra sjangerens gullalder, og da fortrinnsvis gamle Final Fantasy-spill. Du har turbaserte kamper, tilfeldige møter med monstre og et klassesystem kalt Jobs som kunne vært som snytt ut av Final Fantasy V. Det hele ikles en kunstnerisk stilart med vakre håndtegnede bakgrunner i bylandskapene og små, søte rollefigurer.

Samtidig er det noe med denne kombinasjonen av gamle elementer kombinert med enkelte nyvinninger som gjør Bravely-spillene geniale. Monsterkampene er tilfeldige, men man kan hele tiden justere hyppighetsraten (en funksjonalitet alle rollespill av denne typen burde ha). Etter hvert som man blir flinkere i en jobb åpner man nye evner knyttet til jobben, i tillegg til at man også får egenskaper man kan sette til rollefiguren som gir diverse bonuser (økt forsvarsevne, bedre bruk av gitte typer våpen eller lignende). Det mest karakteristiske er imidlertid Brave- og Default-systemet. For hver runde i en kamp har rollefiguren ett såkalt Brave Point. Du kan velge å angripe som normalt, forsvare deg og dermed spare Brave Point til neste runde, eller angripe mer enn én gang og dermed havne i minus på antall Brave Points. Å vurdere når man skal angripe på full guffe eller når man bør forsvare seg gir kampene i Bravely-spillene et strategisk element som virkelig øker underholdningsverdien.

Bravely Second: End LayerBravely Second: End Layer

En av de merkbare forskjellene i Bravely Second er at kampene denne gangen flyter bedre takket være noen ekstra justeringer i kontrolloppsettet. Det er nå blitt mulig å forhåndsinnstille ønskede kamp-mønstre, og å gjenta ett type angrep flere ganger per runde er også blitt lettere. Vinner du dessuten en kamp på én runde, får du muligheten til å kjempe en ny kamp umiddelbart. Fordelen med slike serie-kamper er at du får bonuser som gjør at du går raskere opp i nivå, men ulempen er at du begynner den nye kampen der den forrige sluttet, noe som kan være negativt hvis du for eksempel har lite helse igjen etter første kamp.

Sentralt i Bravely Second står også klassene (eller jobbene som det heter i spillet) man kan åpne opp ved å bekjempe motstandere. Naturlig nok tilbyr spillet noen nye jobber, hvorav noen av dem er ganske originale og morsomme. De fleste gamle jobbene gjør også comeback, men her må man foreta prioriteringer og velge mellom en av to jobber i hver situasjon. Noen av situasjonene hvor man må velge mellom to jobber kan være litt fjollete, men er samtidig med på å bidra til litt av sjarmen. For hva velger man for eksempel når man finner en ukjent låt fra en legendarisk komponist, og to aktører ønsker å gjenopplive låten på hver sin måte - satser man på gammel sjømannsvise-stil eller en mer moderne pop-idol-stil? Uansett hva du velger, må du forvente at den andre part ikke gir seg uten kamp.

Bravely Second er et spill som absolutt bør spilles med lyden på - ikke bare på grunn av stemmeskuespillet, men også på grunn av musikken. Dessverre er det mye gjenbruk også her, og det er meget tydelig at det er de resirkulerte tonene som er de beste. Byttet av komponist har ikke vært så vellykket som man kunne håpet på, noe gjenbruket av gamle låter er med på å understreke mer enn noe annet. Samtidig vokser de nye tonene på deg etter hvert som timene går, og ikke minst ble jeg glad i kamptemaet som dukker opp hver gang en ny boss melder sin ankomst, omtrent som om musikken vil si «Hohohoi, nå er du i skikkelig trøbbel!»

Bravely Second: End LayerBravely Second: End Layer

Det totale inntrykket er at gjenbruket av gamle elementer kanskje er litt i overkant, men at dette ikke gjør så mye når det forrige spillet tross alt var veldig bra. Bravely Second er et kjærkomment innslag til Nintendos håndholdte, og burde være en prioritert tittel for alle de som mener at rollespill av den gode gamle sorten fortsatt er en av de beste kildene til solid underholdning. Samtidig er det tydelig at formelen behøver noe mer dersom utviklerne bestemmer seg for å lage et tredje spill i serien (noe vi ikke skal se bort ifra at de gjør).

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Et underholdende, morsomt og til tider også rørende gjensyn med Luxendarc, forbedret spillmekanikk, kul plott-tvist, fullstappet med god gammel JRPG-feel.
-
Altfor mange av spillets positive kvaliteter er arvet fra forrige spill i serien, litt få nyheter, treg start, noe svakere musikk enn forgjengeren.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Bravely Second: End LayerScore

Bravely Second: End Layer

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Vårt første møte med Luxendarc var absolutt underholdende, men er det nok til å gjøre oppfølgeren bra? Vi har testet Bravely Second til 3DS...

0
Bravely Second får dato og demo

Bravely Second får dato og demo

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Oppfølgeren til det kritikerroste Bravely Default har endelig fått en lanseringsdato. Nintendo forteller nemlig at Bravely Second: End Layer slippes til 3DS i Europa 26....

0
Bravely Second slippes 26. februar

Bravely Second slippes 26. februar

NYHET. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Bravely Default ble lansert til Nintendo 3DS her i landet for to år siden, og spillet ble en uventet salgssuksess i Vesten for Square Enix. Oppfølgeren ble lansert i...

3
Navnet er Bravely Second: End Layer

Navnet er Bravely Second: End Layer

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I 2013 bekreftet Square Enix at de skulle slippe en oppfølger til deres påkostede rollespillsuksess Bravely Default. Vi fikk da vite at den skulle hete Bravely Second,...



Loading next content